(Hina/EPA)
Festival svjetskog kazališta (FSK) ugostit će u subotu, 24. rujna, kazalište NTGent iz Belgije koje će u HNK-u Zagreb izvesti predstavu "Ispitivanje", koju je slavni švicarski redatelj Milo Rau postavio prema tekstualnom predlošku i u suradnji s francuskim piscem Éduardom Loiusom.
Édouard Louis jedan je od najslavnijih pisaca današnjice. Njegova djela prevedena su na tridesetak jezika pa i na hrvatski: "Raskrstimo s Eddyjem", "Povijest nasilja", "Tko je ubio mog oca", "Borbe i metamorfoze jedne žene", te "Dijalog o umjetnosti i politici", što je knjiga razgovora s Kenom Loachem. Louisove su knjige adaptirali redatelji Stanislas Nordey, Thomas Ostermeier, Ivo van Hove, Falk Richter, Ivica Buljan.
Predstava "Ispitivanje" nastala je prema tekstu napisanu 2021., kao zajednička i vrlo osobna kreacija Louisa i redatelja Mila Raua, jednog od najznačajnijih predstavnika suvremenog dokumentarnog teatra. Rau, koji je i filmski redatelj, polemičar i politički aktivist, dosad je već dvaput gostovao na FSK-u, s predstavama "Pet lakih komada" o najvećem belgijskom zločincu, te "Obitelj" o kolektivnom samoubojstvu jedne obitelji na sjeveru Francuske, produkcijama NTGenta.
Prema Louisovu tekstualnu predlošku režirao je jedinstvenu predstavu u kojoj pisca utjelovljuje glumac vršnjak koji mu je i fizički vrlo sličan, što je Rau iskoristio kako bi orkestrirao mimetičku izvedbu i istražio granicu između kazališta i stvarnosti. Pod pogledom Édouarda Louisa, isprekidano prisutnom na videu, glumac NTGenta Arne De Tremerie oponaša ikonički stil odijevanja pisca – bijelu trenirku, traperice, tenisice i bordo ruksak – ali i njegove riječi, odnosno njegovu autobiografsku priču.
Opsesije mladoga autora su siromašno socijalno podrijetlo, adolescentska bolest, homoseksualnost, obožavanje Titanica, godine provedene u kazalištu koje su mu spasile život, susret s Didierom Eribonom koji ga je uputio na intelektualnu scenu, otkriće Pierrea Bourdieua, promjena imena, prvi koraci koje je poduzeo kao romanopisac, bol što je bio klasni prebjeg.
Arne De Tremerie na pozornici se s lakoćom poigrava efektom zrcala koji kao da obuhvaća dva značenja riječi dualnost - dvojnika samome sebi i suživota dvaju elemenata različite prirode. Predstava sadrži i scenu iz Purcellove opere Didon i Eneja ili Wahabovu molbu Nawalu, preuzetu iz slavnoga teksta "Požari" kanadsko-libanonskog autora Wajdija Mouawada.
Osnovna je misao predstave možemo li umjetnošću pobjeći od svoje povijesti ili je umjetnost samo svjedočanstvo neuspješnog oslobođenja?
Predstava je dosad s velikim uspjehom prikazivana u Parizu, Berlinu i Gentu.