PO UZORU NA KRČKI MOST

UKINITE TUNELARINU NA UČKI ILI SMANJITE CIJENE ZA ISTRANE! Zahtjevaju poduzetnici s Buzeštine. Svaki mjesec troše ogroman iznos na cestarinu 

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO
Snimio Milivoj Mijošek

Snimio Milivoj Mijošek


 

Imoćani su dobili besplatan prolaz kroz tunel Sveti Ilija, lani je ukinuta naplata mostarine na Krčkom mostu pa i Istrijani traže svoju računicu u državnim povlasticama. Nove-stare inicijative o ukidanju tunelarine ili barem uvođenju jeftinije cestarine stižu iz Buzeta, gdje se prijevoznici i poduzetnici opetovano žale. Iako je, treba to reći, priča o Učki komplicirana. Tunel je dio Istarskog ipsilona koji je pod koncesijom pa bi, ako se naplata ukine, Vlada morala krenuti u pregovore oko izmjene koncesijskog ugovora i vjerojatno pristati na dodatnu naknadu koncesionaru.

Za prolazak kroz tunel Učka, požalio nam se Buzećan koji je obiteljski i poslovno vezan uz Primorsko-goransku županiju i gotovo na dnevnoj bazi putuje u Rijeku, na dva auta godišnje potroši oko 7.500 kuna cestarine, i to uz popust s dva ENC uređaja.

- U Sloveniji je godišnja vinjeta 110 eura, za dva osobna vozila 220 eura, a omogućava vožnju po svim autocestama i brzim cestama. Nama je samo tunelarina gotovo pet puta skuplja. Sada se naplaćuje tunel i još 50 lipa otprilike po kilometru autoceste, to je užasno skupo. Autocesta Rijeka - Zagreb također je 50 lipa po kilometru, a tamo ima i vijadukata i tunela i puno je zahtjevnija dionica od ove istarske. Puno je nezadovoljnih, ali valjda nitko nema hrabrosti za prosvjed ili da s takvom inicijativom izađe u javnost. Ako vi kao novinari počnete tražiti priču, vjerojatno će se nešto izroditi, ali ako svi samo šutimo i plaćamo tu skupu cestarinu, ništa se neće promijeniti, požalio nam se sugovornik kojemu je, kaže, jedna od mogućih varijanti djelovanja i pritisak preko društvenih mreža.

- Na potezu od Lupoglava do tunela Učka pola dionice je nedavno dovršeno i na tu polovicu požurili su se naplaćivati cestarinu. Nije problem, dionica je izgrađena pa se naplaćuje, ali neka su razumne cijene, a ove to nisu, tvrdi naš sugovornik. Dodaje da puna cijena za prolaz osobnih vozila kroz tunel Učka, bez popusta u sklopu ENC paketa, iznosi 33 kune u jednom smjeru te kaže kako je uvjeren da će se po dovršetku cijele dionice, druge cijevi tunela i autoceste do Matulja, od Buzeta, odnosno od Lupoglava do Matulja cestarina u jednom smjeru plaćati čak 50 kuna.

        Buzetski gradonačelnik Damir Kajin, suglasan je da je cestarina visoka. Bio bi sretniji, kaže, da se naplata cestarina u Hrvatskoj rješava preko vinjete, da se preslika model iz Slovenije, no nije baš siguran da će do toga tako brzo doći. Za naš je list prokomentirao i najnovije inicijative o ukidanju tunelarine.

        - Da bi volio da ne plaćamo tunel, volio bi. Bio sam prvi na barikadama kada se namjeravalo uvesti cestarinu na brzoj cesti. Ovo međutim više nije isti slučaj. Treba sjesti i pronaći modus za sve kojima tunel život znači. Pomoći ću koliko god budem mogao. Moramo međutim imati na umu da se gradnja autoceste financira iz naplate koju uprihoduje Bina Istra i koncesijskog ugovora iz kojeg se koncesionar namiruje, a to je oko 300 milijuna kuna godišnje. Istra je Istarskim ipsilonom dobila jednu modernu prometnicu koja je pojedinačno gledano najveća investicija u njenoj povijesti. S njome se može mjeriti samo željeznica koju je 1876. godine izgradila Austrija. Gradnja Istarskog ipsilona je uz sebe vezala na stotine i stotine malih i srednjih obrta i poduzeća. Mi imamo sada još ovu situaciju dodatno da cijene divljaju, bilo da je riječ o građevinskom materijalu, hrani, benzinu, uslugama, a sutra će poskupiti i struja, voda odvodnja... Ako bi se ukinula tunelarina, onda bi, na temelju ugovora s koncesionarom, cijenu u cijelosti morala namiriti država. Zato nisam veliki optimist da će se to u dogledno vrijeme i dogoditi. I to iz jednostavnog razloga što se i od naknade koja se ostvaruje za tunelarinu financira daljnja izgradnja Istarskog ipsilona. Sada je u tijeku izgradnja druge tunelske cijevi s dvije trake, sutra će to biti izgradnja dionice autoceste tunel Učka - Matulji, praktički spoja s riječkom obilaznicom, zato sam ja kada je o ukidanju tunelarine riječ, na žalost prije pesimista nego optimist, kaže Kajin.

 

Iako su u zadnje vrijeme utihnule, inicijative za ukidanje tunelarine na Učki nisu novost. Pandorinu kutiju otvorilo je ukidanje naplate u tunelu Sv. Ilija. Tada je ponovo aktualiziran i besplatan prolaz kroz tunel Učka.

Skupština Istarske županije je zaključkom koji se odnosi na naplatu tunelarine 2018. godine pozvala Vladu da, vodeći se načelom jednakopravnosti, pronađe model kojim će se Istranima omogućiti besplatan prolaz kroz tunel Učku, izgrađen samodoprinosom građana Istre, pri čemu su se referirali na tunel Sveti Ilija kroz koji Imoćani imaju besplatan prolaz do mora. Ovome bi se sada moglo dodati i prošlogodišnje ukidanje naplate prelaska preko Krčkog mosta.

Tunel Učka svečano je pušten u promet 27. rujna 1981. godine, sljedećeg dana startala je i naplata tunelarine. Kroz njega je u protekla četiri desetljeća prošlo 80 milijuna vozila.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter







Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no


Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater