Poslovni rezultati

HŽ Cargo u plusu drugu godinu zaredom

| Autor: Hina
(HŽ Cargo)

(HŽ Cargo)


Tvrtka za prijevoz tereta željeznicom HŽ Cargo, izvijestila je u srijedu da je u 2024. godini ostvarila prihode od 59,4 milijuna eura što je na razini prethodne godine, te neto dobit od 260 tisuća eura.

To je druga godina zaredom u kojoj je HŽ Cargo ostvario dobit.

Na smanjenje dobiti najviše su utjecali pad tržišta željezničkog prijevoza u četvrtom tromjesečju, povećani operativni troškovi zbog učestalih zatvora pruga, obveze zamjene kočnih umetaka na vagonima prema zahtjevima Europske komisije te nastavak poslovanja na Ličkoj pruzi, kaže se u HŽ Cargovom priopćenju.

HŽ Cargo, naime i dalje obavlja prijevoz na Ličkoj pruzi, jedinoj željezničkoj vezi između Dalmacije i ostatka Hrvatske, unatoč činjenici da je riječ o ekonomski neodrživoj dionici koja, zbog stanja infrastrukture i niskih volumena, kontinuirano generira gubitke. S obzirom na stratešku važnost Ličke pruge kao jedine željezničke veze između Dalmacije i ostatka Hrvatske, HŽ Cargo kao javni teretni prijevoznik, nastavlja obavljati prijevoz na toj dionici. Iako je riječ o ekonomski neodrživoj trasi koju zbog dotrajale infrastrukture i niskih volumena tereta ostali komercijalni prijevoznici izbjegavaju, kompanija ispunjava svoju obvezu osiguravanja kontinuiteta željezničkog prometa na nacionalnoj razini, stoji u priopćenju.

Iz tvrtke ističu da je stanje željezničke infrastrukture u Hrvatskoj ozbiljno narušeno te snažno podupiru aktualni investicijski ciklus obnove pruga. Međutim, naglašavaju da radovi izazivaju sve češća zatvaranja pruga, što ozbiljno utječe na operativne kapacitete svih prijevoznika. Na koridoru RH2, primjerice, pruga je u 2024. godini bila zatvorena čak 70 dana.

Kako učestali zatvori pruga dovode do smanjenja prihoda i povećanja operativnih troškova prijevoznika, iz HŽ Carga napominju kako je nužno uspostaviti mehanizme potpore, da bi se očuvala održivost željezničkog teretnog prijevoza. Zbog toga HŽ Cargo podržava inicijative za postizanje dogovora s Vladom o uvođenju subvencijskih mehanizama za održavanje konkurentnosti željezničkog teretnog prijevoza.

HŽ Cargo je zadržao tržišni udio od 38 posto prema prevezenim tonama.

Tijekom 2024. godine društvo se suočilo s izraženim izazovima vezanima uz dostupnost kvalificirane radne snage, pri čemu je vidljiva povećana fluktuacija zaposlenika prema konkurentskim prijevoznicima. Paralelno se zbog isteka važećeg Kolektivnog ugovora pristupilo redovnim pregovorima sa sindikatima u okviru kojih su dogovorene izmjene koje uključuju povećanja plaća i unapređenja materijalnih prava zaposlenih. Novi kolektivni ugovor zaključen u veljači ove godine.

Direktor HŽ Carga Dragan Marčinko smatra da je za dugoročnu održivost poslovanja potrebno provesti niz ključnih mjera, među kojima posebno mjesto zauzima uvođenje značajnih promjena u tehnologiju i organizaciju rada na terenu, što predstavlja zahtjevan proces koji podrazumijeva opsežne operativne prilagodbe i znatna financijska ulaganja.

"Paralelno s time, fokus je na proširenju tržišnog dosega kroz jaču suradnju s prijevoznicima u regiji te podizanju interoperabilnosti, kao i na racionalnom upravljanju imovinom, uključujući prodaju neoperativnih sredstava. Istodobno, planirana su značajna ulaganja u modernizaciju postojećih i nabavu novih lokomotiva, s ciljem jačanja učinkovitosti i prilagodbe zahtjevima tržišta", naglasio je Marčinko.

Dodaje i kako bi ulazak strateškog partnera, kroz unaprjeđenje poslovnih kompetencija, osnaživanje investicijskog potencijala i bolje povezivanje s regionalnim tržištima, mogao ubrzati realizaciju tih ciljeva i pridonijeti jačanju pozicije kompanije na tržištu srednje i istočne Europe.

Proces traženja strateškog partnera započeo je 2023. godine, a u 2024. je završena prva faza, kada su zainteresirane kompanije poslale neobvezujuća pisma namjere. Sredinom ove godine očekuje se podnošenje obvezujućih ponuda, s ciljem zaključenja postupka do kraja godine.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter