Aubosni kolodvor u Puli (Snimila Tea Tidić)
Hrvatska udruga poslodavaca upozorila je da zbog širenja zaraze i velikog porasta broja zaraženih koronavirusom, sve veći broj škola u Hrvatskoj prelazi na nastavu na daljinu - što pak u velike probleme stavlja domaće autobusne prijevoznike koji imaju ugovore s državom o prijevozu učenika.
U HUP-u ističu kako su brojni domaći prijevoznici ugovorili prijevoz učenika za 180 dana godišnje, ali zbog zatvaranja škola su u određenim školama ostali bez ugovorenog i očekivanog prihoda. Na to upozorava Damir Pavlović u ime HUP – Koordinacije javno liniijskih prijevoznika: „Razumijemo razloge zbog kojih su škole prešle na nastavu na daljinu, ali to za nas znači da autobusi voze prazni ili su pak prisiljeni u potpunosti stati. Naravno, fiksni troškovi poput režija, goriva, leasinga i isplate plaća radnicima ostaju svaki mjesec, nevezano prema kojem modelu funkcionirala škola za koju vozimo. Zato je pravedno da se u ugovorima prizna 'viša sila' te da se prijevoznicima isplati barem trošak hladnog pogona u vrijednosti 50 pedeset ugovorenog iznosa za vrijeme tijekom kojeg učenici imaju nastavu na daljinu. Inače tzv. model A neće značiti povratak učenika u škole jer ih neće imati tko prevoziti kad se epidemiološka situacija napokon primiri.“
Iz HUP-a podsjećaju i na činjenicu kako se kriteriji te način sufinanciranja troškova javnog prijevoznika učenika srednjih škola temelji na odluci Vlade RH iz 2018. godine, pri čemu je osnova izračuna bila cijena običnog eurodiesela koja je tad iznosila 8,37 kuna. Danas se pak cijene osnovnog eurodiesela kreću od 11,29 kuna, što je povećanje od 35 posto, a gorivo je pritom ključni ulazni trošak koji u velikoj mjeri definira poslovanje autobusnih prijevoznika.
Okolnosti su se, dakle, u potpunosti promijenile zbog čega je i dosad prijevoz učenika funkcionirao preko leđa autobusnih prijevoznika, kažu u Hrvatskoj udruzi poslodavaca.