(Hina/EPA)
Izložba "Stadion Maksimir - Sportska arhitektura Vladimira Turine", autorice Hele Vukadin Doronjga otvorena je u srijedu u Muzeju grada Zagreba, a na otvorenju su bili i premijer Andrej Plenković i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, koja je izložbu i otvorila.
"S ovom izložbom, Muzej grada Zagreba zapravo nastavlja jednu vrlo vrijednu praksu predstavljanja glavnog grada koji je u fokusu muzeja. Nastavlja se na izložbe zagrebačkih kvartova Trnja, Trešnjevke. Ali, zaista stavlja se naglasak na vrijedne arhitektonske dosege koji su oplemenili i obogatili glavni grad, a tako i ova izložba", istaknula je ministrica Obuljen Koržinek.
Rekla je kako joj je iznimno drago da se uspijeva, u ovim vremenima, zahvaljujući upravo marnom radu djelatnika u muzejskim i drugim institucijama, održavati kulturni život, čak i u okolnostima kad je ograničen broj ljudi koji se mogu okupiti na jednom mjestu.
"Ali, projekti koji nastaju ne gube niti malo na svojoj vrijednosti, upravo suprotno, možda baš u ovim vremenima s posebnom pažnjom treba pozivati ljude da dođu u muzeje, oni su sigurna mjesta, mjesta na kojima prezentiramo brojne vrijednosti poput ove izložbe", istaknula je Obuljen Koržinek.
Izložba "Stadion Maksimir - Sportska arhitektura Vladimira Turine" bit će otvorena nešto dulje od tri mjeseca - do 28. ožujka 2021., rekla je ministrica.
Ravnatelj Muzeja grada Zagreba Vinko Ivić rekao je kako se radi o vrlo kompleksnoj, studijskoj izložbi koju je izradila autorica Hela Vukadin Doronjga sa suradnicima. Rekao je da je Muzej grada Zagreba ponosan da može i ovu tešku godinu, 2020., završiti uspješno.
"I ova izložba, vjerujem, bit će jedan lijepi poklon našim sugrađanima pred božićne blagdane i Novu godinu", poručio je.
Autorica izložbe Hela Vukadin Doronjga istaknula je kako je izložba posvećena stadionu Maksimir, ali i njegovom projektantu Vladimiru Turini, njegovoj sportskoj arhitekturi.
"Kao što je iz samog naslova izložbe razvidno, usko su povezane dvije glavne teme: Stadion Maksimir kroz povijest i danas, s naglaskom na projekte arhitekta Vladimira Turine, i posebno njegove projekte sportske arhitekture. Kroz nekoliko podtema kontekstualizirane su u prostoru i vremenu pojedine dionice dviju glavnih tema", istaknula je Vukadin Doronjga.
Rekla je da izložbu čine dvije grupe predmeta: izvorni nacrti, fotografije i publikacije etapa projektiranja i izgradnje Stadiona Maksimir (1945. - 1969.) i drugih građevina sportske arhitekture Vladimira Turine (1941. - 1968.), te raznorodni predmeti koji pojašnjavaju navedenu građu. To su uporabni predmeti koji su pripadali prof. Turini, trofeji GNK Dinamo, plastične stolice s tribina, trava, "lutke" za slobodne udarce, projekcije mitskih utakmica, plakati i katalozi dvaju velikih koncerata Davida Bowiea i U2.
Za izložbu su izrađene makete presjeka zapadne i istočne tribine te je posuđena maketa cjeline stadiona s Arhitektonskog fakulteta, rekla je i dodala kako se na izložbi može vidjeti i kipić 'Malog Isusa' da nas podsjeti na samostan Antunovac u kojem je od 1947. bio smješten Zavod za mentalno zaostalu djecu, a prvotno sirotište za 'napuštenu, nezbrinutu djecu, siromašne i bolesne' o kojima je brinula Družba sestara služavki Malog Isusa, tik uz temelje zapadne tribine, dok nije srušen, a Družba sestara preseljena na Novu Ves.
Rekla je i kako je zanimljivo vidjeti i projekt Centralnog stadiona (1945./1946.), zamišljenog u središnjem dijelu cijeloga današnjega sportskog sklopa na Sveticama, ili kako nježnu liniju tribina Turininog Olimpijskog stadiona Banjica, Beograd (1. nagrada, neizvedeno, 1947.) prepoznajemo na Gradskom stadionu Poljud Borisa Magaša, Turininog asistenta i suradnika na više projekata, pa i onomu Istočne tribine Stadiona Maksimir.
"Asocijacija na tunel za izlaz momčadi na nogometni teren (južna tribina stadiona) uz autentičnu glazbu iz filma The Warriors (1979., Walter Hill), himnu Dinama, važan je segment izložbe, kojem korespondira i 'ulazna procesija' na izložbu, no spomenimo i murale (grafite), koje također možemo vidjeti, koji su dio urbanog dizajna grada, ali i puno više od toga: Činiš me sretnim kad tužno je (K. Vojnovića 28); recentni mural Bad Blue Boysa posvećen Vukovaru (podvožnjak, Čulinečka ul., Dubrava).", istaknula je Vukadin Doronjga.