Gari Cappelli (M. MIJOŠEK)
Još u srpnju, kada se govorilo o srpanjskoj rupi, ponavljao sam da će sve doći na svoje, kao i da očekujem sjajnu posezonu. Kampovi u ovom trenutku imaju 15-ak posto više noćenja nego lani u ovo doba. To je, ujedno, odgovor na pitanje je li Hrvatska prepoznatljiva. Ako u polovici listopada imamo hotele 90 posto pune, onda je Hrvatska itekako prepoznatljiva. Čak i ovih dana imamo i privatni smještaj u plusu, kaže ministar Cappelli
Ovogodišnju je sezonu bilo jako teško planirati, ali još teže "izvući", reći će mnogi turistički djelatnici. Međutim, hrvatski se turizam ponovno dokazao te se i ove godine bilježe rekordi u fizičkim, ali i financijskim pokazateljima. Za ministra turizma Garija Cappellija godina je bila obilježena i donošenjem paketa turističkih zakona, s oduševljenjem je dočekana najava da će PDV u ugostiteljstvu Vlada smanjiti na 13 posto, a predstoji i donošenje novoga zakona kojim se želi riješiti pitanje staro gotovo 30 godina - turističko zemljište.
- Jeste li zadovoljni ovogodišnjom turističkom sezonom? Vidimo da još nije kraj što se dolazaka turista tiče.
- Od početka uvodim termin turistička godina, a ne sezona jer turizam trebamo promatrati cjelovito, a ne kao nešto što se odvija isključivo tijekom ljetnih mjeseci. Što se tiče vršnih mjeseci, stalno sam spominjao da moramo gledati tri prolazna vremena na razini godine. To su stanje od 1. siječnja do 1. srpnja, potom srpanj i kolovoz zajedno, a treći su rujan, listopad i prosinac. Dakle posezona.
Upravo stoga sam inzistirao da se srpanj i kolovoz gledaju zajedno jer sam znao da će, ukoliko bude bilo kakvih pomaka, kao što je to bilo u srpnju, jedan ili drugi mjesec to kompenzirati. Činjenica je da se sve kalendarski pomiče, i to će se sigurno ponovno vidjeti u idućim godinama. Ako tako sagledavamo ovu turističku godinu, prva polovina kalendarske godine bila je dobra, kvalitetna, jednako tako i srpanj i kolovoz, a prema svemu sudeći i očekuje nas i odlična posezona, rujan je bio pozitivan, a i u listopadu već imamo fizički rast od 8 posto u dolascima i 10 posto u noćenjima.
- Sada se zbrajaju polako i prvi posezonski rezultati. Kakva je situacija na terenu?
- Rezultati su doista izvanredni. Još u srpnju, kada se govorilo o srpanjskoj rupi, ponavljao sam da će sve doći na svoje, kao i da očekujem sjajnu posezonu. Kampovi u ovom trenutku imaju 15-ak posto više noćenja nego lani u ovo doba. To je, ujedno, odgovor na pitanje je li Hrvatska prepoznatljiva. Ako u polovici listopada imamo hotele 90 posto pune, onda je Hrvatska itekako prepoznatljiva. Čak i ovih dana imamo i privatni smještaj u plusu.
- Dobro, jesu li nam na kraju ove godine Turska, Grčka, i ostali mediteranski konkurenti, odnijeli dio kolača?
- S obzirom na ono što su mnogi očekivali, rekao bih da nisu, ali su nam u svakom slučaju dali ozbiljan posao. Što i nije loše. Da karikiram, ta "turistička torta" se počela drugačije dijeliti, opreznije se reže i kvalitetnije se radi. Strah od toga da ćemo biti prazni, da konkurencija radi čuda, doveo je do toga da smo se svi vrlo ozbiljno mobilizirali. Na svim razinama, od javne do privatne.
- Što je s avioprometom?
- U svim našim zračnim lukama imamo rast prometa od deset posto. U posljednje smo dvije godine na razini Ministarstva i Hrvatske turističke zajednice kroz program za aviopromet uložili 70 milijuna kuna te smo ove godine imali 80 novih aviolinija, a sezona letenja aviokompanija prema Hrvatskoj produžena je za tridesetak dana. Sve su to ogromni pomaci i njima stvaramo bazu i potporu turističkom sektoru.
- Kad smo kod zapošljavanja, što nas očekuje u 2020.? Austrija otvara svoje tržište rada za naše ljude...
- Iduće godine neće biti kvota, već će novi zakonski okvir omogućiti poslodavcu da, kao i dosad, pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje raspiše potrebe za radnicima, i ukoliko ih ne nađe, zaposli radnike sa stranih tržišta. Procedura će biti puno jednostavnija i kraća. Svakako moram reći i da je u tijeku natječaj za centre kompetentnosti, šest njih za sektor turizma i ugostiteljstva. Centri će omogućiti i mogućnost dokvalifikacije i prekvalifikacije, te strukovno usavršavanje za sve razine obrazovanja.
- Turistička 2020.? Jeste li zabrinuti?
- Nisam zabrinut, hrvatski turizam ima svoju kvalitetu i standarde, a koje je dodatno podigao ovog ljeta. Hrvatski turistički djelatnici su se dokazali u dosad najizazovnijoj turističkoj godini te su svojim znanjem i podizanjem kvalitete postigli fantastične rezultate. To mi daje optimizam da uz korekcije, poput anomalija zarade preko noći, hrvatskom turizmu predstoji godina s manjim povećanjima dolazaka i noćenja, ali i s financijski boljim rezultatima.
- Stalno se provlači ta famozna teza ili čak i generalna fama da smo preskupi. Je li to generaliziranje ili realnost? Jesmo li, po Vama, preskupa destinacija?
- Smatram da nismo. Preskupi smo tamo gdje kvaliteta ponude nije sukladna cijeni ? gdje je cijena nerealno visoka za razinu kvalitete. Uopće nije sporno, i to mogu odgovorno tvrditi, tamo gdje se nudi value for money, nema nikakvog problema. Gosti se ne osjećaju prevareni, misle da je cijena korektna. Malo-pomalo tržište će odraditi svoje. I nekvalitetne restorane s viskom cijenama. Bilo je takvih pokušaja, međutim, za njih kažem "plesali su jedno ljeto". Možda su prve godine i zaradili, no druge godine više neće.