ZAGREB

Izložba fotografija i promocija monografije Borisa Cvjetanovića

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Fotograf Boris Cvjetanović predstavio je u srijedu navečer knjigu i izložbu svojih radova „Društvo“ u Institutu za suvremenu umjetnost u Zagrebu.

Knjiga u nakladi umjetničke radionice Petikat predstavlja 11 serija crnobijelih fotografija nastalih 1980-ih i ranih 1990-ih koje dotiču aspekte osobne interpretacije i dokumentacije različitih socijalnih situacija, ali i fotografskog medija i njegovog položaja u Hrvatskoj i njezinom kulturnom sustavu, rečeno je.

Na izložbi je predstavljeno 40 fotografija iz pet serija: Bolnica, Ljetovanje, Mesnička 6, Radnici, i Zatvor.

Kustos i voditelj Instituta Tomislav Gotovac Darko Šimičić kazao je da je Cvjetanovićeva knjiga velika tema za razmišljanje. Cvjetanović je fotografije počeo objavljivati u omladinskoj štampi osamdesetih, koja je tada bila vrlo popularna i imala velike naklade, dosta je pisala o kulturi i bila savršen primjer liberalizma koji je vladao osamdesetih godina.

Napomenuvši da se to vrijeme ne smije romantizirati, Šimičić je rekao da je taj tisak objavljivao mnoge stvari koji inače nisu mogle dugo biti objavljene, i koje su stvarale drugačiju sliku tadašnjeg društva.

Cvjetanovićeve fotografije su bile "udarac u pleksus" toga društva, potresne fotografije koje su meni promijenile koncepciju društva, kazao je Šimičić i zaključio da njegove fotografije pokazuju da je "društvo dugi proces u kojem nema promjena na bolje".

Odgovarajući na pitanje predsjednice Instituta za suvremenu umjetnost Janke Vukmir o odnosu tehnike i sadržaja snimanja, Cvjetanović je kazao da mu je sadržaj na prvom mjestu, ali da je uvijek htio da on bude dobro izveden.

Rekao je i da radi konzervativnu fotografiju te da nikada nije imao namjeru eksperimentirati s medijem, ali da se fotografija bavi aktualnim društvenim pitanjima.

Na pitanje o etičnosti fotografija kazao je da uvijek čuva dostojanstvo snimljenih, pa tako danas prvi put izlaže fotografije snimljene prije 20 godina u zatvoru, ali samo u knjizi i na izložbi, ne na internetu. Međutim, smatra da je to pitanje društvenog konteksta koji se mijenja i da ne može reći da je „sve potpuno čisto“.

Danas bi vjerojatno 80 posto fotografija imalo problema s izlaganjem, kazao je misleći fotografije snimljene u ranijim fazama.

Usprkos kontinuiranom izlaganju tijekom četiri desetljeća, te brojnim osvojenim nagradama, i usprkos tome što su mu radovi objavljivani u međunarodnim publikacijama i knjigama o fotografiji, naposljetku i usprkos činjenici da je i sam autor nekoliko konceptualnih foto knjiga, njegovi su radovi pretežno do sada ostali nepublicirani, rečeno je.

Netom objavljenu monografiju "Društvo" uredio je i dizajnirao Boris Greiner. Pored 244 fotografije sadrži tekstove Branke Slijepčević i Leonide Kovač, te razgovor Borisa Greinera s Borisom Cvjetanovićem.

Boris Cvjetanović (1953.), svojim je profesionalnim djelovanjem obilježio četiri protekla desetljeća hrvatske fotografije. Profesionalno se aktivirao kao fotograf 1981., kada održava svoju prvu samostalnu izložbu Erotski grafiti, SKUC; Zagreb, i kada počinje objavljivati fotografije u Studentskom listu, gdje 1987. postaje urednikom fotografije. Jedan je od vodećih protagonista razvoja omladinske, često nazivane i Poletove generacije fotografa.

Stvorio je niz fotografskih serija u kojima - osjetljiv na socijalno i humano, posvećen ljudima i njihovom bivanju u društvenom kontekstu - interpretira i dokumentira društvo i njegove promjene. Diskretnim pogledom svjedoka oblikuje zanimljive i duhovite likovne kompozicije koje proizlaze iz njegovog pronicljivog opažanja, rečeno je.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter