FENOMENALNI BROJEVI

ŠPICA TURISTIČKE SEZONE POČELA RANIJE NEGO IKAD: Ovogodišnji lipanj u Istri najbolji je u povijesti

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO
Turisti u Novigradu (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Turisti u Novigradu (snimio Milivoj MIJOŠEK)


"Istra je od početka lipnja zabilježila 360.000 dolazaka i 1,9 milijuna noćenja, što je u odnosu na isto razdoblje rekordne 2019. godine plus od gotovo 400.000 noćenja, a u indeksu je to 127 posto.

Taj podatak govori da je Istra već početkom lipnja, slobodno možemo reći, gotovo zakoračila u špicu turističke sezone zato jer su brojke na dnevnoj razini tijekom tjedna negdje oko 135.000 do 140.000 gostiju, a vikendima prelaze 170.000 gostiju. Kad znamo da smo u prvih 12 lipanjskih dana realizirali 400.000 noćenja "viška", to samo govori da bi ovaj lipanj mogao biti povijesno rekordan.

A predstoji nam još i produženi blagdanski vikend uz Tijelovo, tako da će i tu biti povećan broj dolazaka, prezadovoljan je direktor Turističke zajednice Istarske županije Denis Ivošević, koji je za naš list prokomentirao lipanjske turističke brojke.

Turisti u Istri

Jedan kišni dan u Puli

Tijelovo otprilike pada u slično razdoblje kao i 2019. godine, međutim baza ostvarena u prvoj dekadi lipnja je izuzetno dobra, što znači da će se ona samo dalje nadograđivati.

- Za Tijelovo očekujemo veliki broj Nijemaca, ali i veći broj Austrijanaca. Sve više raste i broj Švicaraca, što je također jako bitno jer smo zadnje dvije godine pokrenuli PR agenciju koja osim Njemačke pokriva i njemački dio govornog područja Švicarske. Povećavaju se brojke i s poljskog, češkog, slovačkog i mađarskog tržišta. Vrlo brzo, krajem lipnja, početkom srpnja kreću školski praznici, najprije na sjeveru Njemačke, a svakog narednog tjedna spuštat će se malo južnije. U trećem tjednu srpnja obuhvatit će već centralni dio Njemačke, a krajem srpnja, najjužnije regije, Baden-Württemberg, a potom i Bayern, i to je ono što posebno veseli zato što je Istri fokus definitivno na njemačkom tržištu. Iz perspektive prethodne dvije pandemijske godine vidljivo je da su u prvih pet mjeseci i početkom šestog Nijemci definitivno bili gosti koji čine veliku razliku, naglašava Ivošević.

Od početka godine do jučerašnjeg dana Istra je realizirala 1,16 milijuna dolazaka i gotovo pet milijuna noćenja, što je devet posto bolje u odnosu na rekordnu 2019. godinu. Zanimljivo je za spomenuti, naglašava Ivošević, da su hoteli od početka godine realizirali 1,87 milijuna noćenja, a 2019. godine 2,12 milijuna, što znači gotovo 250.000 noćenja manje. Pretpostavka je da je tome uzrok činjenica da je početkom godine vladala neizvjesnost zbog korone. Neizvjesnost se nastavila kroz cijeli siječanj i veljaču, a na to se nadovezao dvotjedni zastoj bookinga zbog krizne situacije u Ukrajini.

Turisti u Istri

Medulin je tradicionalno krcat

Kampovi su od početka godine realizirali 1,67 milijuna noćenja, a u 2019. godini 1,27 milijuna što znači 400.000 noćenja više, čemu su, iako se kampovi otvaraju malo kasnije, doprinijeli dobro vrijeme i izuzetno dobra promocija. Privatni smještaj je od početka godine realizirao 1,35 milijuna noćenja, a 2019. godine 1,11 milijuna noćenja, što je plus od 240.000.

- Zanimljiva je i smještajna struktura. Što se tiče hotela, ove godine imamo 51.750 kreveta, dok ih je 2019. godine bilo 52.200, a manjak od 400 kreveta jednim dijelom pripisujemo poboljšanju kvalitete smještaja. Hoteli s nekadašnje dvije ili tri zvjezdice sada imaju četiri ili pet zvjezdica, dvije sobe su se pretvarale u jednu kao novi standard kvalitete. Kampovi su u principu ostali isti, svega je 600 jedinica više, što je na 121.000 jedinica gotovo neprimjetno. Međutim, u privatnom smještaju, koji se može podijeliti na komercijalni i nekomercijalni, velike su razlike. U tom nekomercijalnom smještaju ove godine imamo do sada prijavljenih 114.000 kreveta, a prije tri godine ih je bilo 84.000, što znači ogroman skok od 30.000 kreveta u tzv. vikendicama i drugim kućama. U komercijalnom smještaju registrirano je 131.000 kreveta, a 2019. godine ih je bilo 124.000, znači plus od 7.000 kreveta. Kad se pogledaju samo ove tri godine, od kojih su dvije bile pandemijske, primjetno je da je nekomercijalni smještaj rastao četiri i pol puta više nego komercijalni smještaj, i to je nešto o čemu ćemo raspravljati na razini istarskog TZ-a. Definitivno je potreban nekakav drugačiji zakonski tretman. Kad je riječ o izvornom obiteljskom smještaju, istarski TZ ga itekako podržava i sufinancirao ga je u njegovom razvoju, i to kroz sufinanciranje konkretnih kamata, zatim kroz projekt "Domus Bonus" te kroz printanje posebnog kataloga za agroturizam. Međutim, u međuvremenu se razvio i drugi dio noćenja u privatnom smještaju, u takozvanim stambenim zonama, neprodanim stanovima, i to je ono što je nelojalna konkurencija izvornom privatnom smještaju, upozorava Ivošević.

Kad su u pitanju istarske top destinacije po broju ostvarenih noćenja, poredak u dosadašnjem razdoblju je uobičajen. Na prvom je mjestu Rovinj, slijede Poreč, Umag, Medulin i Pula. Međutim, kako će se turistička sezona približavati svome vrhuncu, vjerojatno će Medulin prestići Umag, barem je to tako bilo prethodnih godina.

Turisti u Istri

Gosti u Rovinju

U strukturi gostiju najveći broj noćenja očekivano su ostvarili gosti iz Njemačke. U usporedbi s istim razdobljem 2019. godine to je gotovo 460.000 noćenja više. U ovoj ih je godini do sada bilo 1,86 milijuna, a u 2019. godini 1,4 milijuna. To je nešto, napominje Ivošević, što govori jako puno o orijentaciji Istre i u promotivnom i prodajnom smislu, prema njemačkom tržištu. Istra jedina ima strateška partnerstva na godišnjoj razini, sedam sveukupno, od kojih su tri upravo iz regije Bavarske, i to su partnerstva koja su se redom osnivala od 2013. godine nadalje.

- Spomenimo da nam je glavni partner FC Bayern München, jedan od tri najznačajnija nogometna kluba na svijetu, BMW je prvi strateški partner općenito, a Cube je partner za bicikle. Sva tri iz okolice Münchena, odnosno regije Bavarske, što je definitivno nešto što u tom segmentu co-marketinga i co-brendinga donijelo jako puno. Nije to samo povećanje u ovoj godini, nego se ono kontinuirano bilježi proteklih deset godina. To pripisujemo i činjenici da smo prije sedam godina prvi put angažirali jednu PR agenciju za njemačko tržište. Za bilo koju promjenu slike destinacije u nekom emitivnom tržištu potrebno je upravo tri do četiri godine da se uopće skrene pozornost, između pet i sedam da bude u fokusu, a između sedam i deset da se pokrenu značajniji rezultati. Mi smo sada u sedmoj godini, dakle upravo smo u toj zreloj fazi u kojoj ćemo reputacijski sasvim repozicionirati našu destinaciju na njemačkom, nama prevažnom tržištu, naglašava Ivošević.

Na drugom mjestu po broju ostvarenih noćenja ove godine su Austrijanci s 750.000 noćenja, što je gotovo identično kao u istom razdoblju 2019. godine. Na trećem su Slovenci s 600.000 noćenja, a oni imaju 50.000 noćenja viška u odnosu na isto razdoblje 2019. godine. Na četvrtom mjestu su domaći gosti s 480.000 noćenja, gotovo 90.000 više nego uz istom razdoblju 2019. godine. To je, kaže Ivošević, također vrlo važan podatak jer se većina noćenja domaćih gostiju uglavnom realizira u zimskim mjesecima, u pred te posezoni. Domaći gosti vezani su za biznis i konferencijski segment, nešto otpada i na sportski, dakle na sve ono što je bilo zacrtano u Master planu razvoja turizma Istre, u kojem je jedan od ciljeva bio značajnije pojačati domaće tržište u Istri.

Turisti u Istri

Špica u Prvomajskoj

Na petom mjestu su Talijani koji su po broju noćenja identični kao 2019. godine. Na šestom mjestu su Englezi što je za ovu godinu izuzetno dobar podatak zato jer su oni isključivo avio destinacija. - Interesantno je da smo uspjeli revitalizirati taj segment u avio prijevozu barem što se tiče Ujedinjenog Kraljevstva. Od početka ove godine ostvareno je oko 120.000 noćenja, no u usporedbi s 2019. godinom to je još uvijek 100.000 manje. No, trend je uglavnom izuzetno dobar, ističe Ivošević.

Ivošević kaže da dosadašnje turističke brojke opovrgavaju tezu da se Istri turizam "događa". Ovdje se govori o kumulativnom učinku; izgradnji destinacije Istre, na povećanju kvalitete smještaja, na podizanju razine kvalitete usluga i servisa, kao i na koordiniranoj akciji protokola suradnje privatnog i javnog sektora, privatnog i privatnog, javnog i javnog.

- To je jedan mozaik koji upotpunjuje sliku vrlo dobro organizirane i posložene destinacije Istre. Vrlo je bitan i drugi dio. Svi, naime, moraju percipirati, odnosno prepoznati i emitivna tržišta. Nogometnim rječnikom, ako smo u prvom poluvremenu organizirali našu destinaciju, drugo poluvrijeme je izlazak na emitivna tržišta, što znači da smo to morali sustavno, kvalitetno, na pravim mjestima, kroz kvalitetne medije, u komunikacijskom smislu izuzetno dobro odraditi upravo tijekom proteklih deset, petnaest godina, i da smo tu komunikaciju kasnije nadogradili s vrlo kvalitetnom promocijom. Privatni sektor je to nadogradio kroz izuzetno dobru prodaju. Možemo slobodno reći da je Istra danas dostigla i prestigla veliki broj regionalnih destinacija na Mediteranu gdje se uvrstila među pet najorganiziranijih turističkih regija. To potvrđuje i njena reputacijska slika, ali i konkretne brojke kroz fizičke pokazatelje i kroz pokazatelje novčanih tijekova. Istra definitivno više nije jeftina destinacija, nego spada u red srednje skupih i skupih destinacija, što opravdava svojom kvalitetom servisa usluga, smještaja i cjelokupnom slikom destinacije, ne krije zadovoljstvo Ivošević.

Lijepo je, napominje naš sugovornik, da Istra bilježi velike turističke brojke, ali treba pogledati i drugu stranu turizma, a to je ona problematična. Ostaju strukturni problemi koje turizam Hrvatske i dalje ne uspijeva željenom brzinom rješavati, da i u tom segmentu bude konkurentan u odnosu na druge destinacije, a to je pitanje administrativnih problema. Aktualan je i veliki problem radne snage, što nije boljka samo Istre i Hrvatske. I nije to samo problem turizma, nego cjelokupnog gospodarstva.

- Budući da je Istra mala regija, a Hrvatska mala država, znači da bi trebala biti fleksibilnija, brža, prilagodljiva u apliciranju nekih novih rješenja. Ako na razini Hrvatske nedostaje 30.000 radnika, u Italiji ih sigurno nedostaje 200.000, u Španjolskoj 300.000 radnika… Drugi gorljivi problem koji će imati dosta utjecaja na ovu sezonu je utjecaj povećanja cijena svih energenta koji će utjecati na ukupan financijski rezultat ne samo velikih kompanija, nego i malih i srednjih poduzetnika, zaključio je Ivošević.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter