(Zoe Sarlija/PIXSELL)
Državni inspektorat objavio je izvješće o inspekcijskim nadzorima koje su od 12. svibnja do 31. kolovoza provodili diljem Hrvatske, u okviru priprema za turističku sezonu te "s ciljem osiguravanja zakonitog i sigurnog poslovanja u djelatnostima povezanima s turizmom".
U nadzorima je sudjelovalo više inspekcija Državnog inspektorata koje su nadzirale različite gospodarske subjekte; hotele, kampove, marine, ugostiteljske objekte, trgovine, proizvodne objekte i dr.
"Nadzori su se provodili koordinirano što znači da je u inspekcijskom postupku sudjelovalo četiri ili više inspekcija – ovisno o nadležnosti i vrstama djelatnosti koje su kontrolirane.Tako je, ovim sveobuhvatnim pristupom omogućena je detaljna i učinkovita kontrola rada gospodarskih subjekata", kažu u DIRH-u.
U navedenom razdoblju ukupno je obavljeno 7.308 koordiniranih inspekcijskih nadzora u 1.879 objekata diljem Republike Hrvatske. Najveći broj nadzora obavljen ne na području Splitsko-dalmatinske Zadarske županije, Šibensko-kninske te Dubrovačko-neretvanske županije.
Od ukupnog broja inspekcijskih nadzora, u 2.809 inspekcijskih nadzora (38,44 % u odnosu na broj obavljenih nadzora) nisu utvrđene povrede propisa.
U preostalim nadzorima utvrđeno je ukupno 8.526 raznih povreda propisa. Za dio utvrđenih nepravilnosti (1.761) primijenjeno je, sukladno čl. 73. Zakona o Državnom inspektoratu, načelo oportuniteta što znači da nisu pokrenuti prekršajni postupci, subjekt je upozoren te je dobio mogućnosti otkloniti nepravilnost bez izricanja sankcija.
U preostalim slučajevima, protiv prekršitelja su nadležnim sudovima podnesena 246 optužna prijedloga za pokretanje prekršajnih postupaka, doneseno je 600 prekršajnih naloga u ukupnom iznosu od 944.977,99 eura te je naplaćeno 3.154 kazni na mjestu izvršenja prekršaja u ukupnom iznosu 852.542,47 eura.
Osim toga, inspektori su donijeli 85 prekršajnih naloga kojima su oduzeli imovinsku korist u ukupnom iznosu od 131.404,44 eura.
Turistički inspektori u koordiniranim inspekcijskim nadzorima najčešće su utvrdili nedostatke u ispunjavanju propisanih minimalnih uvjeta u pogledu opreme, uređenja i kategorizacije objekta, kao i nepoštovanje uvjeta pružanja ugostiteljskih usluga.
Sanitarni inspektori registrirali su slučajeve nepridržavanja higijenskih standarda, posebice u provedbi HACCP sustava i higijene objekata.
Tržišna inspekcija zabilježila je česte slučajeve neisticanja cijena te neregistrirano poslovanje dok je poljoprivredna inspekcija nadzirala pravilno označavanje hrane, autentičnost proizvoda i poštivanje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Poseban naglasak tijekom ovogodišnjih koordiniranih nadzorima ususret i tijekom turističke sezone, bio je na radnom pravu s ciljem zaštite prava radnika: pravilnoj prijavi zaposlenih te zakonitom zapošljavanju državljana trećih zemalja.
U tom smislu, inspekcija rada (radni odnosi) otkrila je neprijavljene radnike, neregulirane radne odnose te slučajeve nezakonitog zapošljavanja državljana trećih zemalja.
U proračun Republike Hrvatske uplaćeno je ukupno 667.094,56 eura na temelju izrečenih kazni i upravnih mjera samo u segmentu radnih odnosa.
Inspekcija rada u području zaštite na radu utvrdila je manjak procjena rizika, nepravilnu osposobljenost radnika za rad na siguran način te izostanak osobne zaštitne opreme.
"Provedeni nadzori ususret i tijekom turističke sezone 2025. ukazali su kako velik broj gospodarskih subjekata posluje u skladu sa zakonima i propisima no kod određenog broja subjekata postoji potreba za poboljšanjem.
I ove godine, koordinirani inspekcijski nadzori inspekcija Državnog inspektorata pokazali su se kao učinkovit mehanizam koji izravno doprinosi jačanju pravne sigurnosti, zaštiti potrošača i poštivanju prava radnika, a zahvaljujući ovakvom, koordiniranom i sveobuhvatnom pristupu, značajno je podignuta razina sigurnosti, kvalitete usluge i zakonitosti poslovanja u turističkom sektoru Republike Hrvatske", poručuju iz Državnog inspektorata.