(Hina/EPA)
Zagrebačko Dokukino KIC u svom novom ciklusu od petka donosi pet filmskih obiteljskih portreta, poetične i intimne dokumentarce o rodbinskim odnosima koji kroz prizmu obitelji rastvaraju postojeće društvene kontekste i barijere.
Program otvaraju višestruko nagrađivane festivalske uspješnice, iransko-švicarski film "Obiteljska rendgenska slika" i portugalski "Metamorfoza ptica".
Nastavljaju ga zapažena regionalna ostvarenja, "Čekaj me" i "Pismo ocu", uz intrigantni film Vitalija Manskog, "Rodbina", redatelja čiji najnoviji film o posljednjem predsjedniku SSSR-a "Gorbačov. Raj" od 3. veljače kreće u distribuciju.
Program 28. i 29. siječnja donosi projekcije uspješnog i iznimno osobnog filma redateljice Firouzeh Khosrovani o složenom braku njezinih roditelja, "Obiteljska rendgenska slika", nagrađenog kao najbolji dugometražni dokumentarac na prestižnom amsterdamskom festivalu IDFA.
Sastavljen od obiteljskih fotografija i mnogih arhivskih materijala iz povijesti redateljičine obitelji, uz rekonstruirane i zamišljene dijaloge među raznim članovima koji produbljuju prikaz odnosa između jedne pobožne Muslimanke i zapadnjački orijentiranog radiologa film daje i uvid u turbulentni, revolucionarni Iran šezdesetih.
Portugalska redateljica Catarina Vasconcelos za svoj poetični dokumentarni film "Metamorfoza ptica" osvojila je, među ostalim, nagradu FIPRESCI na Berlinalu 2020., nagradu za najbolji međunarodni dokumentarac na prizrenskom Dokufestu i više nagrada na IndieLisboa.
Kako se ističe u najavi, ona u maniri magijskog realizma komponira obiteljsku sagu istkanu pismima i svjedočanstvima oca i kćeri nakon gubitka njihovih majki.
"Film se izmiče očekivanim narativnim strukturama i kronologijama, a primiče hibridnim inovacijama, onkraj “granica” dokumentarizma. Osim osobnih povijesti formira se i slika kolonijalističke povijesti Portugala u pomno komponiranoj tablo-estetici", dodaje se.
Za nedjelju 30. siječnja, najavljen je dokumentarac Damira Markovine, višestruko nagrađivani film "Čekaj me" o odnosu majke i kćeri u poznim godinama u postratnoj stvarnosti, te ranije ostvarenje zapaženog srpskog redatelja Srđana Keče, "Pismo ocu", u kojem autor traži lice oca, u njegovoj odsutnosti.
"Oba srednjemetražna ostvarenja zapanjuju svojom nenametljivom iskrenošću i emotivnošću, bez potenciranja nepotrebnih sentimentalnosti, ali na uzvišen način", napominju iz Dokukina.
Program će zatvoriti film Vitalija Manskog "Rodbina" koji je obišao svijet, a u kojemu se autor okreće vlastitoj povijesti, obiteljskoj situaciji u kojoj se ogleda stvarnost podijeljene Ukrajine.
Manski želi prikazati svoju zemlju van ograničenja medijski perpetuiranog sukoba Istoka i Zapada, te nakon revolucije 2013. s kamerom obilazi članove svoje obitelji, u Ukrajini, na Krimu i u Donjecku ne bi li realnije oslikao perspektivu ukrajinskog stanovništva.
Riječ je o dugom putovanju, metaforičkom i doslovnom, koje, kako piše Carmen Grey za Cineuropa, pokušava shvatiti "korijene nacionalizma i frikcije identiteta".