Učenje na zabavan način

UČENICI OSNOVNE ŠKOLE CENTAR VEĆ SE PETU GODINU OBRAZUJU UZ POMOĆ SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Umjesto udžbenika, na nastavu nose iPad

| Autor: Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ
Osim lakše školske torbe, djeca usvajaju digitalne kompetencije od najranije dobi te brže, lakše i zabavnije svladavaju gradivo, kaže pedagoginja Maja Manzin

Osim lakše školske torbe, djeca usvajaju digitalne kompetencije od najranije dobi te brže, lakše i zabavnije svladavaju gradivo, kaže pedagoginja Maja Manzin


Učenici Osnovne škole Centar već se petu godinu zaredom obrazuju uz pomoć iPada. Prva generacija prvašića suvremenu je tehnologiju u školi počela koristiti još 2016. godine, a danas se na taj način obrazuje 90-ak učenika. Uključeni su učenici "a" odjeljenja razredne nastave te petog razreda.

Iako imaju i klasične, papirnate udžbenike, njih u dogovoru s učiteljima ostavljaju kod kuće ili u školi, a početkom nastave instaliraju digitalne inačice udžbenika na uređaj. Koriste i klasične pisanke, radne bilježnice i sav ostali standardan školski pribor, objašnjava Maja Manzin, školska pedagoginja.

U trajnom vlasništvu

Roditelji učenika koji ujesen kreću u školu mogu odabrati hoće li se njihovo dijete školovati uz ili bez iPada. Svoj su interes mogli iskazati na netom održanim predupisima u prvi razred osnovne škole, a konačan odabir iskazat će prilikom lipanjskih upisa. Oni koji se odluče za iPad imat će mogućnost otplatiti uređaj na različite načine, prema dogovoru s licenciranim dobavljačem, kaže Manzin. Važno je reći da iPad - za razliku od tableta koje su učenici u drugim obrazovnim institucijama posudili od škola - ostaje u trajnom vlasništvu učenika.

Manzin navodi niz prednosti ovakvog načina provođenja nastave: osim lakše školske torbe, djeca će usvojiti digitalne kompetencije od najranije dobi te brže, lakše i zabavnije svladavati gradivo. Interaktivni sadržaji bolje motiviraju, djeca su samostalnija i kreativnija te lakše komuniciraju. Dostupniji su im i razni sadržaji, a među konkretnim, opipljivim prednostima su uštede u vremenu i potrošnom materijalu (papir, flomasteri, boje, ljepilo, toner, fotokopiranje, rezanje, dijeljenje i prikupljanje materijala).

Iskustva učenika vrlo su pozitivna, navodi Manzin, jer su nove tehnologije sastavni dio njihovog odrastanja, kod kuće i u svojem najbližem okruženju. "Svjesni su da se, za razliku od svojih vršnjaka, umiju koristiti uređajem i aplikacijama primarno u edukativne svrhe, kao moćnim alatom za rad", kaže ona.

Ravnateljica Loreta Ribarić kaže da je škola puno uložila u ovaj oblik nastave. "Vrlo smo ponosni na sebe, svoje učenike, njihove roditelje i vidljive rezultate te se tako nadamo nastaviti i ubuduće", kazala je. Naime, osim značajnih financijskih sredstava koja su usmjerena u projekt, budući da je uređajima trebalo opskrbiti i učitelje, uložen je velik trud učitelja u smislu (samo)edukacije i stručnog usavršavanja, stvaranja baze zajednički korištenih aplikacija, platformi, vlastitih digitalnih sadržaja, kao i upoznavanja i uključivanja ostatka kolektiva u rad s novim tehnologijama, kaže ravnateljica.

Alat i asistent

Zadovoljni su i učenici: Nina, koja pohađa peti "a" razred, kaže da joj je jako zabavno izrađivati plakate i prezentacije te rješavati kvizove u raznim aplikacijama. "Također učimo razne stvari na zabavan način. Za vrijeme praznika možemo instalirati više od dvije igrice, ali moramo paziti da ne pokupimo virus. Puno nam je lakše učiti i pratiti online nastavu s iPadom", kaže Nina.

Učiteljica engleskog jezika Drita Jusufi kaže da se uz ovakav alat, dobru metodiku i uz malo kreativnosti svaka tema može fantastično personalizirati, a nastava maksimalno individualizirati.

- Svatko može doista raditi svojim tempom bez ometanja ostalih u razredu, a djeci s posebnim potrebama ili poteškoćama u učenju iPad postaje nezamjenjiv alat i asistent. Samo neke od mogućnosti koje iPad nudi, poput međusobnog dijeljenja sadržaja putem AirDropa ili trenutačnog "zrcaljenja" ekrana na zidu učionice ili pametnoj ploči, uvelike nadmašuju mogućnosti ili barem kvalitetu izvedbe u odnosu na android tablete koje koriste moji učenici viših razreda, veli Jusufi.

- Ovakav način rada podupire i resorno ministarstvo jer su opremanje škole, edukacija učitelja i implementacija IKT-a kroz sve nove predmetne kurikulume i međupredmetne teme bili neki od važnijih naglasaka Škole za život i najavljenih promjena u obrazovnom sustavu. Naša se škola može pohvaliti da je u tome godinama prednjačila, objašnjava Manzin.

Pitanje, je međutim, na koji način rad bez udžbenika utječe na razvoj manualnih vještina učenika, pogotovo kad je riječ o lijepom pisanju i crtanju, te na čitalačke navike koje su u rapidnom padu u đaka nakon pojave interneta. Manzin na to pitanje kaže da su čitalačke navike djece u velikom opadanju svugdje.

Nove tehnologije

- Uzrocima i posljedicama takvog trenda trebali bi se baviti stručnjaci različitih područja, argumentirano i s jasnim pokazateljima pa nam se povezivanje isključivo korištenja iPada u nastavi s tom tematikom ne čini ispravnim adresiranjem tako složene tematike. Osim toga, škola snosi važan, ali ipak samo dio obrazovanja i odgoja djece. Hoće li dijete zavoljeti čitanje i knjige ili razviti neke druge navike i vrijednosti, uvelike ovisi o poticajima unutar obitelji i širem okruženju, od najranije dobi. U svakom slučaju, naša su iskustva primjene iPada u nastavi i korištenja novih tehnologija izuzetno pozitivna jer se provode planski, umjereno i pod nadzorom te isključivo u edukativne svrhe.

Djeca koja koriste iPad zasigurno ne zaostaju u pisanju i čitanju, dapače. Umjesto igranja igrica, razvijaju brojne vještine poput pažljivog pretraživanja informacija, kritičkog propitkivanja njihove autentičnosti te kreativnog stvaranja novih sadržaja i vrijednosti iz prikupljenih informacija što uključuje vještine čitanja, pisanja, slušanja i razumijevanja, kritičkog razmišljanja i razvijanja vlastite odgovornosti u radu i za rezultat rada. Razumijemo da, u nedostatku pravih informacija i pokazatelja, ljudi mogu biti skeptični prema novim tehnologijama, ali to neće promijeniti činjenicu da se svijet neminovno mijenja i to strašnom brzinom, kaže Manzin.

Dovoljno je, dodaje, da se svatko od nas zapita što je sve od novih tehnologija prigrlio u svom privatnom ili poslovnom svijetu samo u zadnjih nekoliko godina i vrlo brzo ćemo shvatiti da bez mnogih od njih više i ne možemo zamisliti svakodnevicu. Stoga smatra izuzetno važnim da i djeca budu spremna na konstantne promjene.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter