OTVARANJE U SRPNJU IDUĆE GODINE

3. BIJENALE INDUSTRIJSKE UMJETNOSTI (IAB 2020) "Ravno u sunce" u Labinu, Raši, Rijeci, Vodnjanu i Puli

| Autor: B. Ć. J.
Lamparna

Lamparna


Treći IAB održat će se tijekom ljeta 2020. godine pod vodstvom četvero domaćih i stranih kustosa. To su: Branka Benčić, nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu; Gerald Matt, direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč; Ksenija Orelj, viša kustosica u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti te Christian Oxenius, nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial)

 Treći Bijenale industrijske umjetnosti "Ravno u Sunce" (Ride Into the Sun) održat će se tijekom ljeta 2020. godine pod vodstvom četvero domaćih i stranih kustosa. To su: Branka Benčić, nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu; Gerald Matt, direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč; Ksenija Orelj, viša kustosica u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti te Christian Oxenius, nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial). Prema najavi, manifestacija će se održati u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture i njegova dva od ukupno sedam programskih pravaca "Doba moći" i "Dopolavoro", a otvorenje će biti krajem srpnja.

Tri povezane izložbene cjeline

Umjetnička manifestacija trajat će dva mjeseca te će biti strukturirana u tri geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane izložbene cjeline: Labin s Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionira kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Rijeku, Vodnjan i Pulu. Partneri su Arheološki muzej Istre i Povijesni i pomorski muzej Istre u Puli, te Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci.

Bijenale industrijske umjetnosti je manifestacija suvremenih umjetničkih praksi koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI kao eksperimentalnu platformu za realizaciju njihova fundamentalnog projekta: izgradnje futurističkog Podzemnog grada 150 m ispod površine zemlje u svrhu revitalizacije bivših istarskih ugljenokopa u Labinu i Raši koja je započela ove godine rekonstrukcijom izvoznog tornja okna Podlabin – šohta.

Veliki dio umjetničkih radova producirat će se posebno za Bijenale 2020 tijekom umjetničkih rezidencija autora u ovoj i idućoj godini, a svi će radovi činiti kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva, s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti gradova u kojima će se odvijati. Izložba u Labinu bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Istovremeno, izložba se odmiče od fundamentalne kritike utopije kao totalitarističke vizije koja stoji nasuprot "stvarnosti" svijeta u kojemu je različitost ključni faktor očuvanja života. Izložba u Puli bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije. Gašenje brodogradilišta i neminovni pokušaj njegove "prekvalifikacije" u primarno turističku destinaciju, odnosno problem nestajanja rada i proizvodnje, čvrsto povezuje Pulu s Rijekom gdje izložba u MMSU-u ima za cilj prikazati alternativne koncepte i modele rada u doba tranzicije industrijskog u informatičko društvo, poput pobune protiv imperativa prekomjernog rada i neprekidnog natjecanja kroz prakticiranje slobodnog vremena, inercije, odugovlačenja i apstinencije od rada.

Težnja za boljim svijetom i životom

Naziv Bijenala 2020 "Ride Into the Sun – Ravno u Sunce", preuzet od istoimene pjesme legendarnih njujorških glazbenika Velvet Underground, utjelovljuje imanentnu težnju za boljim svijetom i životom koja se može završiti ugodnim snom o suncem obasjanoj Arkadiji, miroljubivom i prosperitetnom društvu idiličnog života ili noćnom morom paklenog svijeta prepunog ljudskih i prirodnih katastrofa. Stoga, ovo Bijenale ne podupire ideju "podzemlja" u ideološkom smislu, kao alternativu "nebesima", već podupire stvarnu, fizičku formu istraženog životnog prostora, kojemu, paradoksalno, posvećujemo daleko manje pažnje nego nepoznatom svemiru. U ovom trenutku velike društvene regresije koja obilježava europski i širi internacionalni kontekst, 3. Bijenale industrijske umjetnosti otvara pozicije promišljanja novih horizonata koji će nadrasti atmosferu fragmentacije i osjećaj gubitka nade.

Treba istaknuti i da 3. Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2020) vodi i njime upravlja Labin Art Express XXI, čiji je predsjednik Dean Zahtila, a umjetnički voditelj Damir Stojnić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter