TRAŽI SAZIVANJE ODBORA ZA GOSPODARSTVO

Dušica Radojčić: "Obaveza ove vlasti je izboriti isti tretman Uljanika i riječkog 3. maja!"

| Autor: Glas Istre
Dušica Radojčić (Arhiva Glas Istre)

Dušica Radojčić (Arhiva Glas Istre)


U našu redakciju javila se Dušica Radojčić, predsjednica Kluba vijećnika Možemo!, koja se oglasila o alarmantnoj situaciji s pulskim brodogradilištem.

"Na stranicama Vlade RH čitamo izjave povodom nedavnog porinuća broda Algoma Endeavour u riječkom 3. maju: "Ovaj brod pokazuje snagu 3. maja i ispravnost politike Vlade da svojim jamstvima i kreditima prati ovo brodogradilište. Stvorili smo pretpostavke za opstanak brodogradnje i doprinos hrvatske brodogradnje najsuvremenijem rješenju kada je riječ o svjetskoj brodogradnji, rekao je premijer Plenković…. Nabrojao je dosadašnje brodove isporučene iz 3. maja te kazao da ovaj, četvrti brod, koji će biti dovršen kroz sljedeća četiri mjeseca pokazuje snagu 3. maja te stalnost politike Vlade da svojim jamstvima i kreditima prati ovo brodogradilište. Premijer je naglasio da je brodogradnja održala zaposlenost u Rijeci, a 3. maj je važan i za identitet grada o čemu svjedoči i velik broj ljudi koji se okupio na današnjoj svečanosti."

Premda je za Pulu Uljanik također važan za identitet grada i svako porinuće broda prati veliki broj građana, premda je ključna njegova daljnja uloga u razvoju grada, zapošljavanju stručnjaka i drugih radnika, te zaustavljanju strašne depopulacije, Uljanik brodogradnja 1856 nema isti tretman kao riječko brodogradilište. Lijepo je vidjeti da država brine i velikim iznosima jamstava podupire i omogućava nastavak rada riječkog brodogradilišta, no jednak tretman željeli bi vidjeti i prema Uljaniku.

Napravili smo analizu državnih jamstava dodijeljenih Uljanik brodogradnji 1856 d.o.o. i 3. maj brodogradilištu d.d. u razdoblju od 2021. do 2023. godine. Dok je Uljanik dobio ukupno 12,8 milijuna eura za više brodova i poslova, koje je sam i ugovorio, 3. maj je za gradnju broda Algoma dobio čak 81.2 milijuna eura ili oko 6 i pol puta više (treba napomenuti da je brod započet i izrađen do neke faze gotovosti još za vrijeme Uljanika d.d., ugašenog 2019.)

Odluka o jamstvu za dovršetak broda Algoma u iznosu od 23,5 milijuna eura dana je 3. maju u listopadu 2023. godine.

Za dovršetak ribarice za Norvežane i doka za Izraelce, kao i za ugovaranje novih poslova, Uljanik je 2023. u dva navrata uzaludno tražio jamstva - koja nije dobio. Najprije su zatražili kredit u iznosu od 10 milijuna eura. S obzirom da nisu dobili nikakav odgovor, ponovili su zahtjev, ali za manji iznos od 3 milijuna eura, no i taj je zahtjev ostao bez odgovora države. Takvim bi jamstvom država umanjila štetu za državni proračun u slučaju da se brod ne dovrši i protestira prije odobrena jamstva.

Tome treba pridodati da, unatoč najavi još 16. veljače, vladini predstavnici nisu razgovarali s potencijalnim kupcima Uljanika, koji su to zatražili kao preduvjet uključivanja u dražbu. Isto obećanje o razgovoru sa šest potencijalnih kupaca dali su ponovo 4. ožujka uz najavu da će to učiniti u idućih 10-ak dana, prije sljedeće Skupštine vjerovnika. Stoga se s pravom pitamo o pravim namjerama Vlade u slučaju Uljanika. Sa svakom idućom dražbom, na kojoj potencijalni kupci ne sudjeluju jer nisu uspostavili kontakt s Vladom, smanjuje se vrijednost većinskog paketa.

Dopis koji je gradonačelnik Zoričić poslao na adresu Ureda predsjednika Vlade sa "zamolbom za održavanje sastanka sukladno Zaključku Gradskog vijeća" u postojećim okolnostima ne predstavlja razinu angažmana koja ima izgleda za uspjeh. Od izvršne vlasti očekujemo izravno i uporno obraćanje mjerodavnim predstavnicima Vlade, prije svega ministru gospodarstva Habijanu i Blažinoviću, ravnatelju Uprave za industriju, poduzetništvo i obrt, te premijeru radi dobivanja odgovora i potpore za prijedlog koji dolazi od svih predstavnika politike u Puli.

Stoga je predsjednik Odbora za gospodarstvo Davor Vuković sazvao sjednicu Odbora za gospodarstvo 13. ožujka 2024. kako bi se pokrenule snažnije i konkretnije aktivnosti usmjerene ka boljem informiranju o namjerama Vlade u vezi s Uljanikom i jednaki tretman kao i prema 3. maju.

Ruđer Friganović, direktor državne tvrtke Hrvatska brodogradnja Jadranbrod, koja je zadužena za praćenje poslova u brodogradnji koje država prati jamstvima, izjavio je da "interesa za brodogradnju ima, poglavito u dijelu ozbiljnih upita za izgradnjom plovila koja su još uvijek tradicionalno ostala u europskim brodogradilištima kao što su kruzeri, radni brodovi za uzgoj ribe, opsluživanje vjetroelektrana na moru i drugih off-shore namjena, jaružala… U nekom povoljnom razvoju situacije, u kojega bih volio vjerovati, brodogradnja bi mogla biti jedan od nukleusa reindustrijalizacije Hrvatske. Sada je pravi trenutak za razmišljanje o tome, jer Europa iznalazi načine povratka svojih tradicionalnih industrija…". A to potvrđuje i namjera Europske unije da ojača vlastitu brodgradnju, za što se spremaju velike potpore.

Pula i Uljanik tu priliku ne smiju propustiti. Kao vijećnici Grada Pule moramo učiniti sve da se izborimo za svoj grad i njegovu brodogradnju, poručuje Radojčić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter