Ilustracija (Snimio Matko Begović / Pixsell)
Podići dron i snimiti prekrasnu panoramu koju će podijeliti s prijateljima san je svakog tko tu letjelicu ima, ali prije nego dron podignu svi bi trebali prvo dobro razmisliti o opasnostima, odnosno ugrožavaju li time ljude, prirodu, druge letjelice i imovinu.
Prema podacima Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ) trenutno u Hrvatskoj imamo 5.733 registriranih operatora dronova i 10.533 osposobljena udaljena pilota. Prije točno dvije godine, u Hrvatskoj su bila 2.762 registrirana operatora dronova i 5.630 osposobljenih udaljenih pilota. Znači u tom je razdoblju udvostručen broj onih koji su osposobljeni za rad s dronovima.
Iz HACZ-a pojašnjavaju razliku između dvije navedene kategorije i navode da operator drona može biti pravna i fizička osoba koja se bavi djelatnošću u kojoj koristi dronove. Udaljeni pilot je isključivo fizička osoba koja upravlja dronom u letu putem daljinskog upravljača. Koliko dronova ima u Hrvatskoj ne zna se jer oni nisu vezani za registrirane operatora dronova.
Zbog iznimne važnosti protupožarne zaštite, Udruga Bespilotni sustavi u službi zaštite i spašavanja građana (BSKS) podsjeća javnost da je strogo zabranjeno izvođenje letačkih operacija dronovima u blizini mjesta na kojima se provode intervencije, osobito gašenje požara zračnim snagama. Protupožarni zrakoplovi, kanaderi, ključni su u učinkovitoj borbi protiv šumskih požara. Svaki dron koji se neovlašteno koristi u blizini požarišta može ozbiljno ugroziti sigurnost posada protupožarnih zrakoplova, interventnih službi na terenu, kao i same operacije gašenja požara.
Neovlašteno korištenje dronova u zonama intervencija, osim što predstavlja izravnu prijetnju sigurnosti, može dovesti i do prekida ili odgode gašenja požara, čime se dodatno povećava materijalna šteta i ugrožavaju ljudski životi.
– Sigurnost naših građana i djelatnika žurnih službi uvijek je na prvom mjestu. Apeliramo na sve korisnike dronova da poštuju pravila i propise te da nikako ne izvode letačke operacije u blizini požarišta i drugih hitnih intervencija. Svaki neovlašten let ugrožava živote i otežava rad protupožarnih službi. Budimo odgovorni, čuvajmo živote i omogućimo našim timovima da uspješno obave svoje zadatke, ističe potpredsjednik BSKS-a Željko Riha.
Slavko Tucaković, glavni vatrogasni zapovjednik, kaže da dronovi neodgovornih osoba jako smetaju kod intervencija vatrogasaca.
– Za vrijeme gašenja požarišta više puta smo upozoravali građane da ne podižu dronove, a to je i zabranjeno zbog sigurnosti leta. Kada su u zraku neće biti gašenja požara, što može izazvati dalekosežne posljedice po život ljudi i sigurnost imovine. I dalje stalno upozoravamo vrlo neodgovorne građane koje se odmah prijavljuje policiji i mogu dobiti kazne. Najbolje je da građani uopće ne prilaze požarištima, a posebno da ne upotrebljavaju dronove jer će sigurno biti sankcionirani. S druge strane, nama su dronovi dobri za rano otkrivanje požarišta, pregled i kod gašenja požara, posebno ako se radi o dronovima s ICV kamerama, kaže glavni vatrogasni zapovjednik i dodaje kako većina hrvatskih javnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava već koristi dronove ovisno o veličini, ali tek nakon požara, da bi pregledali požarište.
Iz Agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA) poručili su: »Apeliramo na sve operatore dronova da tijekom ljetne protupožarne sezone strogo poštuju pravila korištenja zračnog prostora. Neovlaštenim korištenjem dronova u područjima u kojima se odvijaju hitne intervencije ugrožava se sigurnost posada zrakoplova, vatrogasaca i svih ostalih sudionika intervencije. Podsjećamo da će se svako kršenje propisa strogo kažnjavati u skladu sa zakonom, a kazne se kreću od 402,25 eura do čak 13.408,42 eura.«
– Hrvatska Agencija za civilno zrakoplovstvo može ispostaviti prekršajni nalog i podnijeti prekršajnu prijavu. Prekršajni nalog se izdaje kada se za to steknu propisani uvjeti, a to je ako je inspektor ili druga ovlaštena osoba neposrednim opažanjem uočila prekršaj, a u svim drugim slučajevima podnosi se prekršajna prijava. Ako se procijeni da je prilikom izvođenja operacija dronova bilo ugroze života i imovine, informacija se prosljeđuje državnom odvjetništvu na kazneno postupanje, doznajemo iz ove agencije.
BSKS moli sve operatore dronova da pokažu maksimalnu odgovornost tijekom protupožarnih sezona, poštuju propise i ne ugrožavaju živote ljudi ni tijek intervencija.
Davor Škarica, zamjenik zapovjednika Javne vatrogasne postrojbe Osijek, bio je u komisiji za izradu upute za korištenje sustava bespilotnih zrakoplova u sustavu vatrogastva i ujedno je regionalni koordinator za operacije UAS-a u vatrogastvu. UAS je sustav bespilotnih zrakoplova. Škarica ističe kako je najveća opasnost od dronova kod požara otvorenih prostora u priobalju gdje prilikom gašenja požara lete i zrakoplovi Ministarstva obrane ili Ministarstva unutarnjih poslova kao nadzor.
– Što se tiče drugih opasnosti, to je mogućnost pada bespilotne letjelice na osobe i zato je ključno poštovati pravila i procedure Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Isto tako, osim na požarima otvorenih prostora, potencijalna opasnost postoji i u urbanim sredinama gdje piloti lete dronovima iz čiste radoznalosti ne poštujući pravila i procedure od same registracije do zabrane leta te sigurnosti građana. U urbanoj sredini ima dosta dronova koji su neovlašteno u zračnom prostoru na primjer, bude riječ o teškoj prometnoj nesreći i stiže helikopter Hitne pomoći. Tada dron ugrožava posadu i samu letjelicu, a ako dođe do sudara u zraku s dronom, može doći i do pada helikoptera i ugrožavanja života i imovine na tlu. Imali smo i intervencije kada smo zamolili građane da ne podižu dronove, pa su letjeli i dalje. Kada je gorio veliki požar u tvrtki Drava International, na snazi je bila zabrana leta iznad požarišta jer su upotrebljavani službeni letovi, a bilo je i opet neodgovornih pojedinaca koji su podizali dronove u zrak, kaže Škarica.
Davor Škarica, koji je bio u komisiji za izradu upute za korištenje sustava bespilotnih zrakoplova u sustavu vatrogastva, pojašnjava kako i kada hitne službe koriste dronove.
– S obzirom na to da je tehnologija napredovala, najviše se koriste u kontroli i nadzoru požarišta, izviđanjima te za obuku samih pilota. Uputom je definiran postupak nabave, evidentiranje sustava i registracija pri Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici. Definirana je nabava i minimalni tehnički i kadrovski uvjeti. Naravno da su tu propisane i procedure za rezervaciju zračnog prostora za operativne svrhe te način osposobljavanja pilota u sustavu vatrogastva. Ako na terenu radi više službi, službe međusobno dogovaraju prioritete, odnosno kada koja služba leti dronom. Ako je potrebno, u isto vrijeme zračni prostor se dijeli po horizontali i vertikali i svatko ima svoju zonu djelovanja, kaže regionalni koordinator za operacije sustava bespilotnih zrakoplova u vatrogastvu.