RANI "OTTOCENTO"

Pula u osvit devetnaestoga stoljeća

Akvareli Thomasa Endera za nas su važniji od njegovih kasnijih ostvarenja iz Brazila, a prikazuju Pulu onakvom kakvom ju je car doživio godinu dana ranije. S druge strane, Endersovi su crteži najstariji točan vizualni dokument izgleda grada

| Autor: David Orlović, povjesničar
Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća

Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća


Pula i cijela Istra bile su dijelom Monarhije pod vlašću Habsburške dinastije u dva navrata. Te povijesne faze možemo nazvati Prva (1797.–1806.) i Druga austrijska uprava (1813.–1918.). Ta je dva razdoblja nakratko prekinula francuska vlast Ilirskih provincija Napoleona Bonapartea.

Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća

Općenito, o prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća u Puli i Istri imamo vrlo malo podataka. Sveoubuhvatni rad "Austrijsko očuvanje spomenika u Puli 1816. – 1918." austrijske arheologinje i povjesničarke Brigitte Mader iz 2016. daje uvid u neke detalje iz ovih manje poznatih vremena.

Car Franjo u Puli

Kaiser Franz I., ili car Franjo I. Habsburški, vladao je Austrijskim carstvom od 1792. do 1835. godine. Kao jedan od pobjednika nad Napoleonom i lider europskog "koncerta" konzervativnih sila, car je početkom 1816. odrađivao "turneju" posjeta državama saveznicama, članicama Svete alijanse koje su zastupale ideju restauracije konzervativnog poretka. U svibnju 1816., na povratku, brodom je stigao u Pulu, a nakon nje posjetio je još nekoliko obalnih istarskih gradova na putu prema Trstu.

Car Franjo I.Car Franjo I.

U malome ruševnom gradiću s manje od tisuću duša, cara su zadivile pulske rimske ruševine, nakon čega je on udario temelje njihovoj budućoj konzervaciji. Naime, naredio je prijenos rimskih spomenika Pule u državno vlasništvo kako ne bi propadali od privatne samovolje tadašnjih stanovnika grada. Car je time stvorio nužan preduvjet za provođenje mjera njihove daljnje konzervacije, koji počinju tek nakon 1850. godine.

Akvareli Thomasa Endera

Godinu dana kasnije, ovoga puta igrom slučaja, u Puli se našao i tada mladi austrijski pejzažni slikar Thomas Ender (1793. – 1875.). Ender je u to vrijeme uživao važnu podršku tadašnjega austrijskoga kancelara Clemensa von Metternicha te je odabran kao član austrijske ekspedicije u Brazil. Dana 10. travnja 1817., u Trstu, ukrcao se na fregatu "Austria" put Rio de Janeira, ali je plovidba ubrzo prekinuta zbog jakog nevremena. Radi oštećenja jedara, fregata se na tjedan dana sklonila u pulski zaljev. Tamo je Ender to vrijeme „ubio“ time što je naslikao niz akvarela s motivima rimskih antičkih starina.

Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća Pula u prvim desetljećima devetnaestoga stoljeća

Akvareli Thomasa Endera za nas su važniji od njegovih kasnijih ostvarenja iz Brazila, a prikazuju Pulu onakvom kakvom ju je car doživio godinu dana ranije. S druge strane, Endersovi su crteži najstariji točan vizualni dokument izgleda grada. Naime, Enders je gajio realistične metode reprodukcije prirode i arhitekture, dok su, s druge strane, njegovi prethodnici Giovanni Piranesi, Louis-François Cassas i Thomas Allason u svoje crteže ubacivali romantičarski, idealizirajući karakter prikaza Pule.

Thomas EnderThomas Ender

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter