(Hina/EPA)
Izložba "Juraj Plančić — Pariški opus", koja se otvara u subotu, 30. srpnja u Muzeju Staroga Grada na otoku Hvaru, predstavlja 30 ulja na platnu, prvorazrednih primjera slikarova "zlatnog slikarstva", među kojima i sedam novopribavljenih.
Zadnja retrospektiva posvećena stvaralaštvu Jurja Plančića, održana u Galeriji Klovićevi dvori prije 26 godina, brojem eksponata, njih 128, prikazala je slikarov opus ostvaren u Hrvatskoj do 1927. te respektabilni broj dotad dostupnih "pariških slika" do 1930. godine.
"Praznine" iz slikarova pariškog opusa do danas su u znatnoj mjeri popunjene jer je unatrag desetak godina u Francuskoj, Njemačkoj i Švicarskoj pronađeno i otkupljeno još sedam Plančićevih ulja koja šira hrvatska publika još nije imala prigodu vidjeti.
Kako se napominje u najavi, ova će izložba zasigurno zanimati, ne samo kritiku, nego i oduševiti mnogobrojnu publiku željnu doživljaja i susreta s "lijepom umjetnosti".
"Sve su to kompozicije na kojima susrećemo ribarske i ribarsko-lučke prizore, pastoralne i bakanalske svečanosti, stvarne i nestvarne vedute u arkadijskoj inscenaciji izvedene jedincatim kolorističkim rafinmanom 'naturalnog' impresionizma koje asociraju na predjele i scene iz slikarova zavičaja", dodaje se.
Juraj Plančić (Stari Grad, 22. listopada 1899. - Pariz, 19. kolovoza 1930.), diplomirao je 1925. na slikarskom odjelu Kraljevske više škole za umjetnost i umjetni obrt u klasi Vladimira Becića.
Prvi puta samostalno je izlagao u rodnom Starome Gradu 1923. te u Splitu i Zagrebu. U početku je stvarao u okvirima nacionalne romantike članova Društva hrvatskih umjetnika "Medulić" i njihove arhitektonike slike, a zatim i u krugu magičnih izričaja "novog realizma" koji su 20-ih godina prošloga stoljeća dominirali hrvatskim slikarstvom.
Zahvaljujući stipendiji francuske vlade od 1926. boravi u Parizu, u podnožju Montmartrea, gdje radi vedute mitskog brežuljka te obilazi pariške muzeje. Po isteku stipendije seli u Rosny-sous-Bois, gdje u posvemašnjoj oskudici počinje njegovo "zlatno slikarstvo".
Prvi uspjeh i pozornost kritike bilježi na Jesenskom salonu 1928., a prve otkupe slika 1929. na godišnjoj izložbi Salona nezavisnih.
Stoga se vraća se u Pariz, iznajmljuje stan blizu Luksemburškog parka i nastavlja izlagati na Salonima u Grand Palaisu, te ima samostalnu izložbu u Galerie de Seine. Njegovu punu afirmaciju zaustavlja smrt uslijed tuberkuloze.
Umjetnine na izložbi čuvaju i izlažu u stalnim postavima Nacionalni muzej moderne umjetnosti iz Zagreba, Galerija umjetnina iz Splita i Galerija umjetnina “Branislav Dešković” iz Bola na Braču te i sam Muzej Staroga Grada.
Izložba kustosice Biserke Rauter-Plančić će biti otvorena do 2. listopada.