U Županiji kažu kako još nisu poznati kriteriji za uključivanje u pilot-projekt cjelodnevne nastave, koji su trebali biti objavljeni ovog ljeta, pa ne mogu ni odgovoriti na pitanje koliko je istarskih škola čiji su osnivač pripravno u njemu sudjelovati
Osnovna škola Veli Vrh u Puli (snimio Milivoj MIJOŠEK)
Hoće li učenici osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj u roku sljedećih pet godina, do 2027., boraviti u svojoj obrazovnoj instituciji svakog dana od 8 do 15 ili čak 17 sati? Prema projektu Vlade, do tada bi trebale biti dovršene sve pripreme za boravak učenika u školi u jednoj smjeni i znatno duže nego danas, ali u prosvjetnim krugovima upozoravaju kako to nije realno čak niti u tako dugom roku.
Štoviše, govori se kako ni pilot-projekt cjelodnevne nastave u planiranih 50 škola u školskoj godini 2023./2024., za koji je osigurano 25 milijuna eura u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, nije siguran.
Filip Zoričić (snimio Milivoj MIJOŠEK)
Za ostvarivanje kompletnog programa cjelodnevne nastave potrebno je učiniti mnogo toga - od proširenja škola da mogu raditi u jednoj smjeni, do zapošljavanja dodatnog osoblja. Za tako veliku promjenu u školstvu potrebno je više nastavnika, profesora, administrativnog i pomoćnog osoblja. Trebaju se izgraditi kuhinje i blagovaonice u svim školama - danas ih ima 87 posto hrvatskih škola - kao i osigurati besplatni obroci za učenike čiji ih roditelji ne mogu platiti.
Uvođenjem cjelodnevne nastave povećao bi se i broj nastavnih sati, odnosno radna norma za zaposlenike, što bi državu stajalo između 17 i 50 milijuna eura godišnje.
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs preko medija poručuje kako je posve realno uvođenje cjelodnevne nastave od 2027. godine. Očekivano, s time se ne slažu sindikalni predstavnici, pa jedan od njih, Željko Stipić, smatra kako to nije realno zbog nedostatka novca i brojnih drugih razloga.
Cjelodnevna nastava predviđa produljenje obaveznog dijela nastave i obogaćivanje obrazovne ponude i potpore učenicima na način da bi se do 15 izvodio obavezni i izborni dio kurikuluma, koji uključuje i pauzu za ručak i odmor, a bakon toga škola bi bila otvorena do 17 sati za izvannastavne i slobodne aktivnosti.
Zbog brojnih nedoumica oko uvođenja cjelodnevne nastave, provjerili smo kako su za taj projekt pripremljeni Istarska županija i pojedini njezini gradovi. U županiji postoji ukupno 48 osnovnih škola. Istarska županija osnivač je 25 osnovnih škola dok su Grad Labin, Grad Pazin, Grad Poreč, Grad Pula i Grad Umag osnivači preostalih 23. Ukupan broj učenika koji su upisani u osnovnu školu u Istarskoj županiji je 15.262.
Što se tiče srednjih škola, pojašnjavaju iz kabineta župana Borisa Miletića, ima ih ukupno 23. Istarska županija je osnivač 20 srednjih škola po redovnom programu i jedne srednje škole po umjetničkom-glazbenom programu. Vjerska zajednica osnivač je jedne srednje škole po redovnom programu - to je Klasična gimnazija - dok je grad Pula osnivač Škole za odgoj i obrazovanje. Ukupan broj učenika koji su upisani u svim programima srednjoškolskog obrazovanja u Istarskoj županiji je 6.699.
U dvije smjene rade još rade samo četiri osnovne škole čiji je osnivač županija - i to u Marčani, Svetvinčenatu, Juršićima i OŠ Vladimira Gortana u Žminju.
"Jednosmjenska nastava u svim školama čiji je osnivač za Istarsku županiju je jedan od prioriteta. Za navedene škole gdje se nastava odvija u dvije smjene imamo spremne projekte dogradnje škola te čekamo raspisivanje najavljenih natječaja, u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026.", poručuju iz Županije.
Od 21 srednje škole čiji je osnivač Istarska županija, nastava u dvije smjene odvija se u njih dvije. U Glazbenoj školi Ivana Matetića - Ronjgova Pula nije moguće organizirati pohađanje nastave u jednoj smjeni zbog specifičnosti same škole
U Županiji kažu kako još nisu poznati kriteriji za uključivanje u pilot-projekt cjelodnevne nastave, koji su trebali biti objavljeni ovog ljeta, pa ne mogu ni odgovoriti na pitanje koliko je istarskih škola čiji su osnivač pripravno u njemu sudjelovati.
Gradonačelnik Pule Filip Zoričić rekao nam je kako u pulske škole nije uvedena cjelodnevna nastava jer se očekuje da prvo prođe pilot-projekt sljedeće školske godine. U Puli je danas organiziran produženi boravak za učenike osnovnih škola od prvog do četvrtog razreda.
"Trenutačno, deset osnovnih škola i Školu za odgoj i obrazovanje kojima je osnivač Grad Pula pohađa 4.549 učenika, dok 11 pulskih srednjih škola kojima je osnivač Istarska županija pohađa 3.162 učenika", kaže Zoričić i dodaje kako samo u jednoj školi učenici pohađaju nastavu u dvije smjene.
"Škole kojima je osnivač Grad Pula bit će spremne za cjelodnevnu nastavu do 2027. godine. U planu nam je dogradnja dvije osnovne škole, od čega s prvom dogradnjom krećemo već sljedeće godine", poručuje gradonačelnik Zoričić.
Gradonačelnik Umaga Vili Bassanese objašnjava kako je grad osnivač dviju osnovnih škola na hrvatskom i talijanskom nastavnom jeziku koje u školskoj godini 2022./23. imaju ukupno 1.041 učenika. Nastava se odvija u dvije centralne zgrade-škole u Umagu i u šest područnih zgrada-škola.
"Sve osnovne škole na području Grada su rekonstruirane ili novoizgrađene te imaju sve preduvjete za rad u jednoj smjeni koja se odvija već 15-ak godina. U svim osnovnim školama postoje i svi preduvjeti za provođenje cjelodnevne nastave", napominje Bassanese.
Vili Bassanese
Trenutno Grad Umag financira program produženog boravka u osnovnim školama za učenike razredne nastave. U školskoj godini 2022./23., u program produženog boravka uključeno je 170 učenika u ukupno sedam skupina. Navedeni program započinje u 11.30 sati a završava u 16.30 sati. Matične škole opremljene su kuhinjama koje pripremaju kuhane obroke (u što je uključen i ručak u produženom boravku).
Kako kaže gradonačelnik Bassanese, na području Umaga ima 410 učenika koji pohađaju srednje škole u okolnim gradovima. Grad Umag samostalno je izgradio svoju srednju školu te trenutno rješava postupak njezina otvaranja u dogovoru s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te Istarskom županijom.
"Konkretno, umaške škole posjeduju svu neophodnu infrastrukturu", tvrdi Vili Bassanese, koji smatra da bi Ministarstvo znanosti i obrazovanja, uključi li se neka umaška škola u pilot- projekt cjelodnevne nastave, trebalo pomoći i pri plaćanju cjelodnevnih troškova poput energenata i namirnica.
"Povećanje sredstava za financiranje decentraliziranih funkcija osnovnih škola uvjet je da cijeli projekt bude uspješno ostvaren. Hrvatska je sa svojim potrebama raznolika i takve su nam i potrebe, sasvim je to drugačije u Zagrebu nego li u malim gradovima i općinama u Istri. Po meni osobno, veći je trenutno problem što ni u Istri svi gradovi i općine nemaju jednosmjensku nastavu ni potrebne tehničke i prostorne uvjete u školama. Za dostići takav standard u Istri će trebati desetak godina ako se odmah krene u to, tek tada se može razmišljati o nekom organizacijskom pristupu", komentiraa umaški gradonačelnik Vili Bassanese.
Na području Grada Pazina osnovnu i dvije srednje škole ove školske godine pohađa ukupno 2.093 učenika i učenica, kaže nam gradonačelnica Suzana Jašić i objašnjava kako je grad osnivač Osnovne škole Vladimira Nazora koja ima 1.282 učenika. U gradu djeluju dvije srednje škole i jedan učenički dom. Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile, kojoj je osnivač Istarska županija, ima 638 učenika te Pazinski kolegij klasične gimnazije, kojoj je osnivač Porečko-pulska biskupija, ima 166 učenika, od čega je 140 smješteno u učeničkom domu. U dvije smjene rade Područna škola Trviž te Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin.
Suzana Jašić (foto. Cropix)
"No, zgrada Matične škole u Pazinu, bez obzira što radi u jednoj smjeni, nema adekvatne prostorne kapacitete, niti dovoljno prostorija za izvođenje cjelodnevne nastave, te smo i ove godine imali velikih problema sa smještajem dodatnog razreda koji nam se pojavio na upisima u prvi razred", kaže Suzana Jašić.
"Što se tiče potrebnih uvjeta za organizaciju cjelodnevne nastave, Grad Pazin je kao osnivač Osnovne škole Vladimira Nazora izradio dokumentaciju za dogradnju Matične škole u Pazinu u dvije faze. Za to ima izdanu građevinsku dozvolu te je u fazi ugovaranja projektiranja izgradnje nove škole u Trvižu. Ti će se projekti kandidirati na skori natječaj za dogradnju osnovnih škola iz programa Nacionalnog plana oporavka i otpornosti", kaže gradonačenica i dodaje:
"Time će se osigurati nastava u jednoj smjeni za sve učenike i učenice čime će se stvoriti preduvjeti za uvođenje cjelodnevne nastave. Međutim, uz prostorne kapacitete veliki su izazov i kadrovski kapaciteti te nemogućnost privlačenja i zadržavanja kvalitetnih učitelja iz STEM predmeta te općenito niska razina privlačnosti i ugleda učiteljske profesije", rekla je Jašić.
OŠ Finida u Poreču
Pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Poreča Vesna Kordić kaže kako je taj grad već spreman za uvođenje cjelodnevne nastave.
"Broj učenika u svima trima osnovnim školama u Poreču je 1-1.627. Nastava se u svim porečkim osnovnim školama odvija u jednoj, jutarnjoj smjeni, te su sve škole prilagođene i spremne za cjelodnevni rad, kao i pilot-projekt, ukoliko to bude potrebno", rekla nam je Vesna Kordić.