S otvorenja: Miranda Legović, Eugen Borkovsky, Imrana Kapetanović, Nina Šperanda i Tereza Trautmannova
Iako se sve tri predstavljaju fotografijom, njihov je pristup temi i realizaciji različit, što govori o mogućnostima izražavanja fotografijom kao popularnim i medijem koji nudi izražavanje posebnosti autora
Jedna od dionica novigradskog 14. fotografskog ex tempore natječaja organizirana je u grožnjanskoj galeriji Fonticus, gdje su se u tri odvojena dijela predstavile tri fotografkinje sa svojim projektima. Iako se sve tri predstavljaju fotografijom, njihov je pristup temi i realizaciji različit, što govori o mogućnostima izražavanja fotografijom kao popularnim i medijem koji nudi izražavanje posebnosti autora.
Priča o noni
Sarajevska fotografkinja Imrana Kapetanović je sa serijom "Skojevka Minka" fotografijom ispričala priču o svojoj noni koju život nije mazio i koja je preživjela niz povijesnih događanja. U videozapisu kroz obiteljske fotografije koje je snimala nona Minka priča svoju priču, a kroz fotografiju umjetnica Imrana podastire svoju vizualnu interpretaciju te osobe, nudeći recentne povijesne trenutke.
- Predstavljeni fotografski zapisi nude ideju dokumentarnosti, uz naglašeno osobni doživljaj. Potvrđuje se dignitet motiva, svjedokinje vremena. Privučeni smo elementima kojima Imrana gradi scene. Ona se igra odnosima bića i znakovitošću prostora, čime nas, uz izuzimanje kolora, vuče od scene k detalju pa natrag k slaganju slojeva, odnosa oblika koje pripušta u kadrove. Zabilježene razmjere tonova, rastera, detalja ona koristi kao osnovu ponude. Radovi ovime dobivaju na uvjerljivosti, dramatičnosti, a nadasve svjedoče izvanserijski, autorski pristup bilježenju svjetlom, rekao je na otvorenju izložbe Eugen Borkovsky o radovima Imrane Kapetanović koja je posjetiteljima pojasnila da je "Skojevka Minka" "intimna priča o njenoj noni koja je u mladosti svirala bubnjeve, u ratu se oštro suprotstavljala fašizmu, kao mlada skojevka poučavala partizane čitanju i pisanju, a danas u 92. godini služi se pametnim telefonom i tabletom, voli putovanja i vrlo je vesela.
Imrana Kapetanović više od 15 godina sudjeluje fotografijom kroz mnoge projekte, udruge, rezidencije, kampove, kolonije, osobne te komercijalne projekte. Često se bavi dokumentarnom fotografijom. Vlasnica je fotografskog Studija TNT u Sarajevu i predsjednica udruge FOTON. Također vodi školu fotografije, a svoje je radove predstavila na 18 samostalnih te na više od 160 kolektivnih izložaba. Nagrađena je s nekoliko prestižnih nagrada.
Istarska fotografkinja s praškom adresom Nina Šperanda odlučila je prezentirati svoj fotografski i likovni projekt "Posljednji let" u kojemu je željela iznijeti pričo o mostu koji zna biti i mjesto osobne nesreće i mjesto prekidanja nečijeg života. Kako bi prezentirala što takve osobe u tom trenutku vide, Nina je iskoristila svoj fotoaparat kojega je privezanog konopom bacala s jednog od mostova u Pragu. Sekvence, kadrovi detalja ovog mosta pojavljuju se kao bilješka mogućeg stanja ljudskog ponašanja.
- Projekt Nine Šperande izaziva pitanja o našem stavu prema onima koji su izveli takav drastičan potez. Ova drska, ali likovno i smisleno izuzetna konceptualna izložba, na granici je dokumenta, mogućeg, ali u isto vrijeme i upitnog svjedočenja. Autorica nam nudi dramatičan niz pogleda iz situacije tendenciozno slučajnog pogleda na objekt. Ova bizarna vizualna prezentacija tjera nas na odabir između suživljavanja s osobama koje prekoračuju ogradu i sunovraćuju se u bezdan. Ipak, čini se da autorica želi upozoriti, zaštiti, odagnati želju za prekidom života korištenjem arhitektonskog objekta, komentirao je Borkovsky projekt mlade umjetnice Nine Šperanda koja je diplomirala filmsko i TV snimanje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu i magistrirala fotografiju na FAMU u Pragu. Izlagala je na brojnim grupnim i samostalnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Dobitnica je nagrade Prague Foto Young Award 2013. Od 2017. radi kao asistentica Rudolfa Prekopa u ateljeu Imaginativne fotografije na FAMU. Živi i radi u Pragu.
Transmutacije pejzaža
Treća fotografkinja koja se predstavila u galeriji Fonticus je Tereza Trautmannova iz Brna (Češka Republika) donoseći svoj projekt "Transmutacije pejzaža". Polazni motivi su s poluotoka Kivinokka, smještenog blizu Helsinkija. To je mjesto od 1931. godine bilo svojevrsno "izbjegličko" gnijezdo urbanih stanovnika velegrada. Oblast je od tada služila kao mjesto vraćanja k prirodi, ali bez gradnje čvrstih objekata, sve do 2014. godine, kada se Kivinokka pretvara u komercijalno područje uz grubu urbanizaciju. Svoj aktivistički odnos prema takvoj odluci Trautmannova je iskazala fotografijom.
- Autorica ne dozvoljava da se radovima obratimo na klasičan način, već kao ponudi artističkih polemika. Radovi govore o problematiziranju suvremenosti koja nije nježna. Sagorjele ili djelomično nagorjele scene pejzaža nude nam upite o grubom vremenu i promišljanja o smislu postojanja unutar zadatosti na koje smo primorani. Može se iščitati protest protiv uvjetovanosti grubog, profiterstvom obojenog trenutka povijesti. Autorica radove oblikuje u rasponu od dokumenta do transformacije k neprepoznatljivom. Očito je da ovdje fotografija predstavlja samo medij u kojem se autorica dobro snalazi. Na nekim radovima, već razvijenim fotografijama, sama izaziva plamen na dijelu motiva, što ponovno bilježi fotografijom. Tako predstavlja dvostruku realnost, prenio je svoja zapažanja kustos Borkovsky o radovima ove mlade češke umjetnice čije vizualizacije, korištenjem fotografske tehnologije i intervencije toplinom, postaju protest. Tereza Trautmannová je diplomirala fotografiju na Sveučilištu Tomaša Bati u Zlinu i magistrirala fotografiju na FAMU u Pragu. Dobitnica je nagrade Czech Press Photo, Canon Junior Award 2012., a njeni radovi su zastupljeni u Leica Galeriji u Pragu.
Na suradnji s galerijom Fonticus i Eugenom Borkovskym, ovom se prilikom zahvalila organizatorica 14. novigradske manifestacije Foto ex tempore Miranda Legović.
- U Novigradu nemamo toliko galerija da bismo organizirali i autorske izložbe, pa se zahvaljujem Eugenu na organizaciji i stalnoj pomoći, a s druge strane drago nam je nove ljude koji sudjeluju na natječaju dovesti u Grožnjan i pokazati im Grad umjetnika, uputila je riječi zahvale Miranda Legović pozivajući posjetitelje da dođu u Novigrad i prate uspjehe ove manifestacije.
(Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)