Luiza Margan, Hotel Emigranti
U četvrtak, 24. srpnja, s početkom u 20 sati, u Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost, bit će otvorena izložba En Route umjetnice Luize Margan.
Izložba ostaje otvorena do 29. kolovoza.
Umjetnička instalacija En Route četvrta je verzija kiparskog projekta Luize Margan, izvorno naslovljenog Hotel (E)Migranti. Nakon prethodnog predstavljanja u Mürzu i Klagenfurtu (Austrija), te u javnom prostoru Sela na Krasu u blizini slovensko-talijanske granice, ovaj se rad javlja kao društvenopolitičko promišljanje. Odaje počast bivšem Hotelu Emigranti u riječkoj luci – zgradi blisko povezanoj s prekooceanskom migracijom – kao i širim pripovijestima o kretanju, odlasku i izmještenosti koje i dan danas otjelovljuje.
Hotel Emigranti izgrađen je 1905. u Fiumeu – današnjoj Rijeci – u vrijeme austrougarske monarhije za smještaj prekooceanskih migranata koji prolaze kroz luku.
Ovi putnici pretežno su bili siromašni iz središnje i istočne Europe, koji su bježali od ekonomskih nedaća i društvene nestabilnosti u potrazi za prilikama u Sjevernoj i Južnoj Americi. U to vrijeme, Rijeka je bila ključna migracijska točka takvih putovanja. Kao odgovor na sve veći priljev prekooceanske migracije, Ministarstvo unutarnjih poslova mađarske vlade – u to vrijeme kolonijalne sile koja je vladala teritorijima u sklopu Austrougarskog carstva – naručila je izgradnju Hotela Emigranti u riječkoj luci. Svrha inicijative bila je i strateška i humanitarna: omogućavala je Carstvu da kontrolira migracije i profitira od njih, ujedno pružajući organiziranu podršku i infrastrukturu putnicima na odlasku. Zgrada duga 160 metara imala je čekaonice, prostore za medicinsku skrb i karantenu, spavaonice i područja za druženje, a mogla je smjestiti do šezdeset tisuća osoba godišnje na svom vrhuncu. Izgrađen inovativnom tehnikom armiranog betona – tada prvi u regiji – te projektiran u elegantnom secesijskom stilu, hotel je bio spoj modernih sadržaja i sigurnijeg, higijenskijeg okruženja za ljude u tranzitu.
Hotel je ovako poslovao sve do 1914. Kasnije je pretvoren u bolnicu, pa potom prenamijenjen u industrijsku zgradu. Danas leži u ruševinama, a njegova sudbina kao spomenika kulturne i industrijske baštine i dalje je neizvjesna.
Instalacija Luize Margan u Apoteci u Vodnjanu – na povijesnoj ruti koja spaja velike lučke gradove Rijeku i Trst – uključuje skulpturu, zidnu intervenciju i fotografske asamblaže. Skulptura Čuvar je 1:1 replika secesijskih kiparskih elemenata s ravnog krova Hotela Emigranti koji gleda na luku. Ove betonske forme mogu predstavljati stilizirane galebove – lokalne priobalne ptice koje se često može vidjeti na krovovima – raširenih krila. Bez svoje dekorativne, arhitektonske funkcije, pojavljuju se kao apstraktne figure: konstrukcije nalik stupovima koje se granaju prema van, čija se krila šire kao da se pretvaraju u svojevrsno sklonište. U fotografske asamblaže i paletu boja koju koriste utkan je nostalgični ton – dočaravanje uspomena na iščezlu prošlost, no ujedno i posezanje prema zamišljenoj ili željenoj budućnosti. Ova refleksivna, gotovo izmaštana značajka blag je kontrapunkt težim sociopolitičkim temama, omogućujući prostor za nježnost i nadu.
En Route u Apoteci - prostoru za suvremenu umjetnost skreće pažnju na aktualni globalni – a osobito lokalni – manjak humanitarne podrške i sigurne, dostojanstvene infrastrukture za ljude koji prelaze opasne migracijske rute u potrazi za sigurnošću i prilikama. U kontekstu Hrvatske i šire balkanske regije, gdje su migracije i dalje obilježene graničnim nasiljem, neodgovarajućim sustavima azila i ograničenom transportnom podrškom, ovaj rad odražava aktualna politička i etička pitanja mobilnosti i pripadnosti, tražeći vizionarska rješenja u čijem su središtu ljudsko dostojanstvo i briga.
Luiza Margan umjetnica je s bečkom adresom, rođena u Rijeci.
Bavi se skulpturom, fotografijom, instalacijom, performansom i prostornom intervencijom, a propituje nesklad između prevladavajućih i potisnutih povijesnih narativa koji se pojavljuju u javnim prostorima, arhitekturi i kulturnim institucijama. Spajajući umjetničko i materijalno istraživanje, ona stvara radove koji odražavaju i iskustva pojedinaca i šire društvene kontekste. Izlagala je u brojnim međunarodnim institucijama te je postavila niz hvaljenih intervencija u javnim prostorima. Njezini se radovi nalaze i u javnim i u privatnim zbirkama, među kojima su Muzej moderne umjetnosti u Salzburgu, Belvedere 21 – Muzeju suvremene umjetnosti u Beču, Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, MMSU u Rijeci te Muzeju duhana u Ljubljani, među ostalima.
Nedavno je njezin rad predstavljen na samostalnoj izložbi u Muzeju Zeppelin u Friedrichshafenu u Njemačkoj (2023.) te na skupnim izložbama u Muzeju Leopold u Beču (2024.), Kunsthausu u Grazu (2024.-25.), Muzeju moderne umjetnosti u Salzburgu (2024.), Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci (2023.), Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu (2022.) itd. Među brojnim priznanjima koje je osvojila, ističu se stipendije International Studio and Curatorial Program (ISCP) u New Yorku (2008./2009.) te Visual Artist Fellowship pri Akademie Schloss Solitude u Stuttgartu 2019. godine.
Apoteku podržavaju: Ministarstvo kulture i medija RH, Zaklada Kultura nova, Grad Vodnjan, Istarska županija, TZ Vodnjan te Medea vina.