(EPA)
Hrvatski mediji su već pisali kako je trećina turističkih aranžmana za uskršnje praznike otkazana, što ne stvara optimističnu sliku pred nadolazeću sezonu. Gubitak će se osjetiti u svakom sektoru jer turistički lanac opskrbe uključuje sve, od usluga smještaja, hrane i pića, do prijevoza i putničkih usluga, smatra Tonino Picula i poziva Europsku komisiju da razradi plan i osigura sredstva za pomoć najugroženijim zemljama
Hrvatski zastupnik u Europskom parlamentu Tonino Picula uputio je pitanje Europskoj komisiji kako će kompenzirati gubitke zemljama koje su pogođene koronavirusom, pogotovo turističkoj zemlji kao što je Hrvatska. Sada više dileme nema, uskršnji praznici su propali, a sve je više ugrožena i predsezona, a Picula je pitao hoće li se naći potrebna sredstva za nadoknadu velikih gubitaka.
”Hrvatski mediji su već pisali kako je trećina turističkih aranžmana za uskršnje praznike otkazana, što ne stvara optimističnu sliku pred nadolazeću sezonu. Gubitak će se osjetiti u svakom sektoru jer turistički lanac opskrbe uključuje sve, od usluga smještaja, hrane i pića, do prijevoza i putničkih usluga”, smatra Picula i poziva Europsku komisiju da razradi plan i osigura sredstva za pomoć najugroženijim zemljama.
Intervencija
U danu kada je potonula burza u Milanu, a Slovenija najavila da će osigurati milijardu eura za pomoć svima koji će pretrpjeti gubitke, u Hrvatskoj i dalje nema konkretne brojke sa kojom će intervenirati Vlada, prije svega u turističkom sektoru. Njemačka je odmah najavila da će osigurati 12,4 milijarde eura za svoje gospodarstvenike, a slične vijesti dolaze i iz Francuske, a prijevoznici u Hrvatskoj samo uznemireno traže pomoć zbog gubitka poslova s Italijom, ali odgovor nisu dobili.
”Odlučili smo od Vlade zatražiti da država preuzme dio poreza i doprinosa koje plaćamo za radnike. Stanje je dosta kritično, naši prijevoznici koji posluju u Italiji trpe gubitke, već otpuštaju radnike, a bit će i gore. Od Vlade tražimo i da posreduje kod leasing kuća i kreditnih institucija u odobravanju šestomjesečnoga moratorija na otplatu svih kreditnih, odnosno rata leasinga”, kaže Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika.
Kaos je i na Zagrebačkoj burzi kada su potonule dionice turističkih kompanija. Zagrebačka burza je nakon rijetko viđenog kraha dionica zaustavila trgovanje na trideset minuta i svi čekaju što će se dalje dogoditi, jer vlasnici turističkih dionica sve prodaju uvjereni da pravi potop tek slijedi. Minuse bilježe i dionice Kraša i Atlantica, a jedino su dionice Badela u porastu.
Minuse je za sada teško zbrajati, ali je sigurno da ove godine neće biti ni gospodarskog rasta kakav se očekivao. Italija je uz Njemačku i Austriju važan gospodarski partner, a zaista nitko u ovom trenutku ne može predvidjeti što će se događati s njihovim gospodarstvom. Jedino svi znaju da se ne može očekivati ništa dobro, a to će se onda preliti i na hrvatsko krhko gospodarstvo. S druge strane, ako se kriza s koronavirusom nastavi i sljedećih mjeseci sigurno je da bi sezona, pa i ona glavna mogla potpuno podbaciti, što bi dovelo do nesagledivih posljedica za cijelo gospodarstvo.
Hrvatska je kao uvijek troma i spora, pa i sada kada predsjeda Europskom unijom. Uvijek se nešto čeka, kalkulira, a Hrvatska gospodarska komora izašla je sa općenitim priopćenjem da je zatvaranje talijanskog sjevera otežalo trgovinu i promet, kao da to poduzetnici i sami ne znaju.
Prijevoznici, tvrde u HGK, trenutno imaju vozače u Italiji te šalju nove prema dogovorenim prijevozima.
"Za sada sve ide uobičajenim tokovima - prema ugovorenoj dinamici, ali otežano zbog kontrola i posebnih higijenskih uvjeta. Utovari i istovari funkcioniraju bez većih poteškoća, a zastoja na granici za sada nema. Situacija će zasigurno nepovoljno utjecati na sve proizvodne izvozno orijentirane sektore, promet, logistiku i turizam”.
Isto tako u HGK predviđaju da će se posljedice osjetiti i u prerađivačkoj industriji, strojogradnji, elektroindustriji, kemijskoj i metaloprerađivačkoj industriji, sektoru tekstila i drvnom sektoru.
”Turizam je ključna hrvatska gospodarska grana na koju utječe i broj ostvarenih noćenja i dolazaka turista iz Italije, koji u ukupnom udjelu zauzimaju visoko peto mjesto sa 6,1 posto u ukupnom broju ostvarenih noćenja stranih turista. Bilježe se otkazivanja letova (pad 20 posto) te otkazivanja planiranih turističkih aranžmana".
Sve u svemu situacija je više nego teška. Neke mjere su već trebale biti donesene, neke institucije se prave kao da se ništa ne događa i po hrvatskom dobrom običaju gasit će se vatra kada se već jako rasplamsa.
"Nije još sve izgubljeno"
Globalna recesija je pred vratima, a Hrvatska bi mogla biti jako pogođena. Tek se zemlja donekle izvukla iz krize, ali sada smo na samom početku gdje smo bili 2008. godine kada se sve sunovratilo. Ni tada Hrvatska nije bila spremna za krizu, kao što nije ni sada. Ključne reforme nisu provedene, i dalje na državnoj kasi žive mnogi koje se može podvesti pod 'uhljebe', a privatni sektor nije dovoljno ojačao da spasi situaciju. Nova recesija srušila bi i sve ovo što je teškom mukom postignuto, ali ne zaslugom hrvatskih političara i gospodarstvenika, već prije svega povoljnih okolnosti koje su vladale u Europi. Kriza bi još više potakla iseljavanje, a problemi velikih kompanija koje posluju u Hrvatskoj doveli bi do smanjenja broja novozaposlenih. Sve u svemu, jako loše.
A što će biti sa turističkim sektorom zaista nitko ne zna. Ministar turizma Gari Cappelli je kazao da su odgođeni neki kongresi za jesen i optimistički kaže 'nije još sve izgubljeno'. Kruzeri će najvjerojatnije izostati u Dubrovniku i ostalim većih dalmatinskim gradovima, a ako i njemački gosti počnu s masovnim otkazom rezervacija nitko više neće moći spasiti turizam. Minuse bilježi i Zagreb koji se hvalio s porast turističkih noćenja, a sve je manje i gostiju iz južne Koreje, dok su Kinezi potpuno izostali. Sada stižu i otkazi rezervacija iz Amerike, mnoge turističke kuće traže odgodu plaćanja, a aviokompanije nisu sigurne da će imati dovoljan broj putnika. U Croatia Airlinesu kažu da je prošlog tjedna pad prometa iznosio 17 posto, a sljedeći tjedni mogu biti samo gori.
I dok Vlada mašta kako će plaćati ljudima da se vrate iz inozemstva nova kriza bi mogla pomesti sve planove za ovu godinu. Europa je odmah primijenila šok terapiju za svoja gospodarstva, a mi čekamo i čekamo.