XXI. Dvigrad Festival

Trio Penzar – Richter – Solter: Uglađeno muziciranje poznavatelja baroknog stila

| Autor: Milan Pavlović
Mario Penzar (Snimio Marin Smolčić / Novi list)

Mario Penzar (Snimio Marin Smolčić / Novi list)


Na trećem koncertu ovogodišnjeg izdanja Dvigrad festivala – međunarodnog festivala rane glazbe, protekle se subote publici predstavio zagrebački trio glazbenika Mario Penzar (orgulje), Silvio Richter (barokna violina) i Darko Solter (basbariton). U ugodno ispunjenoj i intimnoj atmosferi bazilike svetog Martina u Svetom Lovreču, ovi su glazbenici svojim nastupom potvrdili zašto ih opravdano smatraju vrsnim poznavateljima povijesno utemeljene interpretacije rane glazbe. Program koncerta koji su naslovili "Diverse bizzarie - od čudnovatih suzvučja do artikulacije afekta u glazbi sedamnaestog stoljeća" obilovao je biserima ranobarokne instrumentalne i vokalne literature.

Poseban doprinos povijesnoj utemeljenosti izvedbe svakako je pružila uporaba prekrasnih povijesnih orgulja bazilike sv. Martina koje je oko 1735. izgradio šibensko-mletački orguljar Petar Nakić (Pietro Nacchini) i koje su 2013. godine nakon temeljite i kvalitetno izvedene obnove zasjale punim sjajem. Upravo nas je organo pieno zvuk svih registara ovog prekrasnog glazbala uveo u opisani koncert. Već u uvodim taktovima Frescobaldijeve skladbe Toccata prima iz zbirke "Il secondo libro di toccate, canzone…" (Rim, 1635.) Mario Penzar dokazao se kao profinjeni i tehnički besprijekoran orguljaš. Isto je potvrdio sentimentalnim promišljanjem Frescobaldijeve Partite sopra passacaglia koja je bila izvedena nešto kasnije te večeri.

Instrumentalni blok koncerta upotpunio je virtuozni zvuk violine Silvija Richtera, jednog od rijetkih hrvatskih violinista s diplomom iz barokne violine i povijesne izvođačke prakse. Na koncertu se predstavio s dvije sonate Giovannija Battiste Fontane (Sonata seconda i Sonata terza) te diminuiranom bravurom na temu čuvenog madrigala Ancor che col partire milanskog skladatelja i teoretičara Riccarda Rognonija. Besprijekorna tehnika i lakoća iznošenja glazbene misli učinili su ove virtuozne stavke još primamljivijima, a potrebno je naglasiti i kako se je Richter dokazao poznavanjem improvizirane barokne ornamentacije koju je primjenjivao umjereno i s puno stila, baš kako su to i zagovarali onodobni teoretičari poput Giovannija Bassana.

Vokalnim dijelom programa dominirale su skladbe Girolama Frescobaldija i Claudija Monteverdija. Iako glasovi niže tesiture nisu do početka 17. stoljeća bili tretirani kao solistički glasovi upravo je mudar izbor iz literature na ovom koncertu potvrdio kako monodijski uradci ranog baroka ne poznaju granice notnih visina (ili dubina). Upravo je takav sjajni dojam ostavio i basbariton Darko Solter izvevši Frescobaldijev sonet Donna, siam rei di morte s puno afekta i vještog naglašavanja čudnovatih harmonijskih rješenja. Vrhunac koncerta bila je svakako izvedba Monteverdijeve antifone Salve Regina terzo iz njegove zbirke "Selva morale et spirituale" (Venecija, 1641.). Iako je ova skladba napisana za tri glasa i basso continuo glazbenici su je vješto i povijesno utemeljeno preradili, omogućivši publici da uživa u predivnim harmonijskim rješenjima i kromatskim progresijama nabijenim emocijama.

Nakon kraće pauze Dvigrad festival nastavlja se 29. rujna 2023. u crkvi sv. Franje u Puli koncertom ansambla Responsorium. Ovaj ansambl dvostruki je laureat nagrade "Ivan Lukačić" koju dodjeljuje žiri Varaždinskih baroknih večeri, a na Dvigrad festivalu predstavit će se izborom moteta Julija Skjavetića i njegovih suvremenika.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama