Inicijativa naišla na plodno tlo

ODGOJ I OBRAZOVANJE NA DRUGI NAČIN: Od jeseni dva razredna odjela waldorfske škole u Brtonigli

| Autor: Luka JELAVIĆ
 Prezentacija u Brtonigli

Prezentacija u Brtonigli


Sada je izvjesno da će od jeseni Istra dobiti u Brtonigli prvu osnovnu školu u kojoj se uči i radi po principima waldorfske pedagogije. Zaključeno je to nakon subotnjeg informativnog sastanka inicijatora ideje o osnivanju takve osnovne škole u Brtonigli, gdje su predstavnici udruge Inicijativa Waldorf SZ Istra i Waldorfske škole u Rijeci, jedne od tri takve hrvatske škole, razgovarali sa zainteresiranim roditeljima.

Organizatori su zadovoljni odazivom roditelja i drugih građana i za sada ima dvadesetak predbilježenih polaznika prvog razreda osnovne škole. Waldorfska škola u Brtonigli ne bi bila samostalna ustanova, već bi djelovala kao područna škola Waldorfske škole u Rijeci koja u tom gradu djeluje od 2000. godine, kao druga u Hrvatskoj. (Nedavno je osnovana i treća – u Osijeku). Prostor za rad škole, odnosno uvjete za početna dva razredna odjela osigurat će Općina Brtonigla koja je u svim aktivnostima i do sada pružala podršku toj inicijativi.

brt

Put k otvaranju škole u Brtonigli počeo je nakon osnivanja outdoor programa Šumskih boja u Novoj Vasi, programa aktivnog boravaka u prirodi za djecu od 3 do 12 godina u kojem se povezuju moderni, uključivi pristupi odgoju djece radi razvoja cjelovitog odnosa prema prirodi od najranije dobi.

- Radili smo kroz oblike jednokratnih tematskih radionica u kojima su svakog dana sudjelovala djeca. Autorski šestosatni svakodnevni program zasnovan je na temeljima tzv. nordijske pedagogije s elementima waldorfskog i montessori pristupa odgoju i obrazovanju uz vlastite tematske elemente razvijene kroz višegodišnju praksu. Prije točno dvije godine formirala se skupina roditelja s ciljem pokretanja inicijative za stvaranje mogućnosti razvoja pluralizma u školstvu, radi odabira što kvalitetnijeg obrazovanja njihove četverogodišnje djece. Ponukani činjenicom da je izbor u našem dijelu regije vrlo ograničen, što nije slučaj u većini zemalja diljem svijeta, priželjkivali su za svoju djecu neku dodatnu opciju. Susret se dogodio u pravom trenutku i naišao na snažnu podršku zajednice te je ubrzo formirana službena inicijativa koja nastavlja svoj rad kroz udrugu Zorin dvor, podsjeća na početke inicijative voditeljica radionica Elsa Demark Mazalović, vlasnica obrta za outdoor obrazovanje i poučavanje u području kulture "Šumske boje" i jedna od inicijatorica cijelog projekta.

Na tom putu ljetos je u Bujama organizirana prezentacija svih aktivnosti i ideja o primjeni waldorfske pedagogije u radu s djecom u Istri. Svoja višegodišnja iskustva rada u waldorfskoj školi i obrazovanju djece prenijela je tada waldorfska učiteljica Danijela Žura iz zagrebačke waldorfske škole, prve u Hrvatskoj, približavajući zainteresiranim građanima dobrobiti tog alternativnog načina obrazovanja.

- Suvremeni i svevremeni odgoj i obrazovanje bila je tema mog predavanja o waldorfskoj pedagogiji. Željela sam pred buduće waldorfske roditelje, učitelje i sve zainteresirane donijeti pogled na obrazovanje budućnosti. Waldorfska pedagogija je suvremena i svevremena jer uz intelektualno, akademsko obrazovanje, istu važnost daje emocionalnom, socijalnom i voljnom segmentu odgoja i obrazovanja. Cijeli nastavni plan je koncipiran na način da se djetetu pristupa kao cjelovitom biću. Kada na taj način odgajamo i obrazujemo djecu, kada cijelim bićem uče i stječu vještine, odgajamo slobodne ljude koji će bit pokretači u društvu, samostalno donositi odluke i slobodno misliti. Zahvaljujem roditeljima u Istri koji žele waldorfsku pedagogiju za svoje dijete i koji su došli na moje predavanje i koji ulažu svoju energiju u ove pionirske korake. Svaka sekunda uložena u bolje obrazovanje djece vrijedi svake naše akcije, vremena, znanja, volje, truda, novaca i rada, prisjetila se susreta u Bujama Danijela Žura pohvaljujući angažiranje Ivane Pilat i njenih suradnica Teje Diaz i Else Demark Mazalović koje vode cijelu aktivnost u tom dijelu Istre, a kojima u udruzi priključuju Hrvoje Brešić i Gracijela Bičanić.

brt

U međuvremenu su u Brtonigli organizirani razni tečajevi i skupovi, ciklus radionica ručnog rada (izrada waldorfskih lutkica), organizirano je predavanje "Od slike do slova", a na regionalnoj konferenciji bilo je govora o razvoju djeteta u važnom razdoblju od sedme do četrnaeste godine, o potrebi razvoja dječjih sposobnosti realističnog doživljavanja svijeta. Pored toga, organizirane su radionice pjevanja, sviranja, plesa i ritmičkih vježbi, te blagdanske svečanosti.

Sve radionice i predavanja u cilju promocije i vrednovanja waldorfske pedagogije odvijala su se u prostorijama koje je udruzi Zorin dom darovala Općina Brtonigla, prostorijama u kojima će biti i buduća škola, što je potvrda potpore inicijativi koju udruzi daje Općina Brtonigla.

Waldorfski vrtići, škole i studiji postoje na svim kontinentima. Više od 1.100 škola i 2.000 vrtića djeluje u skoro 100 država svijeta, neovisno o jeziku, vjerskoj ili političkoj situaciji u zemlji. Zbog toga je waldorfski pokret najveći slobodni pedagoški pokret u svijetu. Škole u Hrvatskoj su javne (osnivači su udruženja roditelja i učitelja), a plan i program rada verificira Ministarstvo znanosti i obrazovanja. U najvećoj mjeri rad škole (kao i kod privatnih) financira se kroz roditeljske naknade, od donacija, a u manjoj mjeri od državnog ministarstva. U waldorfskoj školi učitelj je samo pomagač djetetova razvoja i nastava je organizirana prema epohama, što znači da se predmeti ne izmjenjuju kao u klasičnoj školi iz sata u sat. U svakoj waldorfskoj školi tvrde da se u tim školama uči za život, a ne za ocjene, pri čemu se uči glavom, srcem i rukama.

Waldorfska pedagogija je nezamisliva ako roditelji ne znaju i ne dožive na koji način njihova djeca uče i rade, te ako i kod kuće ne potpomognu taj rad. U tu svrhu je prisna suradnja roditelja i učitelja. Roditelji Osnovne waldorfske škole u Rijeci su također aktivni sudionici u stvaranju zdravog duha i ozračja škole, potpomažu organiziranju svečanosti, inicijatori su i nositelji različitih akcija u školi. Kroz vrijeme bilo je lakših i težih društveno-ekonomskih okolnosti koje su utjecale na uspješnost škole, ali usprkos izazovima predan rad učitelja, uvjerenje roditelja da je waldorfsko obrazovanje neizostavan dio zdravog odgoja njihovog djeteta te uz pomoć brojnih ljudi i udruženja, danas naša škola ponosno stoji na zdravim nogama i broji najveći broj učenika u svojoj povijesti, prenosi dojmove Sandra Kraljević Pavelić iz Društva prijatelja waldorfske pedagogije i Osnovne waldorfske škole u Rijeci.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Web kamere

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum