(Snimila Doria Mohorović)
U sjedištu Istarske županije na današnjoj konferenciji za novinare predstavljeni su uspješno kandidirani EU projekti županijskih lučkih uprava. Istarski župan Boris Miletić istaknuo je zadovoljstvo što su županijske luke dobile značajna financijska bespovratna sredstva iz fondova Europske unije za kapitalne infrastrukturne projekte, koja iznose čak 33 milijuna eura, a pritom je zahvalio svima koji su bili uključeni u pripremu projekata, osobito Gradu Rovinju i Gradu Novigradu.
Kazao je da je projekt rekonstrukcije i dogradnje pulskog lukobrana od strateške važnosti, ne samo za luku Pula, već i za cijeli pulski zaljev, a usred klimatskih promjena, i za cijelo područje grada Pule.
- Projekt rekonstrukcije i dogradnje pulskog lukobrana jedna je od rijetkih građevina koje u doba Austro-Ugarske nikad nisu dovršene do kraja. Govorimo o rekonstrukciji od 1200 metara i dogradnji 145 metara lukobrana i pored povećanja maritimne sigurnosti luke i zaštite grada od visokih valova i potencijalnih poplava, ovaj projekt će doprinijeti i povećanju teretnog i putničkog prometa unutar luke Pula, a vjerujem da će biti i poticaj za neke nove investicije, kazao je Miletić.
(Snimila Doria Mohorović)
- Projekt izgradnje Sjevernog lukobrana na otoku Sveta Katarina u Rovinju i izgradnje luke Dajla-Belveder nisu samo ulaganja u infrastrukturu, već i u budućnost gospodarstva naše Županije. Osigurat će bolju povezanost, potaknuti kvalitativni oblik održivog turizma i olakšati rad lokalnim poduzetnicima, a prije svega tu mislim na naše ribare i sve korisnike pomorskog prometa. Odobrena sredstva iz europskih fondova potvrđuju da smo kao Županija prepoznati kao ozbiljni i odgovorni partneri na nacionalnoj i europskoj razini. Zahvaljujući programima poput Konkurentnosti i kohezije te CEF-a, možemo realizirati projekte koji bi inače bili teško financijski ostvarivi, istaknuo je župan.
- Ovi kapitalni projekti nastavljaju se na okončane projekte u protekle tri godine u domeni lučke infrastrukture, poput otvorenja Sjeverne komunalne luke San Pelagio, rekonstruirane i novouređene luke Trget, otvorenja luke za javni promet Santa Marina i to ribarskog dijela i operativne obale s gatom i drugo. I sama Županija, kao osnivač pet županijskih lučkih uprava – Pula, Poreč, Rovinj, Rabac, Umag-Novigrad dodatno izdvaja proračunska sredstva u infrastrukturu lučkih područja luka otvorenih za javni promet, naglasio je župan.
Čestitkama se pridružio županijski pročelnik Upravnog odjela za održivi razvoj Mirko Radolović, istaknuvši da upravljanje lukama otvorenim za javni promet nije profitabilna djelatnost zbog čega je, kaže, veoma važno da takvi projekti nalaze sufinanciranje od strane EU te da su pripremljeni na kvalitetan način.
- Projekti su to kojima će se povećati broj komunalnih vezova, povećati sigurnost plovidbe, ali s tim zahvatima koji su zaista značajni i veliki, poput gradnje lukobrana, u biti se štite i cjelokupni akvatoriji pojedinih luka, rekao je Filipović.
Ravnatelji županijskih lučkih uprava iskoristili su priliku zahvaliti se Istarskoj županiji na potpori i suradnji, te su predstavili svoje projekte za koji su osigurana bespovratna sredstva iz EU fondova.
Ravnatelj ŽLU Pula Dalibor Brnos je izrazio zadovoljstvo što može konačno najaviti realizaciju projekta rekonstrukcije i izgradnje pulskog lukobrana.
- To je dugogodišnji projekt Lučke uprave, praktički od samog njenog osnivanja, i broj jedan na listi prioriteta. Projektiralo se još 2004. godine, bio je jedan pokušaj kandidiranja za europske fondove 2014. koji nažalost taj put nije prošao. Ovaj put smo ga uspješno kandidirali u sklopu programa CEF (Connecting Europe Facility), rekao je Brnos dodajući da će se projektom dva kraka lukobrana spojiti u jednu jedinstvenu cjelinu. Vrijednost projekta je, kaže, 21,5 milijuna eura plus PDV, od čega će 18,3 milijuna eura bespovratnim sredstvima sufinancirati Europska unija, a Istarska županija kao osnivač podržat će projekt s 3 milijuna eura. Preostali iznos od 5 milijuna eura pokrit će Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
- Pripremili smo dokumentaciju, osigurali financijska sredstva, ali pravi posao je tek pred nama. Trenutno su u tijeku postupci javne nabave i očekujemo da ćemo u prvoj polovici iduće godine potpisati ugovore s izvođačima radova. Sami radovi bi trebali trajati nešto manje od 2 godine, tako da bi u prvoj polovici 2027. godine ovaj projekt trebao završiti, najavio je Brnos.
Ravnatelj ŽLU Umag-Novigrad Doriano Labinjan objasnio je da je projekt izgradnje luke otvorene za javni promet Dajla-Belveder krenuo izmjenama prostornih planova još 2012. godine, a napokon je dogledao svoj okončani dio dobivanjem sredstava za njegovu izgradnju.
(Snimila Doria Mohorović)
- Grad Novigrad je već dugo vremena očekivao taj projekt, zajedno s Lučkom upravom Umag-Novigrad zbog velikog pritiska u svim lučkim područjima za komunalne vezove, a upravo izgradnjom navedene lučice dobivamo novih 63 komunalna veza koja su nam jako bitna i kojima ćemo rasteretiti luku Novigrad i Umag, rekao je Labinjan dodajući da je projektom obuhvaćena i izgradnja 66 metarskog lukobrana koji se direktno veže na plažu. Najavio je da je u planu i izgradnja obalnog zida dužine 215 metara na koji dolaze dva pontona, a na kojem će se ostvariti veći dio komunalnih vezova, uz prateću infrastrukturu. Vrijednost cjelokupnog projekta je 7,5 milijuna eura, od čega se 6,9 milijuna eura odnosi na prihvatljive troškove.
Ravnatelj ŽLU Rovinj Rudolf Marić najavio je projekt izgradnje Sjevernog lukobrana na otoku Sveta Katarina dužine 150 metara, za koji je odobreno 7,9 milijuna eura.
- Naša je želja da rovinjski Sjeverni lukobran bude jedna faza u razvoju rovinjske lučke infrastrukture. Nama su za potpunu zaštitu rovinjske luke potrebna dva lukobrana koji će omogućiti siguran i miran boravak brodova u luci Rovinj, a isto tako da će zaštititi poslovne dionike u pomorskom prometu, kao i obalnu infrastrukturu, poručio je Marić dodajući da se zbog većih nevremena posljednjih godina obala trpi oštećenja svake dvije godine, u čiju se sanaciju ulažu značajna sredstva. Kako je objasnio, radovi su planirani kroz godinu do godinu i pol dana, a izgradnja lukobrana sastojat će se od nekoliko elemenata - pristupnog mosta s otoka do tijela lukobrana, dok će se tijelo lukobrana izgraditi sistemom formiranja lego kockica, blokovima od 50 tona i školjere prema otvorenom moru koja će imati upijajući učinak.