promišljena enogastro ponuda 

Denis Ivošević: "Svaka istarska vinarija i uljara su zasebne turističke atrakcije, kao mali muzeji gastronomije"

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Denis Ivošević (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Denis Ivošević (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Ako je Istra do 1995. godine bila samo lijepa ljetna pozornica jer se cijeli turizam odvijao samo i isključivo u priobalju, onda je takvoj pozornici definitivno nedostajala jedna prava scenografija koja bi sadržajno i vizualno obogatila taj naš turizam. U Istri je takva scenografija kreirana pripajanjem centralnog dijela Istre i kreiranjem razvojnih turističkih projekata. Prema riječima direktora regionalne Turističke zajednice Denisa Ivoševića, razvoj istarske enogastronomije u novije vrijeme možemo sagledati s više različitih razina, no svaki pogled nudi simptomatičan pregled vremenske dinamike u kojoj se razvijala, i to kroz tri razdoblja od po 10 godina.

Osim na vinu i maslinama, autentična istarska ponuda temelji se na tartufima, medu, pršutu, siru, pivu...  (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)Osim na vinu i maslinama, autentična istarska ponuda temelji se na tartufima, medu, pršutu, siru, pivu... (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

"Za prvo razdoblje od 1995. - 2005. možemo naznačiti da je to bio ključan period u kojem je prepoznat potencijal regije Istre, koja se vrlo brzo organizirala, te izgradila reputaciju i dignitet vrlo dobro organizirane i posložene destinacije. Većina mladih se upravo u tom ponosu i želji prepoznala, tako da je svaki pojedinac bio važan pokretač velikih promjena. Te promjene su bile najvidljivije u želji da se napravi veliki kvalitativni iskorak. Velika pažnja posvećena je edukaciji i usavršavanju.

Ta znanja su vješto i izrazito brzo implementirana u prve male obiteljske boutique hotele, u restoranski i vinski business, te je kreirana solidna osnova za promociju Istre kao gourmet destinacije. Posjećuju nas prvi utjecajni inozemni novinari, renomirane revije objavljuju prekrasne reportaže o Istri, istarski restorani pojavljuju se prvi put u respektabilnim inozemnim gourmet vodičima", kaže Ivošević.

Priznanja velikih medija

U drugom razdoblju od 2005. do 2015. godine, nastavlja, značajno je podignuta razina usluge i servisa u prvim hotelima s 5 zvjezdica u Rovinju, u malim obiteljskim hotelima diljem Istre, restoranima, vinarijama. Šire se razvojni projekti na tartufe, ekstradjevičansko maslinovo ulje, kreiraju značajni lokalni gourmet eventi. Velika pažnja posvećuje se autohtonim namirnicama, ciljano se otvaraju restorani i konobe u središnjem dijelu Istre, produžuje se značajno sezona poslovanja, istarski restorani i konobe zauzimaju sve više medijskog prostora, kako u specijaliziranim revijama tako i u inozemnim vodičima. Od 2010. Istra prvi put dobiva i eminentna priznanja velikih medijskih kuća poput CNN-a, Forbesa i USA Today, kao Top 10 gourmet i vinska destinacija na svijetu.

"U trećem razdoblju, od 2015. - 2025. godine, s jedne strane imamo situaciju u kojoj je reputacija Istre kvalitetno strukturirana i pozicionirana, dok s druge imamo svjetsku konkurenciju koja je visoko podigla ljestvicu kvalitete. I kada smo svi mislili da se Istra "malo uspavala", a govorim o periodu 2017. - 2019., ona je još jednom pokazala i potvrdila svoju snagu i reputaciju u najtežim uvjetima covida 19. Upravo u tom teškom, složenom i izazovnom razdoblju Istra je ubacila u novu brzinu, učinila najveću promjenu i ponovno odmakla od izravne konkurencije.

U ovom dijelu ne govorim samo o tome da je Istra i u 2020., 2021. i 2022. bila pobjednik na Mediteranu i da je ostvarila najbrži i najkvalitetniji "comeback" što se tiče fizičkih pokazatelja ostvarenih dolazaka i noćenja, već je pokrenula jedan novi, velik i sadržajan investicijski ciklus u segmentu malog i srednjeg poduzetništva, koji se ne pamti u povijesti Istre. U najkritičnijem, najnesigurnijem i najneizvjesnijem periodu covida 19, Istra je imala najintenzivniji period investiranja u podizanje razine kvalitete i usluga u segmentu enogastronomije", kaže prvi čovjek istarskog turizma.

Borba s Piemontom

Ono što u velikoj mjeri upotpunjuje i daje potporu gourmet pozicioniranosti Istre, naglašava, to su veliki iskoraci u vinskom turizmu i u turizmu ekstradjevičanskih maslinovih ulja.

"Danas se može kazati da Istra ima definitivno značajne vinare i maslinare, što uostalom najbolje potvrđuju i same brojke posjeta koje su impresivne. Čak 325.000 individualnih posjetitelja zabilježeno je u 40 najznačajnijih vinskih podruma, kao i 65 tisuća individualnih posjetitelja u 30 najznačajnijih maslinarskih itinerera. To su vrlo respektabilne, konkretne i mjerljive brojke koje govore o tome da svaka vinarija, uljara ili maslinarski itinerer mogu biti zasebne atrakcije poput bilo kakvog muzeja na kojima se može razvijati cijeli niz različitih produkata, servisa i usluga koje su jasno komercijalne i koje se naplaćuju.

Do sjajne pozicije na gourmet karti Istru su dovele brojne investicije u malom i srednjem poduzetništvu - obitelj Ipša iz Oprtlja proizvodi i vina i masline (snimio Milivoj MIJOŠEK)Do sjajne pozicije na gourmet karti Istru su dovele brojne investicije u malom i srednjem poduzetništvu - obitelj Ipša iz Oprtlja proizvodi i vina i masline (snimio Milivoj MIJOŠEK)

To nam potvrđuje da je više nego točna i hrabra bila inicijativa kada smo krenuli u spajanje središnjeg dijela Istre s priobaljem. Ne samo da predsezona i posezona funkcioniraju, već i zimski mjeseci daju svoj mali obol ukupnoj slici, a sve to nemjerljivo utječe na reputaciju Istre jer svake godine potvrđujemo da smo inovativni, da smo se spremni mijenjati, i da iznova možemo isporučiti kvalitetne doživljaje", kaže Ivošević.

S ekstradjevičanskim maslinovim uljem Istra je, tvrdi, definitivno potvrdila reputaciju najbolje regije na svijetu, s tartufima je u borbi za primat s regijom Piemont, dok u vinima jasno nikad neće biti u borbi s najboljima, ali je, dodaje, od presudne važnosti za naš turizam da vinski turizam funkcionira itekako dobro i da je to jedan od najinteresantnijih oblika turizma u Istri.

Ivošević podsjeća da se u tom kontekstu najbolje pozicionirao sjeverni dio Istre, poglavito dio uz lijevi i desni tok rijeke Mirne, gdje se nalazi više od 300 interesantnih adresa, redom malih obiteljskih hotela, restorana, konoba, agroturizama, vinarija, uljara, itinerera tartufa, meda, pršuta, sira, piva, dizajniranih vinograda, maslinika i sličnih sadržaja. To područje, koje se najintenzivnije i najkvalitetnije razvija, već je prepoznato pod nazivom Mirna Valley ili Mirnatal kao svojevrsna "grand cru" (vino superiorne kvalitete, op. ur.) zona najboljeg što Istra može ponuditi.

Najvažnija činjenica je ta da su svi projekti kvalitetno uklopljeni u prostor, bez obzira radi li se o obnovi objekata u tipično istarskom stilu arhitekture, ili o hrabrim interpolacijama moderne arhitekture i dizajna. Taj ciklus najavljen je u godini prije početka pandemije otvaranjem boutique hotela San Canzian, San Servola, boutique hotela i vinarije Roxanich te Grand Park hotela u Rovinju.

Jedna od najpopularnijih vinarija je Kabola iz MomjanaJedna od najpopularnijih vinarija je Kabola iz Momjana

"Kada gledamo ekstradjevičanska maslinova ulja, tu je napravljen najveći i najznačajniji iskorak. Ne pamtim da su Hrvatska ili bilo koja druga hrvatska regija postigle da su u jednoj disciplini najbolje na svijetu, a Istra je upravo to postigla, i to sedam godina za redom u najutjecajnijem i jedinom maslinarskom vodiču, koji okuplja ekstradjevičanska maslinova ulja iz cijelog svijeta te vrši selekciju 500 najboljih.

Istra je tu već sedam godina prisutna s najvećim brojem uključenih maslinara. Stabilizirali smo se između njih 72 do 77 maslinara, ovisno o godini, a što predstavlja više od 14 posto najboljih svjetskih ulja na svijetu. To je sve ostvareno u konkurenciji sa svjetskim gourmet super velesilama, Francuskom, Italijom i Španjolskom. Pored navedenog, svake godine imamo i svjetskog prvaka barem u jednoj od natjecateljskih kategorija, što upotpunjuje sliku istarskog maslinarstva", kaže Denis Ivošević.

Dizanje tehnološke opremljenosti

Kao da ne govorimo o jednom od najkritičnijih perioda u novijoj svjetskoj povijesti, u Istri su se upravo u godini 2020./2021. desile najznačajnije investicije u maslinarstvu. Više od 10 milijuna eura uloženo je u podizanje tehnološke opremljenosti i prezentacije istarskih ulja, i to samo na šest najznačajnijih projekata. Danas možemo govoriti da se radi o pravim maslinarskim centrima, a ne više o maslinarskom itinereru. Isporučiti šest potpuno novih arhitektonskih i dizajniranih zdanja u svijetu maslinarstva, i to samo u dvije godine u skroz pandemijskim uvjetima, govori o tome kako Istra iz godine u godinu može isporučiti nove produkte, usluge, servise i doživljaje.

Nove i moderne maslinarske centre otvorili su obitelj Chiavalon i tvrtka Oleum Maris u Vodnjanu, obitelj Ipša u Ipšima kod Oprtlja te obitelj Vanđelić na području Bala. Boris Galić je u Kostanjici kod Grožnjana otvorio novi boutique maslinarski centar, a obitelj Beletić u Novigradu novu, modernu liniju prerade maslina.

Gotovo identičan model odvijao se i u vinskom turizmu Istre. Vinski podrumi nove generacije nisu više obična mjesta, skladišta za vinske bačve u kojima se pohranjuje vino. Više od 20 milijuna eura uloženo je u podizanje tehnološke opremljenosti i prezentacije istarskih vina, i to samo na osam najznačajnijih projekata. Sve te nove investicije pretočene su u arhitektonski izazovna zdanja s posebnim fokusom na dizajn interijera, ali i eksterijera, tako da navedeni novi vinski podrumi predstavljaju novu, "unaprijeđenu" generaciju vinara.

U potpunosti uređene nove vinarske itinerere već su predstavile Vinarija Meneghetti, Vinarija Ipša i Vinarija Legovina, dok su s realizacijom svojih projekata u završnoj fazi Vinarija Radovan, Vinarija Deklić, Vinarija Tomaz i Vinarija Damjanić. U Vinariji Kabola, pored jednog od najljepših i najautentičnijih vinskih podruma u tradicionalnom stilu, gradi se novo moderno zdanje, posebno namijenjeno za vina odležana u amforama.

"U narednom razdoblju nas očekuju dodatni veliki izazovi. U tom rasponu između ponovne potvrde naše kvalitete i visoko postavljenih ciljeva leži odgovor na pitanje kako Istra u kontinuitetu održava, ne samo za hrvatske već i za međunarodne pojmove, prilično jaku i postojanu reputaciju kvalitetne gourmet destinacije.

Istra je u proteklom 20-godišnjem razdoblju izuzetno napredovala ako je gledamo kao jedinstvenu i prepoznatljivu gourmet destinaciju. Uložen je značajan napor u edukaciji i usavršavanju novih znanja i vještina, odabran je realan i racionalan razvojni model, čiji je prvi cilj dostignut, a to je veća prepoznatljivost Istre kao gourmet destinacije. Uložen je ogroman trud na pravim mjestima i kod pravih osoba, takozvanih "opinion makera", kako bi skrenuli pozornost na Istru.

Odrađeno je ključno lobiranje, uložena su značajna financijska sredstva u promociju i danas možemo reći da je Istra kvalitetno pozicionirana gourmet destinacija s realnim pretpostavkama za još kvalitetniji iskorak", kaže Ivošević, dodajući da je razina kvalitete koju Istra danas može isporučiti solidan temelj i jamstvo da je na pravom putu, da može i mora dostići još kvalitetniju razinu usluge i servisa, te samim time stvoriti i realnu platformu za to.

Istra je, smatra on, regija koja je vrlo dobro organizirana i posložena.

"U tom smislu možemo govoriti da je najnaprednija, da je najkonzistentnija i da sustavno gradimo takozvani dijamant konkurentnosti destinacije. Realno gledajući, svaku destinaciju čine ljudi, odnosno njihova sposobnost suradnje i postizanja sinergijskog učinka, od umrežavanja znanja, aktivnosti, projekata do investicija.

Mi u Istri imamo pojedince koji su na neki način "leaderi" svaki u svom segmentu i koji značajno pridonose obogaćenju i živosti istarskog života. To će sigurno biti jedan od ključnih izazova u narednom 10-godišnjem razvoju. S druge strane, u promotivnom smislu i u smislu naše izravne konkurencije, svi znamo da su reflektori stalno upereni prema nama. Stoga smo, kao i do sada, spremni i na potezu", zaključuje Denis Ivošević.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter