(Hina/EPA)
"Zlatna žila", izložba fotografija Antuna Maračića otvara se u petak, 19. veljače u zagrebačkoj Galeriji SC.
Po autorovim riječima, u prvotnom, doslovnom značenju zlatna žila sintagma je koja označava stvarnu činjenicu sretno napipanog traga zlata, ona se rabi i kao metafora duhovnih vrijednosti, dok se na izložbi manifestira kao linija različitih varijacija motiva uglavnom doslovno vezanih za zlato i proizvode od zlata.
Maračić kaže kako je tim motivima zajednička suprotnost izvornom značenju termina, negativni predznak te dosljedno – ironična intonacija jer "umjesto akumulacije materije iz naslova, riječ je o njezinu nestajanju, odsutnosti".
Najraniji radovi s izložbe sežu u devedesete godine, u vrijeme početka i za vrijeme rata, kada je iz zlatarskih izloga bio uklonjen sav dotad izlagan nakit, a ostali su samo prazni stalci, što je autoru bio "sublimni znak ratne destrukcije, opustošenja i praznine".
Pod nazivom 'Ispražnjene zlatarne' fotografije praznih stalaka kombinirao je s drugim motivima praznine kao ratne posljedice i postavljao izložbe-instalacije u Dubrovniku, Zagrebu, Rovinju. Jedan od brojeva francuskog umjetničkog časopisa L'Ollave uredio je na taj način, a nekoliko velikih povećanja tih fotografija sada se izlažu s prvi put.
Motiv zlata koristi i dvadesetak godina kasnije, u sredini 2000-ih kada dolazi do masovne pojave stotina stanica za otkup zlata što je, kaže, prema mišljenju upućenih, biznis sumnjive zakonitosti, ali i indicira drastičnu pauperizaciju, kako građana prisiljenih na prodaju obiteljske zlatnine, tako i države, jer se otkupljeno zlato topi i pretvara u poluge koje se prodaju u inozemstvo.
Kako je objasnio, 'pitoresknost' i semantika tih trgovina sugerira persuazivnu nervozu, žurbu da se potencijalnog klijenta što prije i bez ikakvih mogućih propusta nagovori na prodaju, pa su, osim jakih žutih i crvenih boja podloge i slova tu i rojevi strelica koje sa svih strana upućuju na ulaz. Nastojao je pokazati njihovu agresivnost i brojnost u urbanom okolišu.
Zlato kao tema se pojavljuje i u intimnom radu nastalom 2006. u Dubrovniku, posvećenom prijatelju i njegovu kafiću 'Libertina', koji ima značajnu poveznu socijalnu funkciju.
Izložena je i serija fotografija "Na početku Ulice" koja, u duhu značenja zlata kao materijala i ideje maksimalne vrijednosti, uključuje "supremne moralne i materijalne ideale, sublimira rodoljubnu srčanost, empatiju, podršku i vjeru, s jedne, te konzumnu bombastičnost uz promicanje statusnih simbola, simulakruma sreće s druge strane."
Antun Maračić (1950., Nova Gradiška) diplomirao je na Pedagoškoj akademiji u Zagrebu, predmet likovne umjetnosti, 1971. godine, te slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976., u klasi profesora Šime Perića. Od 1976. do 1979. bio je suradnik Majstorske radionice Ljube Ivančića i Nikole Reisera.
Radovi mu se danas nalaze u brojnim inozemnim i domaćim zbirkama, a kao multimedijalni umjetnik priredio je pedesetak samostalnih i sudjelovao na stotinjak skupnih izložbi i izveo više vlastitih akcija i performansa. Dobio je više nagrada za svoj rad, uz ostale i Vjesnikovu nagradu Josip Račić za 2004. godinu. Njegovi se radovi nalaze u brojnim tuzemnim i inozemnim zbirkama.
Kao autor kustos osmislio je i postavio velik broj izložbi, vodio je Galeriju Studentskog centra, Galeriju Zvonimir, Galeriju proširenih medija te Galeriju Forum u Zagrebu, a od 2000. do 2012. bio je ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik.
Napisao je brojne recenzije, kritike, polemike, eseje o umjetnosti, koje su objavljene u dnevnom i periodičnom tisku i ostvario više televizijskih priloga o suvremenim hrvatskim umjetnicima.
Dobitnik je Godišnje nagrade za likovnu kritiku Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA za 2016. godinu.
Njegova izložba "Zlatna žila" bit će otvorena do 5. ožujka.