(Hina/EPA)
Tržište osiguranja u Hrvatskoj u 2020. godini sa zaračunatom bruto premijom od 10,68 milijardi kuna zabilježilo je tek simboličan rast od 12,9 milijuna kuna ili 0,1 posto u odnosu na godinu ranije, podaci su Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) iz istraživanja tržišta osiguranja.
"U odnosu na 2019. u kojoj je iznosila nešto više od 10,66 milijardi kuna, u promatranoj 2020. godini bilježi se stagnacija zaračunate bruto premije. Kada se preciznije napravi usporedba, bilježi se simboličan rast od 12,9 milijuna kuna zaračunate bruto premije, koji u postotku iznosi 0,1 posto, uključujući i dva osiguratelja koji posluju putem podružnice", istaknuto je u istraživanju AZTN-a za 2020. godinu, u kojoj je na domaćem tržištu osiguranja poslovalo 15 društava za osiguranje, dva manje nego godinu ranije.
Usporedbe radi, u 2019. godini osiguravajuća društva su zabilježila rast zaračunate bruto premije od 6,5 posto u odnosu na godinu ranije, napomenuli su iz AZTN-a, čije se u petak objavljeno istraživanje temeljilo i na podacima iz javno objavljenih publikacija Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO) i Hanfe.
Devet osiguratelja s padom zaračunate bruto premije
Najveći iznos zaračunate bruto premije u 2020. godini, promatrajući pojedine osiguratelje, ostvarilo je Croatia osiguranje, s tržišnim udjelom nešto većim od 25 posto, uz trend blagog smanjenja zaračunate bruto premije u odnosu na 2019. godinu, izvijestili su iz AZTN-a.
Drugo je Euroherc osiguranje, koje je uz Adriatic osiguranje i Agram Life dio Agram koncerna. Članicama tog koncerna, uz trend rasta premije, zajednički tržišni udio lani je iznosio 25,6 posto, a nešto manje od 23 posto u 2019. godini, napomenuto je.
Na trećem mjestu slijedi Allianz Hrvatska s tržišnim udjelom od 10,7 posto i padom zaračunate bruto premije u 2020. godini od 218 milijuna kuna, Wiener Osiguranje VIG je četvrto s tržišnim udjelom nešto većim od devet posto i zaračunatom bruto premijom nešto većom od 980 milijuna kuna, dok je Generali na petoj poziciji sa 7,3 posto tržišnog udjela.
Kada se Generali osiguranju pridoda i tržišni udio Generali zavarovalnice d.d., Podružnice Zagreb, koji iznosi 0,35 posto, udio Generali Grupe u 2020. iznosi 7,7 posto, dodali su iz AZTN-a.
Lani je ukupno sedam osiguratelja zabilježilo rast zaračunate bruto premije na godišnjoj razini, uključujući i dva osiguratelja koji posluju preko poslovnica, Sava osiguranje i Adriatic Slovenica.
To je značajno manje u usporedbi s 2019. godinom, kada je to bio slučaj s čak 14 osiguratelja.
Tako je negativan trend odnosno blaži pad zaračunate bruto premije u 2020. u odnosu na 2019. zabilježilo devet osiguratelja. "Radi usporedbe, u 2019. godini samo su dva osiguratelja zabilježila blaži pad zaračunate bruto premije u odnosu na 2018. godinu", napomenuli su iz AZTN-a.
Wiener osiguranje vodeće u segmentu životnih osiguranja
Promatrano prema skupinama osiguranja, zaračunata bruto premija životnih osiguranja u 2020. godini iznosila je 2,7 milijardi kuna, što predstavlja pad od 424,6 milijuna kuna ili 13,6 posto u odnosu na prethodnu 2019. godinu.
"Tako se bilježi izraženiji trend pada premije u skupini životnih osiguranja jer je u 2019. godini u odnosu na 2018. pad iznosio 2,2 posto", navedeno je u objavi na AZTN-ovoj internetskoj stranici.
Premijski pad životnih osiguranja prisutan je u svim vrstama životnih osiguranja, izuzev rentnog, a posljedica je globalne pandemije odnosno njezinih negativnih ekonomskih učinaka, izmijenjenih uvjeta stambenog kreditiranja banka kao i dugotrajnog okruženja niskih kamatnih stopa, napomenuto je.
Na tržištu životnih osiguranja lani je najveći iznos zaračunate bruto premije ostvarilo Wiener osiguranje VIG, čime je po prvi put zauzelo prvu poziciju u tom segmentu. Wiener je zabilježio zaračunatu bruto premiju od 521 milijun kuna i tržišni udio nešto veći od 19 posto, dok se na drugoj poziciji našlo Croatia osiguranje sa zaračunatom bruto premijom životnih osiguranja od 453,6 milijuna kuna i tržišnim udjelom oko 17 posto, izvijestili su iz AZTN-a.
Inače, na tržištu životnih osiguranja u 2020. godini djelovalo je 13 osiguratelja, a rast premije zabilježilo je samo Triglav osiguranje, za 0,7 posto, dok ih je preostalih 12 imalo smanjenje zaračunate bruto premije na godišnjoj razini.
Croatia osiguranje lider u neživotnim osiguranjima
Na tržištu neživotnih osiguranja, na koje otpada tri četvrtine ukupnog tržišta, lani je pak bilo aktivno 15 osiguratelja, a zaračunata bruto premija iznosila je nešto manje od osam milijardi kuna, što je u odnosu na 2019. godinu povećanje za 437,5 milijuna kuna ili 5,8 posto.
Lider u neživotnim osiguranjima je bilo Croatia osiguranje, s ukupno zaračunatom bruto premijom u iznosu nešto manjem od 2,3 milijardi kuna i tržišnim udjelom nešto većim od 28 posto, uz blagi pad tržišnog udjela za 0,8 postotna boda u odnosu na 2019. godinu, napisano je u objavi.
Koncern Agram sa svojim članicama - Eurohercom, Adriaticom i Agram Lifeom, zabilježio je tržišni udio nešto veći od 30 posto, a promatrano pojedinačno, Euroherc bilježi ukupno zaračunatu bruto premiju nešto veću od 1,3 milijardi kuna, uz tržišni udio od oko 17 posto, Adriatic od jedne milijarde kuna i tržišnim udjelom od 12,5 posto, a Agram Life od 80 milijuna kuna ili jedan posto.
Allianz Zagreb s ukupno zaračunatom bruto premijom u 2020. godini u iznosu od 766 milijuna kuna zabilježio je tržišni udio od 9,6 posto te pad zaračunate bruto premije u iznosu od 35 milijuna kuna odnosno 4,3 posto. "To je ujedno drugi najveći nominalni pad u ovom segmentu osiguranja. Radi usporedbe, u prethodnom istraživanju za 2019. godinu Allianz je bilježio rast u ovom segmentu od 23 posto u odnosu na 2018. godinu", napomenuli su iz AZTN-a.
Premija obveznog osiguranja motornih vozila porasla 15 posto
Segment osiguranja motornih vozila, koje uključuje obvezno osiguranje vlasnika - korisnika motornih vozila od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama te kasko osiguranje, najznačajnija je vrsta osiguranja, s udjelom u ukupnoj zaračunatoj bruto premiji od 37,3 posto.
Zaračunata bruto premija obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti u 2020. iznosila je 2,47 milijardi kuna, uz porast od 15 posto.
Prema podacima HUO-a, najveći tržišni udio na tržištu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti, od 26,7 posto, kao i najveću zaračunatu bruto premiju, 660 milijuna kuna, lani je imalo Euroherc osiguranje. Nadalje, Adriatic osiguranje, koje je kao i Euroherc dio Agram koncerna, lani je zauzelo tržišni udio od 21,8 posto, uz skok bruto premije za 192 milijuna kuna, na 537 milijuna.
To je ujedno i najveći nominalni rast, čime je Adriatic na drugoj poziciji prestiglo Croatia osiguranje, koje je zabilježilo zaračunatu bruto premiju na tržištu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti nešto veću od 521 milijun kuna, uz tržišni udio od 21,1 posto.
Trend blagog rasta koncentriranosti tržišta
Temeljem podataka o koncentriranosti tržišta, proizlazi kako je ukupno tržište osiguranja u RH u 2020. godini relativno dobro strukturirano i bilježi kompetitivnost, uz pokazatelje umjerene koncentriranosti te je, promatrajući pojedinačno osiguratelje, zabilježen trend blagog rasta koncentriranosti (Herfindahl-Hirschman indeks - HHI), dok je u prethodnoj 2019. godini zabilježen blagi pad koncentriranosti, napisali su iz AZTN-a.
HHI se izračunava kao zbroj kvadrata pojedinačnih tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na nekom tržištu. HHI ukupnog tržišta osiguranja u 2020. godini, promatrano prema pojedinačnim osigurateljima, iznosio je 1.243, dok je u prethodnoj 2019. isti pokazatelj iznosio 1.237, pojasnili su.
Iz AZTN-a su izvijestili i da, kada su u pitanju promjene na tržištu osiguranja u 2020. godini u odnosu na ranije, iz zaprimljenih odgovora poduzetnika proizlazi da su globalna pandemija i potresi lani obilježili tržište osiguranja. Tako su neki od anketiranih naveli da je uslijed globalne pandemije bolesti covid-19 došlo do dodatnog razvoja internetske prodaje polica osiguranja, dok su potresi generirali značajne izdatke na ime šteta, ali i povećani interes za osiguranjem od rizika potresa, stoji između ostalog u AZTN-ovoj objavi.