MOGUĆNOSTI FINANCIRANJA GOSPODARSTVENICA

ZA ŽENSKO PODUZETNIŠTVO potrebno je uvesti bespovratne poticaje


Nužno je ponovno uvesti bespovratne poticaje u skladu sa Strategijom razvoja ženskog poduzetništva RH i drugim dokumentima, te kreirati nacionalnu platformu koja bi objedinila civilne udruge koje potiču žensko poduzetništvo, poručila je dr. sc. Alida Perkov, predsjednica BPW-a - Prvog hrvatskog kluba Pula na današnjoj konferenciji o mogućnostima financiranja gospodarstvenica u Županijskoj gospodarskoj komori, održanoj u organizaciji mreže poduzetnica i poslovnih žena Woman in Adria i udruge Institut za razvoj ženskog poduzetništva i vodstva Adria.

Objediniti snage

- Država je dvaput donosila Strategiju razvoja ženskog poduzetništva, oba je puta BPW Pula sudjelovao u njenoj izradi, međutim, još uvijek nema poticajnih mjera koje su definirane tim dokumentom. To se mora promijeniti. U Hrvatskoj je puno udruga koje se bave ženskim poduzetništvom i s njima smo u odličnim odnosima, ali zašto ne formirati platformu na razini resornog ministarstva ili HGK koja bi objedinila sve te udruge, a u Hrvatskoj ih je stotinjak, radi lakšeg ostvarivanja njihovih ciljeva, rekla je Perkov. Prema njenim riječima, nužna je sinergija realnog, javnog i znanstvenog sektora, te civilnih udruga, poput BPW-a, kako bi se ostvario cilj - poticanje još uvijek nedovoljno razvijenog ženskog poduzetništva. Naime, na državnoj je razini oko 20 posto poduzetnica, a slično je i u Istarskoj županiji, dok je situacija u obrtništvu nešto bolja, tu je trećina žena.

Alma Saganić, predsjednica udruge Institut za razvoj ženskog poduzetništva Adria, kazala je da ova udruga nastoji dobiti sredstva od države i grada kako bi organizirala besplatna edukacije. Tako je lani održana radionica o izradi marketinškog plana, a početkom srpnja u Zagrebu najavljuju i predavanje o pokretanju web trgovine. Također obučavaju djevojčice viših razreda osnovne škole kako bi ih potakli za odabir ICT zanimanja, te pokreću niz drugih projekata. Lani su, u suizdavaštvu s mrežom Woman in Adria, izdali knjigu "Od zaposlenice do poduzetnice". Saganić je kazala da mnoge žene starije od 45 godina smatraju da više nisu poželjne radnice, pa se odlučuju na vlastiti poduzetnički pothvat, a upravo je njima i namijenjena ova knjiga.

Mreža Women in Adria postoji od 2012. i u šest se godina razvila od organiziranja događanja do medijske platforme za žene u biznisu.

- Organiziramo niz događaja, jedan od važnijih su nagrade najboljim poduzetnicama, a diljem Hrvatske priređujemo konferencije o financiranju, poput ove u Puli, kazala je osnivačica mreže Ivana Matić. Na pitanje koliko se žena odlučuje na vlastiti biznis, kaže da one sve više vide poduzetništvo kao karijernu opciju, osobito one između 35. i 45. godine života, kad već imaju djecu i drugačiji životni stil.

- Mislim da smo tome dosta doprinijeli jer one čitaju intervjue o tome kako su druge žene pokrenule biznis i to im je nit vodilja.

Kad je riječ o financiranju, javni sektor - HBOR i HAMAG - već neko vrijeme imaju kreditne linije za poduzetnike općenito, te nešto specifično i za poduzetnice. Privatne banke su u suradnji s EBRD-om pokrenule kreditnu liniju i mogu reći da je privatni sektor više prepoznao poduzetnice kao tržišni nišu kojoj se treba prilagoditi. Javni sektor bi trebao više doprinijeti te osigurati potpore za čuvanje djece i održavanje kućanstva jer je to razlog zbog kojeg ti biznisi u ženskom vlasništvu ostaju mali, odnosno puno sporije rastu od tvrtki u muškom vlasništvu, smatra Matić.

Prema njenim riječima, u Hrvatskoj, ali i u svijetu, žene imaju puno veću sklonost prema poslu, što znači da se može očekivati puno veći rast tvrtki u ženskom vlasništvu.

- Ranije je osnovni generator bila nužda, a sad, osim nužde, postoji i ta ravnoteža, bolje usklađivanje privatnog i poslovnog života, što je razlog za pokretanje vlastitog biznisa. Žene obično privatno nastavljaju raditi ono čime su se ranije bavile, a znaju i nekakav hobi pretvoriti u posao, objašnjava Matić. Cinzia Zubin, voditeljica područnog ureda HBOR-a, predstavila je kreditne linije ove banke.

Peticija za poticaje majkama u biznisu

Udruga Institut za razvoj ženskog poduzetništva i vodstva Adria na svom Facebook profilu poziva građane da potpišu peticiju kojom traže da se poduzetnicama omoguće poticaji ili porezne olakšice za troškove čuvanja djece i održavanja kućanstva.

"Većina žena u Hrvatskoj u poduzetništvo kreće nakon što su postale majke, no postoje i mlađe poduzetnice koje o majčinstvu tek razmišljaju. Trudnoća i porodiljski dopust im pritom predstavljaju poslovni rizik. Državne institucije ne prepoznaju poduzetnice kao majke, što potvrđuju i nedavno predstavljene demografske mjere. Majkama poduzetnicama je, osobito u prvim godinama djetetova života, nužna pomoć kako bi poduzeće nastavilo uspješno poslovati. Riječ je najčešće o mikro poduzećima koja zapošljavaju do pet ljudi. Zbog toga vas Institut poziva na potpisivanje peticije kojom se traži da troškovi održavanja kućanstva i čuvanja djeteta poduzetnicama budu porezno priznati ili da se refundiraju putem subvencija. (Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter