DRUGA VEČER

FESTIVAL PLESA I NEVERBALNOG KAZALIŠTA: Sloboda, potraga i istraživanje kroz tri različita plesna rukopisa

Druga večer počela je premijerom predstave "Lulu", čiji je redatelj, koreograf i dramaturg Staša Zurovac, a ova će predstava biti izvedena na programu Kazališta Ulysses na Brijunima 28. srpnja. Izvođači su Andressa Miyazato (ples) i Alexander Balanescu (violina)

| Autor: Vanesa BEGIĆ
Plesačica u predstavi Staše Zurovca Andressa Miyazato (Snimio Dejan Štifanić)

Plesačica u predstavi Staše Zurovca Andressa Miyazato (Snimio Dejan Štifanić)


Svetvinčenat je ovih dana postao prava festivalska plesna meka. Publike opet ima puno, na svim predstavama, a ove godine ponovno gostuju uspješna međunarodna ostvarenja.

Druga večer počela je premijerom predstave "Lulu", čiji je redatelj, koreograf i dramaturg Staša Zurovac, a ova će predstava biti izvedena na programu Kazališta Ulysses na Brijunima 28. srpnja. Izvođači su Andressa Miyazato (ples) i Alexander Balanescu (violina).

Narativno

Predstava ima narativnu strukturu i narativni tijek, kontinuitet, no da je nešto kraća, bila bi još efektnija i dojmljivija. Svakako treba pohvaliti izvrsne izvođače.Riječ je o plesno-glazbenoj monodrami u izvedbi jedne plesačice i jednog glazbenika, koja je inspirirana dramama Franka Wedekinda "Duh zemlje" (Der Erdgeist) i "Pandorina kutija" (Die Büchse der Pandora).

- Obje drame bave se odnosima i zato mi je bilo zanimljivo posegnuti za postupkom u kojem su osim Lulu svi ostali likovi uklonjeni iz koncepta kao izvođači. Time sam dobio priliku ne baviti se linearnim prepričavanjem Wedekindovih drama, nego istražiti glavnu junakinju i suočiti se s njezinim unutarnjim iskustvima, koja sam zatim pretvorio u poetske slike, kako bih postigao univerzalnost interpretacije i prodro u arhetipove ponašanja i iskustava pohranjenih u svakom ljudskom biću, kazao je autor za svoju predstavu.

Plesačica je na sceni vrlo nadahnuta, sugestivna, snažna, a onda opet krhka, u stalnom prepletanju lirskog i epskog, snage i gracioznosti, gdje tijelo, pokret i sama snaga pokreta pričaju priče, i kontinuitet naracije, koji nije linearan ali je vidljiv, te spaja umjetničke žanrove, priče, brišući granice te dajući podjednaku važnost plesu i glazbi. Glazba nije tu viđena poput pratnje, korepeticije, muzika je sastavni dio, ravnopravni, ove predstave.

Prolog i šest plesno-glazbenih poetskih slika-činova vode kroz Luluino dramatično unutarnje putovanje, to je put oslobođenja, neovisno o ishodu, a sam autor je kazao "Njezin život njezin je pogreb". Predstavu izvode Andressa Miyazato, brazilska plesna umjetnica i performerica, bivša glavna plesačica Staatstheatera Darmstadt i Musiktheatera Linz, te violinistički virtuoz i osnivač svjetski poznatog Balanescu Quarteta, Alexander Balanescu.

Plesne upute

Zanimljivo, vrlo simpatično, dinamično i nadahnuto bilo je potom na Trgu, gdje je bila na programu predstava "Plesne upute (neće zauvijek biti ovako)". Koreograf je Moritz Ostruschnjak, a iznimno nadahnuti izvođač Daniel Conant, koji pokazuje toliku snagu i energiju, da su neki gledatelji kazali da im je došla volja da počnu smjesta vježbati, trenirati.

"Neće zauvijek biti ovako" – piše na natpisu koji koreograf Moritz Ostruschnjak nosi preko pozornice, dok plesač Daniel Conant izvodi tradicionalni bavarski ples Schuhplattler. Tu pokazuje nevjerojatnu moć preobrazbe iz boksačkog skakutanja u break-dance pokrete.

Zajednički element u cjelokupnoj dinamičnoj predstavi, gdje je ritam prije svega viđen kao lajtmotiv, je zvuk, ali i udaranje nogama, pljeskanje rukama, skakanje, kao i, rekli bismo, skakutanje. Sve to ispunjava plesni prostor, ali ne samo, nego i koreografiju, te ponekad se gledatelj, gledajući nevjerojatnu lakoću pokreta, pita "gdje se gasi taj plesač", odakle mu takva energija, u simbiozi klasičnog baleta, društvenih plesova i sportskih plesova pa možemo reći i sportova. Izvedbu karakterizira i niz različitih, međusobno proturječnih elemenata, koji se preklapaju, a ne nedostaje ni doza provokativnosti.

Revel Revel

I za kraj večeri, kao šećer na kraju, bio je na rasporedu "Revel Revel", čiji koncept i koreografiju potpisuje Roser López Espinosa. Za suradnju i izvedbu zaslužne su Margareta Firinger, Andreja Jandrić, Gendis Putri Kartini, Petra Valentić i Jovana Zelenović. Produkciju potpisuje Zagrebački plesni ansambl, a koprodukciju ZKM - Zagrebačko kazalište mladih.

I ovdje je tema istraživanje slobode, uz snažnu koreografiju, estetski dojmljivu i vrlo usklađenu. Početak predstave je u znaku noćnog okupljanja, vrijeme je to slavlja i prepuštanja, svojevrsno utočište. Ulazak u podsvjesno, ili pak prolazak kroz zrcalo. A uz sve to, kao središnji dio plesnog diskursa, kao dio metapoetskog diskursa ove lirske naracije je putovanje, unutarnje, istraživanje, niti koje nas povezuju, simbioza, autoreferencijalno i drugačije, sličnosti i razlike.

Protagonistkinje su različite, ali dijele zajedničke nazivnike, poglavlja povijesti, prijeđene putove. Općenito, koreografski rad Roser López Espinose temelji se na snažnoj tjelesnosti, s velikom strašću prema preciznosti, istančanosti, akrobatskim elementima i pojedinostima. Upravo je to zorno u ovoj predstavi, ne samo sa strukturalnog gledišta, nego i s onog estetskog.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter