(Promo)
S Darkom Solterom razgovarali smo o ovogodišnjem izdanju festivala rane glazbe Dvigrad festa koji će početi 31. kolovoza. Solter, ravnatelj ovoga festivala, predstavio nam je ovogodišnje izdanje, kao i planove za budućnost ove vrijedne manifestacije.
- Dvigrad Festival® - festival rane glazbe najstariji je festival posvećen interpretaciji glazbe srednjovjekovlja, renesanse i baroka koji se od 2002. godine neprekidno održava u povijesnim ambijentima Istre. Ovogodišnje, 23. izdanje festivala donosi nam presjek glazbene produkcije od petnaestog do sedamnaestog stoljeća, u interpretaciji vodećih europskih ansambala za ranu glazbu.
(Promo)
Festival će 31. kolovoza u Dvigradu svečano otvoriti mladi njemački ansambl Ensemble Feuervogel. Ovaj dinamični kvintet povijesnih blok flauti predstavit će se publici programom posvećenim glazbi elizabetanske Engleske, kroz zanos i intrigu okružja engleskog dvora s kraja šesnaestog stoljeća. Zatim 13. rujna u bazilici sv. Martina u Svetom Lovreču nastupit će cijenjeni švicarski ansambl Profeti della Quinta. Izvest će program posvećen virtuoznim monodijama i duetima iz zagonetnog rukopisa Carla G. Glazbu ovog bolonjskog skladatelja s početka sedamnaestog stoljeća, čije puno ime i do danas ostaje tajna, izvođači su premijerno objavili na nosaču zvuka koji je nagrađen nagradom Diapason d’ Or. Festival se nastavlja 20. rujna u samostanskoj crkvi sv. Franje u Puli koncertom nizozemskog ansambla Cappella Pratensis. Ovaj ansambl posvećen je vokalnoj à cappella ostavštini srednjovjekovlja i renesanse i prošlogodišnji je laureat prestižne nagrade Gramophone Classical Music Award. Na festivalu će se predstaviti izvedbom mise Ecce ancilla Domini Guillaumea Du Faya.
Festival završava 4. listopada koncertom Ansambla Responsorium u crkvi sv. Eufemije u Rovinju. Koncert je zamišljen kao osvrt na venecijanske svečanosti proslave pobjede u Bitci kod Lepanta, povodom blagdana Gospe od Krunice, a kroz glazbu Francesca Uspera, rođenog Rovinjca koji je početkom sedamnaestog stoljeća ostvario zavidnu karijeru kao glazbenik u Veneciji. Na ovom koncertu publika će prvi puta u sklopu Dvigrad Festivala® moći uživati u zvucima obnovljenih baroknih orgulja Antonija Barbinija iz 1754. u crkvi sv. Eufemije.
(Promo)
- Posao umjetničkog ravnatelja je istodobno i radost i obaveza. Zahtijeva stalno praćenje aktualnih izvedbenih trendova, detaljno vaganje financijskih mogućnosti i mnogo strpljenja u komunikaciji. Kao i u svakom drugom području umjetnosti, nešto što je bilo aktualno pred trideset godina, danas možda više nije. Taj tempo je potrebno pozorno pratiti kako bi rezultat na koncu ispunio očekivanja publike. Na festivalu nastojimo prikazivati atraktivne programe u izvedbi vodećih svjetskih glazbenika. Osnovni kriterij u izboru izvođača je prvenstveno kvaliteta, jer želimo da festival, iako je mali proračunom i količinom koncerata, zadrži visoku razinu izvrsnosti.
- Smatram da je u sastavljanju programa najvažnija raznolikost. Festivalskim programom potrebno je stvoriti ravnotežu između vokalnog i instrumentalnog repertoara i rasporediti ga kroz stilska razdoblja na način da sva budu razmjerno zastupljena. Također, pri izboru programa prednost će uvijek imati oni programi s dobro razrađenom temom. Rad suvremenog izvođača rane glazbe, osim same izvedbe, danas obuhvaća i sustavno muzikološko istraživanje dostupnih rukopisa, faksimila sačuvanih notnih tiskovina i glazbenih traktata. Bez navedenog ne može se zamisliti putovanje u glazbu petnaestog, šesnaestog ili sedamnaestog stoljeća. Slušatelj na koncertu čuje samo konačni rezultat ovih napora, ali itekako je u mogućnosti razlučiti projekt koji ima dobru podlogu od onog koji je nema. Vjerujem kako smo danas, gotovo pedeset godina od začetka suvremenog pokreta povijesno utemeljene interpretacije rane glazbe, na pragu da se maksimalno približimo autentičnoj zvučnoj slici razdoblja u kojem je glazba nastajala, a moguće je da smo u nekim aspektima i nadišli naše izvore.
- Povijesno utemeljena interpretacija rane glazbe podrazumijeva uporabu autentičnih glazbala ili njihovih suvremenih replika i znanstveno utemeljeni pristup izvođačkoj praksi prema dokumentiranim izvorima. Navedeno iziskuje drugačiji način sviranja i pjevanja u odnosu na suvremeni standard, uz primjenu povijesnih tehnika ornamentacije i improvizacije u izvođenju glazbe. Sukladno tome, Dvigrad Festival® nastoji privesti u suvremeni kontekst vrijednu orguljsku baštinu istarskih crkava. Naša sreća je da u njima postoji, sada već značajan broj kvalitetno restauriranih povijesnih glazbala kao što su npr. orgulje Petra Nakića iz 1735. u crkvi sv. Martina u Svetom Lovreču ili one Antonija Barbinija iz 1754. u crkvi sv. Eufemije u Rovinju, koje možemo koristiti na našim koncertima. Osobito je zanimljiva priča vezana uz potonji instrument, koja je ljetos dočekala sretan završetak svečanom kolaudacijom ovih sjajno restauriranih orgulja, zahvaljujući naporima rovinjskog župnika mons. Vilima Grbca, kojemu za to treba odati golemo priznanje.
- U današnje vrijeme digitalnog otuđenja i sveprisutnosti društvenih mreža, putovanje u glazbenu prošlost donosi duhovno osvježenje. Možemo reći da je privilegij našeg djelovanja isporuka izvornog doživljaja kroz neposredan kontakt, lišen elektroničkog posredovanja i iskrivljavanja percepcije. Tome zasigurno doprinosi i prijateljska atmosfera na našim događanjima, na kojima nastojimo izbrisati čvrste granice između scene i gledališta. Posjetitelji uglavnom prepoznaju ove napore i zato se često radosno raspituju o budućim koncertnim izvedbama. Želja osnivača festivala, gospođe i gospodina Prosoli, uvijek je bila široka dostupnost glazbe publici, koju su smatrali istinskim bogatstvom Dvigrad Festivala®. Iz tog razloga ulaz na sve koncerte festivala bio je i ostat će besplatan. Festival postoji prvenstveno radi slušatelja i posjetitelja, namijenjen je i posvećen njima, a publika je neodvojivi dio uspjeha svake manifestacije.
(Promo)
- Dvigrad Festival® osmišljen je kao projekt kojim se vrednuje povijesna ostavština Istre. Smatram da je kvaliteta produkcije dosegla visoku europsku razinu i festival je sve više na dobrom glasu u izvođačkim krugovima. Možemo reći i da je cilj organizacije dovesti izvrsnost u vlastito dvorište. Istra je oduvijek bila i ostat će baza festivala, a u skladu sa željom osnivača. Današnji su trendovi usmjereni na međunarodno logističko umrežavanja festivala i na tome ćemo vjerojatno više raditi u budućnosti.
- Smatram kako Dvigrad Festival® zaslužuje veću pozornost države i regionalne uprave, prvenstveno u financijskom smislu, jer bismo tako mogli povećati ukupni broj događanja i količinu izvedbi. Nadam se da nas budućnost vodi upravo u ovom smjeru. Ne bojim se za javni interes za ranu glazbu, niti za kvalitetu projekata koje ćemo ugostiti na festivalu u godinama koje dolaze. Godine 2027. bit će ujedno i jubilarna 25. obljetnica festivala i nadam se da će i festivalski programi moći popratiti ovaj jubilej, a to opet ovisi o financijskoj potpori države, županije, gradova i općina i naših pokrovitelja.