Kako se živi u bazi ovoga teatra na Brijunima, provjerili smo jedne srijede poslijepodne, kada su se istovremeno pripremale Euripidove "Bakhe", koje će biti premijerno izvedene 28. srpnja, te "Antigona", koja se upravo tih dana reprizirala na Malom Brijunu
Kako je počelo kazalište na jednom, odnosno na dva otoka, može se zapitati gledatelj-namjernik koji prvi put posjećuje kazališna zbivanja na Malom Brijunu. Najkraće rečeno - bilo je to prije 17 godina, odnosno 18 sezona, kada su Rade Šerbedžija i Borislav Vujčić osnovali Kazalište Ulysses te upriličili prvu predstavu "Kralj Lear" W. Shakespearea, koja je postala i zaštitni znak ovoga kazališta te naslov koji je najduže na repertoaru.
Nema elitizma
Od tada, svake godine Ulyssesovci iznjedre barem jednu novu predstavu te imaju na svom repertoaru koncerte i gostovanja. Iako se na početku govorilo da je to elitističko kazalište, samo za odabrane, percepcija ovoga teatra se u javnosti s godinama promijenila te su među brojnim posjetiteljima predstava i koncerata u najvećem broju "obični" ljudi.
Kako se živi u bazi ovoga teatra na Brijunima, provjerili smo jedne srijede poslijepodne, kada su se istovremeno pripremale Euripidove "Bakhe", koje će biti premijerno izvedene u subotu, 28. srpnja, te "Antigona", koja se upravo tih dana reprizirala na Malom Brijunu.
"Tabor" ovoga kazališta su dva hotela, ako ih tako možemo zvati, odnosno dva negdašnja vojna objekta na Velom Brijunu - Jurina, gdje su spavaće sobe i tek nekoliko prostorija za popratne sadržaje i Franina, gdje je i restoran, uprava, sjedište tehnike te nekoliko soba. Za hranu se brine, uz nešto osoblja, dio učenika jedne zagrebačke turističko-ugostiteljske škole koji ovdje provode praksu uz njihove mentore. Jedan turnus učenika boravi tu tijekom srpnja, a drugi tijekom kolovoza. Nema niti trunke luksuza, čak štoviše, sasvim suprotno, vrlo običan smještaj. No, glumci i ostali kažu da u sobama nisu gotovo nikada.
Kako smo se mogli uvjeriti, u bazi je uvijek vrlo dinamično, jedni dojure, drugi odjure, obično bude tu istovremeno stotinjak ljudi, a u nekim trenucima i do 160, svi zgusnuti.
Tu smo zatekli Milicu Manojlović, koja je ovdje prvi put i glumit će u Euripidovim "Bakhama". Veli da se tu puno radi, da ta predstava podrazumijeva i fizički teatar, stalno imaju razne vrste proba, ali, čim pronađe koji slobodan trenutak, ide plivati. U "Bakhama" će glumiti 12 žena, to je u biti ženska predstava. Sve su se jako dobro našle, jer su i one kao osobe različite, kao i njihove uloge.
Inspirativan ambijent
Dora Polić, koja također glumi u ovoj predstavi, veli da su probe počele tijekom svibnja i lipnja u Zagrebu, a sada uživaju u ovom lijepom ambijentu uz probe - dio dana na Velom Brijunu, a navečer su na Malom. Dubravka Miletić povratnica je na Brijunima, nakon "Medeje" i "Marat Sada" i veli da joj je ovdje uvijek podjednako inspirativno.
Mladi glumci koji glume u "Antigoni", kada su počeli raditi na ovoj predstavi, prije četiri godine bili su studenti, a sada su gotovo svi diplomirali, no vele da jedva čekaju ljeto i da se ovdje ponovno nađu na "Antigoni" pjevajući starogrčke stihove.
I dok su oni vježbali te starogrčke stihove, tehnička ekipa s predstave "Bakhe" odlazila je put Malog Brijuna, gdje, kako saznajemo prvi dolaze i zadnji odlaze.
Koreograf Staša Zurovac, koji je zadužen za scenski pokret rekao je da je taj projekt zahtjevniji od dramske predstave, a da ambijentalno kazalište, za razliku od onog zatvorenog, nudi i puno izazova, kao kada primjerice nekoliko galebova klikće, a u predstavi treba biti neka dramska stanka.
Iza hotela Jurina odvijale su se pjevačke probe za "Bakhe" i to u apsolutnoj tišini i koncentraciji, tako da nismo niti pitali za izjave, nego provirili do krojačnice gdje smo zatekli Loretu Begonja iz Rijeke, koja vrlo brzo, spretno i domišljato kreira kostime, sve u suradnji s Bjankom Adžić Ursulov, kostimografkinjom koja kupuje materijale u Italiji i drugdje i onda krene u kreiranje kostima.
Loreta veli da radi kao krojačica u Rijeci, a da je u kazalištu u Rijeci radila godinu i pol na zamjeni te onda počela raditi za Ulysses.
Starogrčki i boćanje
Davor Rocco, zadužen za glazbu uz Nigela Osbornea, kaže da se "Bakhe" bave i psihološkim aspektom te da je glazba itekako važna ovdje te da je potrebno povezati današnje vrijeme s temama djela.
Susreli smo i glumicu iz filma "Egzorcizam" Niku Ivančić koja glumi u "Antigoni" , koja kaže da trenutno živi "u koferu", na relaciji Pula-Rijeka-Ljubljana, i da joj je rad na Brijunima poput polu godišnjeg.
I dok su istovremeno mladi glumci ponavljali starogrčki, "Bakhe" imale pjevačku probu, a tehnika išla put Malog Brijuna, kao i dio glumaca, Rade Šerbedžija, Darko Stazić, Paolo Magelli, koji je nakratko svratio u prijateljski posjet i šef financija Duško Subotić igrali su boće. Bili su toliko usredotočeni na tu igru, da nas niti skoro niti primijetili, samo je Magelli rekao: "To je još uvijek jedino mjesto gdje se može radit genijalno".
Ravnatelj Ulyssesa Duško Ljuština zadovoljan je sezonom, brojem posjetiteljima, jedino, kako je rekao, nije zadovoljan financiranjem, budući da su im sa svih strana, zbog dobro poznate krize u kulturi smanjena sredstva. Kazao je da im je za normalno funkcioniranje po sezoni potrebno oko 2,5 milijuna kuna. Što se planova tiče, kaže da bi želio da do 2020. Mali Brijun postane tabor Ulyssesa, gdje bi se osigurao njihov smještaj revitalizacijom zapuštenih prostora, a rekao je da bi i Utvrdi Minor, gdje se održavaju predstave, trebalo osvježenje. Odlazeći s otoka Ljuština se zahvalio našem listu na "sjajnom praćenju zbivanja od samoga početka". (Vanesa BEGIĆ, Snimio Neven LAZAREVIĆ)