RAZGOVOR

Ivan Gabrić, glavni direktor za poslovne korisnike A1 Hrvatska: DIGITALNE VJEŠTINE I FLEKSIBILNOST USAĐENE SU U NAŠ KOMPANIJSKI DNK

| Autor: Vladimir MRVOŠ
Ivan Gabrić (Nikša Stipaničev / Cropix)

Ivan Gabrić (Nikša Stipaničev / Cropix)


Posljednja četiri mjeseca su cijelom svijetu pokazali da su digitalne usluge ne samo tu, nego i neophodne za gospodarski oporavak i razvoj

Novo normalno vrijeme navelo je mnoge tvrtke da prilagode svoje poslovanje koristeći sve pogodnosti informacijsko – komunikacijskih tehnologija. Tehnološke kompanije i telekom operateri odigrali su najznačajniju ulogu, jer su omogućili ostalima da se brže i jednostavnije prilagode novonastalim okolnostima. O iskustvima i pogledima na budućnost primjene novih tehnologija u poslovanju razgovaramo s Ivanom Gabrićem, glavnim direktorom za poslovne korisnike A1 Hrvatska.

»Korona kriza« i opći lockdown je veliki broj zaposlenika i mnoge poslovne procese naglo prebacio na rad od kuće. Kako ste prilagodili svoje poslovanje da bi se prilagodili potrebama svojih korisnika u toj specifičnoj situaciji?

- Takozvani lockdown kojem smo svjedočili od ožujka do svibnja inicirao je velik pomak u promicanju digitalnih navika opće populacije pa tako i ubrzao digitalizaciju poslovnih procesa. To je razdoblje za digitalizaciju u Hrvatskoj značilo možda više nego svi napori u posljednjih 15-ak godina. Pokazala se i jasna tržišna prednost kompanija koje su bile spremne odnosno na vrijeme se digitalizirale. U A1 Hrvatska smo te procese pokrenuli još prije tri godine tako da nismo imali problema s izvanrednim okolnostima i osiguravanjem kontinuiteta poslovanja. Migracija poslovanja iz ureda u domove, koja je mnogima na tržištu nastupila kao određeni šok, nama je bila potpuno prirodna jer su digitalne vještine i fleksibilnost koja proizlazi iz njihovog korištenja usađene u naš kompanijski DNK. Što se tiče korisnika, bilo poslovnih ili privatnih, sigurno je da će ovisnost o kvalitetnoj telekomunikacijskoj infrastrukturi biti sve veća zbog zahtjeva za više kapaciteta, većim brzinama i manjom latencijom. Ne zaboravimo iznimnu važnost ICT i IoT rješenja koja već danas omogućuju jednostavnije i efikasnije poslovanje. Iako takozvani New normal neće biti toliko drastična promjena kao što se očekivalo, posljednja četiri mjeseca su cijelom svijetu pokazali da su digitalne usluge ne samo tu, nego i neophodne za gospodarski oporavak i razvoj.

Posljedica tog novog sustava rada je i porast potražnje za vašim cloud based uslugama? Koliko su one bitne za vas i za klijente?

- U novije vrijeme, ali posebice nakon nagle i velike potrebe za radom na daljinu proizašlom iz koronakrize, cloud usluge su se profilirale kao jedan od glavnih pokretača novog načina poslovanja i života. Upravo su takva rješenja mnogim tvrtkama omogućila brzu prilagodbu poslovanja te fleksibilnost organizacije rada. To ne bi bilo moguće bez kvalitetne telekomunikacijske infrastrukture i bez visokih standarda sigurnosti podataka i poslovanja, što A1 Hrvatska oboje nudi. Najbolju mobilnu mrežu u Hrvatskoj potvrdilo je mjerenje među 94 operatora u 28 zemalja Europe koje je nedavno proveo najveći europski časopis za telekomunikacije Connect u partnerstvu s globalnom savjetodavnom tvrtkom umlaut. Time je učvršćen status A1 Hrvatske kao najbolje mobilne mreže u Hrvatskoj, dobiven prije godinu dana poznatim P3 istraživanjem. Porastom korištenja cloud usluga, važnost sigurnosti bit će još izraženija i jedan od ključnih faktora u osiguravanju kontinuiteta poslovanja. Kao najčešća, ali i ozbiljnija vrsta prijetnji pokazali su se DDoS napadi. Zbog toga korisnicima nudimo kao uslugu Anti DDoS i firewall (FWaaS) nove generacije. Cjelokupan promet korisničke lokalne LAN mreže prema Internetu i obrnuto se analizira i filtrira na osnovu prethodno određenih sigurnosnih pravila.

Uz koronakrizu bio je potres u Zagrebu. Je li se vaša infrastruktura pokazala kao adekvatna za sve izazove vezane uz potres i dodatna opterećenja uzrokovana pojačanim prometom?

- Konstantno radimo na poboljšanju naše infrastrukture koja se dokazala kao dorasla izazovu visokih opterećenja. Povećanje broja korisnika i količine prometa prihvaćeni su u A1 mrežama bez problema zahvaljujući najmodernijoj tehnologiji. No, faktor koji nam je to još više omogućio su naši tehnički eksperti koji neprestano nadgledaju mrežne kapacitete i spremni su reagirati u slučaju izvanrednog prometa ili poteškoća - pogotovo u podršci kritičnoj nacionalnoj infrastrukturi kao što je zdravstveni sustav i drugi javni servisi. Uz nesmetano funkcioniranje mreže tijekom krize pogotovo nakon potresa, naglasio bih da infrastruktura svake godine uspješno izdrži i velika opterećenja na obali.

Kakve ste sve procese sanacije štete uzrokovane potresom i porasta prometa uslijed koronakrize pokrenuli?

- Planiranje i priprema za nepredvidive situacije ključno je za uspješne reakcije na bilo kakvu krizu. Upravo zbog provedene digitalne transformacije uz iznimne napore naših stručnjaka uspjeli smo održati kontinuitet pružanja usluga korisnicima te visoku kvalitetu i pouzdanost A1 mreže, čak i nakon potresa u Zagrebu. Štoviše, u kratkome roku proširili smo A1 Business Solutions portfelj i prilagodili ga zahtjevima tržišta. Mnogi naši korisnici morali su preko noći svoje poslovanje prebaciti iz ureda u domove ili povezati nove lokacije u internu mrežu. Zbog njih smo izašli s Officebox Corporate Access uslugom, čime je našim poslovnim korisnicima omogućeno da preko noći spoje nove lokacije mobilnom mrežom i time osiguraju kontinuitet poslovanja. Na sam dan potresa, iznimno brzom reakcijom naših stručnjaka brojnim smo ključnim institucijama, kao što su bolnice, i našim poslovnim korisnicima omogućili besprekidno funkcioniranje, povećanje kapaciteta i spajanje na nove lokacije.

- Uz naglu digitalizaciju koju smo proživjeli zbog koronakrize, na tech kompanijama je veći pritisak nego ikada u održavanju kontinuiteta u isporuci inovacija.

- Inovacije su izuzetno važan dio našeg poslovanja. U suradnji s lokalnim vlastima pratimo potrebe građana i u skladu s njima planiramo ulaganja u razvoj najboljih proizvoda i usluga za naše korisnike. I sama koronakriza natjerala nas je da budemo još brži i inovativniji. Unaprijedili smo neke interne i eksterne procese, usluge i kanale. Primjerice, osmislili smo potpuno nove digitalne procese za rješavanje upita koje je do sada bilo moguće riješiti samo u našim A1 trgovinama, a ono što bismo inače uveli u razdoblju od primjerice deset mjeseci sada ćemo implementirati tijekom dva mjeseca jer je kriza promijenila potrebe korisnika.

Kako planirate u narednom periodu održati svoj kontinuitet isporuke i koji su potrebni koraci kako biste to učinili?

- Kontinuitet u inovacijama održavamo zahvaljujući snažnoj suradnji u fleksibilnim timovima koji rade na projektima po agilnim metodama. To nam omogućuje da u stvarnom vremenu reagiramo na eventualne promjene u potrebama korisnika ili tržišta i paralelno prilagođavamo projekte. Potičemo kulturu učenja u kojoj zaposlenike ohrabrujemo da isprobaju nove ideje i pristupe bez straha od pogrešaka. Smatramo da, i ako pogriješimo, to je dobro jer smo nešto naučili. Također, dobre ideje ne čuvamo za sebe, nego ih dijelimo i razvijamo. Potičemo kontinuirano učenje unutar kompanije te smo se uvođenjem A1 Mentoring i Coaching programa fokusirali na vještine budućnosti u našoj industriji kao što su Data Analytics & AI, IoT i edge computing, 5G, video i OTT tehnologije, Web development, UX design, Agile metodologije, i slično.

5G i IoT infrastrukture

Što razvoj 5G i IoT infrastrukture donosi poslovnim subjektima, te što te tehnologije donose društvu kao cjelini?

Što se tiče primjene IoT rješenja, već sada nudimo širok spektar primjene, od pametnih brojila, parkinga, rasvjete i druge senzorike za industriju do izrade rješenja za specifične zahtjeve korisnika. NB IoT mreža A1 Hrvatske nudi nacionalnu pokrivenosti i predstavlja podlogu za daljnju izradu naprednih IoT rješenja. Također, tržištu smo ponudili A1 Digital IoT naprednu, modularnu platformu koja omogućuje jednostavno i efikasno umrežavanje uređaja, upravljanje njima i naprednu analitiku. Uskoro ćemo vidjeti eksponencijalni rast IoT uređaja, a mi u A1 Hrvatska smo spremi podržati razvoj gospodarstva temeljen na digitalizaciji. Krizna situacija iza nas potaknula je sve dionike na tržištu na ubrzanje procesa digitalizacije kako bi njihovo poslovanje bilo otporno i održivo. Povratka na staro, barem za one koji žele razvoj i na koncu profit – nema. U sklopu digitalizacije očekujem masovniju i bržu implementaciju IoT rješenja poput pametnih brojila, mjerenja kvalitete zraka i drugih senzora, pametnog gospodarenja otpadom, sustava nadzora prometa, pametne rasvjete, parkinga i svega ostalog što vodi pametnom poslovanju i gradovima. Jedno je sigurno, digitalna transformacija i razvoj temeljen na telekomunikacijskoj infrastrukturi nove generacije, optici i 5G mobilnoj mreži, uz primjenu umjetne inteligencije nema alternative. Siguran sam da će svijet globalno, nakon korone i oporavka gospodarstva, biti povezaniji i digitalniji.

 

AGILAN PRISTUP I FLEKSIBILNOST

Imate li savjete za ostale kompanije za uspješno preživljavanje ovakvih kriza uz minimalne utjecaje na poslovanje?

- Mnoge su kompanije na teži način naučile zašto je važno osigurati otpornost i kontinuitet poslovanja. Za to je neophodna digitalna transformacija uz agilan pristup i fleksibilnost prilikom kreiranja individualnih rješenja. Upravo su to ključni faktori za rješavanje potreba poslovnih korisnika.

Porastom korištenja cloud usluga, važnost sigurnosti bit će još izraženija i jedan od ključnih faktora u osiguravanju kontinuiteta poslovanja

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter


Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no


Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum