obrazovanje

BEZ OCJENA I PONAVLJANJA RAZREDA: U Istri trenutno postoje tri inicijative za osnivanjem waldorfske škole - u Puli, Rovinju i Brtonigli

| Autor: Vanesa BEGIĆ
Arhiva

Arhiva


Waldorfski vrtići, škole i studiji postoje na svim kontinentima. Više od 1.100 škola i 2.000 vrtića djeluje u skoro 100 država svijeta - nezavisno od jezika, vjerske ili političke situacije u zemlji. Zbog toga je waldorfski pokret najveći slobodni pedagoški pokret u svijetu. U Hrvatskoj trenutno postoje dvije waldorfske škole, u Rijeci i Zagrebu, dok na jesen kreće škola u Osijeku, a u procesu realizacije su škole u Splitu i Dubrovniku. Škole su javne (osnivači su udruženja roditelja i učitelja), a Plan i program rada je verificiralo Ministarstvo znanosti i obrazovanja. 

Smisao za lijepo

- Što se tiče waldorfske škole u Istri, postoje tri inicijative koje aktivno djeluju: inicijativa sjeverozapadne Istre, točnije Brtonigla, koju vodi Ivana Pilat s Tejkom Diaz i Elsom Demark Mazalović, inicijativa Rovinj predvođena Sarom Ursić Budim te inicijativa na području Pule koju vodi Maja Jurić s Anom Užarević. Inicijative rade i surađuju na otvaranju waldorfske škole u spomenutim gradovima, veli Andrea Prenka, koja je dio pulske inicijative.

- Zahvaljujući požrtvovnosti i velikom angažmanu Marinke Špodnjak, predsjednice Saveza waldorfskih institucija i inicijativa u RH, trenutno u našoj zemlji kreće Waldorf edukacija namijenjena svima koji žele obogatiti svoje razumijevanje djeteta, odgoja/obrazovanja kao holističkima, te iz toga unaprijediti praktičan pedagoški rad s djecom i mladima. Namijenjena je odgajateljima i učiteljima državnih vrtića i osnovnih/srednjih škola, osobama koji rade s djecom i mladima i njihovim roditeljima u udrugama i raznim društvima, te samim roditeljima. Edukacija je modularna, stoga zainteresirani mogu odabrati teoretsku dubinu (osnovni, opsežniji, stjecanje pedagoških kompetencija) i vrstu (predškolski, osnovnoškolski, srednjoškolski). Usmjerenje je na ovladavanje pedagoškim alatima, učenje u praksi i kroz individualne zadatke, projekte i obimniji mentoriran pedagoški rad, ističe Prenka.

Waldorfsko obrazovanje je osnovano početkom 20. stoljeća, temelji se na uvidima, učenjima i principima obrazovanja koje je uspostavio dr. Rudolf Steiner. Kako je navedeno, on je dosljedno provodio uvjerenje da ni jedno djelovanje na bilo kojem području ljudskog života ne smije biti lišeno morala, već treba biti obasjano svjetlom duha. Posvetio je život odgoju tog bića kako bi izraslo u odgovorno i skladno stvorenje koje će poštovati život.

Principi waldorfske edukacije razvijaju se iz razumijevanja ljudskog razvoja koje se bavi potrebama rastućeg djeteta. Steiner je naglašavao ljubav kao osnovno polazište u odgoju i obrazovanju djece. Odrasli koji okružuju dijete, bilo to članovi obitelji ili učitelji/odgojitelji, uzor su djetetu. Ono uči oponašanjem svega što vidi i doživljava oko sebe.

- Stoga waldorfski pedagog treba raditi na upoznavanju sebe i svijeta oko sebe kako bi djetetu mogao pružiti uzor vrijedan oponašanja, veli Prenka.

U svojim predavanjima o pedagogiji Steiner govori da dječja priroda žudi za umjetnošću, kako slikarskom, tako i pjesničkom i muzičkom.

Zato waldorfska pedagogija podrazumijeva euritmiju prilagođenu predškolskoj djeci, predstave, priče, ritmičke igre u kolu, pjesme, oblikovanje voskom, rad s vunom, slikanje tehnikom mokro na mokro. To ujedno razvija i smisao za lijepo. 

Živa glazba i riječ

- Djeci je potrebno i iskustvo slušanja različitih instrumenta. Pri tome je važno naglasiti da djeci treba pružiti živu glazbu i riječ kako bi imali odnos sa stvarnim čovjekom. Praćenje ritma (prirode, izmjene dana i noći, godišnjih doba) tijekom dana, tjedna i godine pomaže odraslima kao smjernica kako djetetu uskladiti ritmove, stvoriti rituale jer ponavljanje istog djetetu pruža osjećaj sigurnosti i pomaže u odgoju, naglašava Prenka, koja se bavi i glazbenom terapijom.

U waldorfskoj je školi učitelj samo pomagač djetetova razvoja i nastava je organizirana prema epohama što znači da se predmeti ne izmjenjuju kao u klasičnoj školi iz sata u sat. U toj školi nema ocjena niti ponavljanja, a umjesto natjecanja razvija se solidarnost.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter