(Snimio Milivoj Mijošek)
Nijemci ne žele propustiti ljetni odmor u inozemstvu, ali ove godine se sve više odlučuju za tradicionalno jeftinije destinacije poput Bugarske, Tunisa, Egipta ili Albanije.
Istaknuli su to ovih dana u Njemačkom udruženju organizatora putovanja (Deutsche Reiseverband – DRV), najjačem udruženju njemačkih turističkih agencija i touroperatora, napominjući kako tijekom ljetnih mjeseci očekuju rast broja putovanja za tri posto, međutim, kako su individualno organizirana putovanja automobilom, vlakom ili autobusom u padu prodaje od dva posto. A to nije dobra vijest za Hrvatsku koja je južnim njemačkim pokrajinama autodestinacija.
?Norbert Fiebig, predsjednik DRV-a, je u objavi kazao kako su »top tri« najpopularnija odredišta za paket-aranžmane ovog ljeta ponovo Španjolska, Turska i Grčka. Najveći rast prodaje u ljetnoj sezoni očekuje se za krstarenja, i to za šest posto, koliko raste i broj prodanih dalekih putovanja tijekom ljeta, a za pet posto je porasla i prodaja putovanja u zemlje istočnog Mediterana. S time da je nakon ranih rezervacija, među njemačkim turistima očito uslijedio period čekanja te njemački touroperatori ovog ljeta bilježe osjetno povećanje last-minute bukinga. Što se tiče tih kratkoročnih rezervacija, potražnja je koncentrirana u popularnim odredištima kao što su Turska, Egipat, Balearski otoci i Grčka.
U DRV-u navode i kako se za cijelu turističku 2024./25., što uključuje i zimsku sezonu od 1. studenog 2024. do 30. travnja 2025., događa sličan scenarij kao i ljeti, a to je da je, sukladno predviđanjima, prodaja na tržištu turoperatora u porastu za nekih četiri posto. Paket aranžmani s uključenim letovima do odredišta poput Grčke i Turske, pokazuju rast prihoda od devet posto, a krstarenja za osam posto. Kod takozvanih zemaljskih putovanja automobilom, autobusom ili vlakom, kao i tijekom ljeta, kroz cijelu godinu postoji trend pada prodaje od dva posto. Općenito, tržište odmora koje organiziraju turoperatori i dalje se razvija bolje od pojedinačno organiziranog tržišta tijekom cijele turističke godine.
Inače, prema DRV-u je lani je na prvom mjestu među njemačkim turistima najtraženijih stranih destinacija bila Španjolska za koju se odlučilo 15 posto Nijemaca, druga Italija u koju je putovalo oko 9 posto ovih gostiju, a slijede Turska, Grčka, Austrija, pa Hrvatska s udjelom od 3,6 posto. Naša je zemlja ispred Francuske koja je na njemačkom tržištu imala udio od 3,4 posto.
Njemački sektor komercijalnog zrakoplovstva i dalje je u problemima unatoč porastu putničkog prometa u prvoj polovini godine, pri čemu ukupan broj putnika i dalje zaostaje za razinama iz pretpandemijske 2019. godine, objavilo je Njemačko zrakoplovno udruženje (BDL). Ukupan broj od 99,4 milijuna putnika i dalje je gotovo 16 posto manji u odnosu na razine prije pandemije iz 2019. godine, prema BDL-u. Usporedbe radi, u istom razdoblju prošle godine uvećan je za 10 posto.
Predsjednik udruženja i izvršni direktor niskotarifne zrakoplovne tvrtke Eurowings Jens Bischof rekao je da Njemačka zaostaje za drugim europskim zemljama.
Za glavne razloge slabijih brojki okrivio je visoke poreze i pristojbe. »Posljedice su vidljive u gotovo svakoj zračnoj luci u Njemačkoj. Zrakoplovne tvrtke povlače svoje zrakoplove i raspoređuju ih u druge europske zemlje s konkurentnijim troškovima«, izjavio je. Prema BDL-u, njemački zrakoplovni sektor vjerojatno neće nadoknaditi zaostatak u mjesecima koji slijede. Domaći letovi su posebno pogođeni, dosegnuvši u prvoj polovini godine samo 49 posto kapaciteta prije krize. (Hina)
Što se trendova tiče, Nijemci su se očito okrenuli i odmoru u vlastitoj zemlji. Tako podaci njemačkog Saveznog ministarstva gospodarstva i energetike pokazuju kako su njemački hoteli i hosteli lani ostvarili rekordnih 496,1 milijun noćenja, a trend rasta je nastavljen i u prvoj polovini 2025. godine. Njemački hoteli i drugi veliki pružatelji usluga smještaja ostvarili su u prvih šest mjeseci ove godine rekordnih 223,3 milijuna noćenja, što je porast od 0,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, i to bez obzira na pad dolazaka i noćenja stranih gostiju. Unatoč padu potražnje iz inozemstva, poslovna putovanja i putovanja domaćih gostiju tijekom praznika u Njemačkoj popularnija su nego ikad. U lipnju je tako zabilježen oko 12 posto manji promet stranih turista, a što se pripisuje činjenici da je lani Njemačka bila domaćin Europskog nogometnog prvenstva koje je dovelo velik broj stranih turista. S druge strane, broj noćenja samih Nijemaca je rastao više od 7 posto. Da Nijemci ipak slušaju svoju vladu te novac sve radije ostavljaju na odmoru u svojoj zemlji, pokazuje i podatak DRV-a po kojem je gotovo četvrtina putnika lani na odmor otišla u neku od njemačkih destinacija.
Kako u svemu tome »pliva« Hrvatska, pokazuju zadnji podaci eVisitora. U prvih sedam mjeseci je u našu zemlju stiglo oko 1,6 milijuna Nijemaca ili 3 posto manje, a ostvareno je oko 10 milijuna noćenja ili oko 2 posto manje. S time da je lipanj donio skok njemačkih dolazaka, s obzirom na raspored blagdana, dok se srpanj pokazao kao velika »rupa« s obzirom na 7 posto manje dolazaka i 5 posto manje noćenja. Pritom srpanj i kolovoz treba gledati kroz prizmu najviših cijena pa se u tom razdoblju i najviše gubi i najviše dobiva.
Lani su Nijemci prema podacima DRV-a na putovanja potrošili ogromnih 83,4 milijarde eura, što je za 4 milijarde eura više nego godinu ranije, a procjena je da će u ovoj godini na odmor potrošiti još i više, oko 85 milijardi eura. Iako je troškove dodatno u međuvremenu napumpala inflacija, zanimljivo je i kako su 2019. na putovanja Nijemci potrošili nešto manje od 70 milijardi eura.
Međutim, u njemačkim se medijima ukazuje na krizu koje nije pošteđen ni sektor turizma. Tako u njemačkom listu Die Welt ukazuju kako mnoge turističke tvrtke ne uspijevaju pokriti povećane troškove energije, hrane ili osoblja ili to mogu učiniti samo djelomično pa finalne cijene rastu, dok profiti i marže padaju.
Kako bi pomogla sektor, država je krenula u postupno smanjenje naknada koje pružatelji paket -aranžmana plaćaju Njemačkom fondu za jamstvo putovanja, s jedan na 0,5 posto, a razmišlja se i o drugim mjerama poput smanjenja poreza na promet za ugostiteljstvo na sedam posto.
Kakva je situacija po pitanju potražnje za Hrvatskom, pojasnio nam je iz prve ruke Martin Misir, čelni čovjek njemačkog touroperatora Misir Sonnenlandreisen koji već drugu generaciju ove poduzetničke obitelji u Hrvatsku dovodi njemačke goste. Većina gostiju im dolazi u Dalmaciju, pri čemu su im travanj, svibanj te rujan do listopada vrlo važni, jer u tim razdobljima imaju mnogo grupa s programima putovanja i kružnim putovanjima.
– U ljetnim mjesecima, srpnju i kolovozu, imamo manje gostiju, i to iz nekoliko razloga. Najviše zato što je Hrvatskoj zbog ponude, a tu mislim na malo all inclusive aranžmana, i viših cijena u usporedbi s drugim destinacijama, prilično skupo za odmor obitelji. Hrvatska je u odnosu na ranije postala znatno skuplja, posebno poznate destinacije poput Dubrovnika, Rovinja ili Hvara. U usporedbi s Turskom, Hrvatska je jasno skuplja, dok je u odnosu na Grčku i Španjolsku slična ili malo skuplja, ovisno o regiji. Tako da tko želi uštedjeti, trebao bi odabrati manja mjesta ili putovati u Hrvatsku izvan glavne sezone. Što se tiče brojeva u usporedbi s 2024., očekujemo da će godina 2025. biti slična. Vjerujemo da nećemo imati značajniji porast broja gostiju iz Njemačke, kazao nam je Martin Misir.