(Hina/EPA)
Predstavljanjem projekta "Bez naziva (Hrvatski paviljon) 2022" Tome Savića-Gecana, koji nudi konceptualni umjetnički odgovor na svijet kojim dominiraju digitalne tehnologije, u petak je počelo sedmomjesečno sudjelovanje Hrvatske na 59. Venecijanskom bijenalu.
Pozdravljajući brojne okupljene u ulici Garibaldi nedaleko od venecijanskih Giardina, kustosica Elena Filipović istaknula je kako je ovaj projekt izvanredan i na mnoge načine neobičan jer umjesto paviljona od cigle i betona Hrvatska ima koncept koji ulazi u sve ostale prostore Bijenala kroz petero izvođača koji na temelju instrukcija koje dobivaju svako jutro putem mobilne aplikacije nastupaju u različitim nacionalnim paviljonima.
Time Hrvatski paviljon od publike traži da napusti svoja očekivanja i ideje o tome što čini izložbu ili nacionalni paviljon. Naime, Hrvatski paviljon nije paviljon u doslovnom smislu; dapače, mjesto njegova otvorenja samo je izlog gdje će se svakodnevno ažurirati podaci o nastupu hrvatskih izvođača.
Posjetitelji će ga iskusiti tako da toga možda neće biti niti svjesni - izvođačima će računalni algoritam reći gdje da nastupaju, koliko dugo, kako da se kreću, pa čak i o čemu da razmišljaju, dok je samo izvršenje prepušteno njima, ali prema unaprijed uspostavljenim formacijama koje je oblikovala koreografkinja Irma Omerzo.
Pritom neće biti nametljivi niti privlačiti pozornost - ovaj je projekt, kako je pojasnila Filipović, vrlo suptilan.
"Ljepota je u tome da će neki vidjeti ovaj naš performans, a da ne znaju da ga gledaju i tek će možda poslije shvatiti da su nešto vidjeli, baš na način kako to čine i svi uređaji kojima se svakodnevno služimo, a koji polako infiltriraju naše živote", pojasnila je.
Realizaciju tehničke produkcije potpisuju Jan Šnajder, Ana Barić i Sara Bakić iz TakeLab-a s Fakulteta elektronike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu.
Voditelj tehničke produkcije Tomislav Pokrajčić istaknuo je kako je riječ o spoju tehnologije, umjetničko-konceptualne ideje i performansa kakav na Venecijanskom bijenalu nikada do sada nije bio predstavljen.
"Obično čovjek kreira nekakav program koji računalo izvršava uvijek doslovno, a mi imamo suprotnu situaciju, algoritam koji radi program za čovjeka na temelju onoga što se danas događa u svijetu i čovjek taj algoritam ne izvršava doslovno nego interpretira na ljudski način", objasnio je.
Produkciju projekta potpisuju Olga Majcen Linn i Tereza Teklić iz KONTEJNER-a, Diego Carpentiero je producent paviljona u Veneciji, a bit će ga moguće pratiti na mrežnoj stranici www.croatianpavilion2022.com i društvenim mrežama www.facebook.com/CroatianPavilionVenice.