(Foto: Georg Herceg)
Regionalna unija teatara - RUTA već nekoliko godina donosi na svome repertoaru sjajne predstave kazališta iz regiona. Do posljednjeg mjesta ispunjeno gledalište Utvrde Minor u organizaciji Kazališta Ulysses ugostilo je u ponedjeljak navečer Beogradsko dramsko pozorište koje je izvelo predstavu Ivora Martinića "Sumrak bogova", redatelja Jagoša Markovića. Tradicionalna RUTA, za vrijeme Ulyssesovog ljeta, prilika je za vidjeti najuspješnije predstave kazališta u regiji, iz Tivta, Ljubljane, Skoplja i Beograda.
Predstava nije laka, a posebice u ovim vremenima - aktualnim sa svim tim ratovima, stradavanjima nedužnih diljem svijeta, uz neizvjesnost koja je na jedan ili drugi način svugdje prisutna i tim je više naglašena njezina atemporalna komponenta.
"Sumrak bogova" je predstava rađena po motivima filma Luchina Viscontija iz 1969. godine "La caduta degli dei", gdje su, između ostalih, igrali i Helmut Berger, Dirk Bogarde, Charlotte Rampling, Florinda Bolkan i druga poznata imena. Ovdje su to učinili glumci Beogradskog pozorišta - svi odreda odlični, a gdje je posebno oduševila Branka Katić, široj publici možda i najpoznatije ime ove izvedbe.
I naravno, središte svake drame je obitelj sa svim svojim usponima, padovima, tajnama, specifičnostima i tragedijama. Polazeći od mikrosredine prema svjetskim razmjerima, gdje je zorno i vrlo suptilno pokazano kako ideje i misli koje su aktualne u jednoj maloj sredini kao što je to obitelj, korespondira sa svjetskim krizama i onim neprestanim tinjanima koja mijenjaju zbilju i svijet oko nas.
Priča, kao što je poznato, prikazuje vlasnike aristokratske obitelji Von Essenbeck, koja se između ostalih bavi i proizvodnjom oružja. U vremenu kojeg film oživljava – a to je 1933. godina i uspon nacista na vlast – ova je svečanost pretvorena u dramatičnu noć odluke o daljnjoj sudbini velike industrijske tvrtke. Sve je spojeno i svedeno u jednu sablasnu noć smrti proslave pada stare Njemačke i rađanja nacizma.
I kroz ovu se predstavu linearno, ali i metatekstualno, iščitava puno toga o posrnućima, kako na individualnoj, tako i na skupnoj razini s aluzijom na obitelj Krupp. Stoga Ivor Martinić u predstavi poštuje vremenski slijed moralnog posrnuća, a političkog uspona i bogaćenja obitelji Von Essenbeck koji počinje paljenjem Reichstaga 1933. godine, a završava se u Noći dugih noževa 1934.
Sugestivan ambijent Utvrde Minor, scenografija svedena na minimum s ciljem pojačavanja dramske napetosti i usredotočenja na sam tekst, pokazala je itekako dojmljivo, potresno tu brutalnu "igru stolica", gdje u svakom krugu netko ispadne, odnosno izgubi život, a maske padaju pokazavši pri tome razna lica i naličja moći.
Naglašene emocije izrečene jasno, bez previše vikanja, gdje redateljski potez je odmjeren, nikada pretjeran niti suvišan i gdje svaki lik, svaki karakter ima priliku da se izgradi.
Predstava je dobila i niz prestižnih nagrada, a uloge tumače Aleksandar Alač, Branka Katić, Isidora Simijonović, Vladan Milić i drugi koji su ispraćeni ovacijama oduševljene publike.