(Hina/EPA)
Teret se u Europskoj uniji još uvijek najviše prevozi cestovnim prometnicama, unatoč nastojanjima da se prebaci na željeznicu i unutarnje plovne putove, pokazalo je izvješće europskih revizora.
Cestama se u EU prevozi 77 posto tereta, a njihov udio u transportu i dalje raste, utvrdio je Europski revizorski sud (ECA).
"Prijevoz tereta u EU zaglavio je na stranputici", zaključila je u priopćenju glavna revizorica Annemie Turtelboom.
Kako bi smanjio emisije ugljika u sektoru prijevoza tereta, EU je pokušao preseliti teret sa cestovnog prijevoza, koji više zagađuju okoliš, na željeznicu i unutarnje plovne putove.
Europska komisija odredila je ciljeve, ali oni nisu obvezujući, pa se zemlje EU-a ravnaju po vlastitim ciljevima koji nisu usklađeni s onima EU-a, utvrdili su revizori.
EU pak trenutno želi udvostručiti željeznički promet i povećati korištenje vodenih putova za 50 posto do 2050., što je "jednostavno nerealno", poručili su.
Nastojanja da se smanji cestovni prijevoz tereta koče, između ostalog, zastarjeli propisi, upozorila je ECA, a najbolji je primjer odredba po kojoj željezničke i lučke vlasti moraju ovjeravati papirnate dokumente tijekom cijelog putovanja, umjesto da se postupak digitalizira.
Revizori upozoravaju i da se, prema odredbama o željezničkom prometu, strojovođa mora moći sporazumijevati na jeziku "svake zemlje kroz koju vlak prolazi", pa se strojovođe na granicama često moraju mijenjati.
Za studiju o prijevozu tereta pratili su njegovo kretanje na koridoru Rajna-Alpe, na potezu od Belgije i Nizozemske do Italije, te na koridoru Sjeverno more-Baltik, između Poljske i Njemačke, i na Atlantsko-Mediteranskom koridoru, od Njemačke preko Francuske do Španjolske.
Preporučili su da se u suradnji sa članicama utvrde precizniji ciljevi i da se poboljša razmjena podataka.