(Hina/EPA)
Dio arhiva legendarnog Eurokaza, festivala koji je redovito otkrivao i predstavljao na ovim prostorima dotad neviđene kazališne trendove, može se pogledati na interaktivnom ekranu u izlogu festivalskog ureda u Dežmanovom prolazu.
"Bio je to međunarodni festival novog kazališta koji živi u kolektivnoj memoriji nekoliko generacija koje pamte uzbudljive, nekonvencionalne često i šokantne predstave, a koje su svojim estetički riskantnim pristupima politici, erotici, građanskom i teleološkom moralu svojedobno protresle ustajalo hrvatsko kazalište", stoji u priopćenju.
Nakon što je 2021. objavljena monografija "Eurokaz: trošenje vremena“, počelo se s digitalizacijom cjelokupnog arhiva, od 1987. do 2013., odnosno 27 festivalskih izdanja.
Detaljan je to uvid u programske materijale, medijske objave, bibliografiju, snimke televizijskih emisija, fotografije, publikacije, korespondenciju. koji pokrivaju različite aspekte festivalskih događanja, njihovu recepciju kao i kontroverze koje su, za današnje prilike u nevjerojatnom opsegu, pratile rađanje nove, a danas dominantne, kazališne estetike.
Kako se ističe, Eurokaz je u Europi i svijetu bio prepoznat po autentičnosti selekcije i radikalno autorskom nemerkatilnom pristupu koji mu je priskrbio zavidnu međunarodnu reputaciju.
Prvi puta je održan 1987. kao dio kulturnog programa Univerzijade, a potom prerasta u redovitu godišnju manifestaciju. Do 2013. je ugostio više od 300 kazališnih grupa i institucija iz cijelog svijeta, u najrazličitijim žanrovima, pristupima i organizacijskim modelima. Te se godine transformira u produkcijsku kuću koja je i danas aktivna i na tragu estetičkih koncepcija utemeljenih festivalom.
Zahvaljujući Eurokazu u Zagreb su došla neka od najvećih imena svjetskog kazališta na samom početku njihovih karijera (La Fura dels Baus, Soc. Raffello Sanzio/Romeo Castellucci, Rosas/Anna Teresa De Keersmaeker, Needcompany, Jan Fabre, Forced Entertainment, Royal de luxe, Ilotopie).
William Kentridge koji je ove godine dobio Nagradu za životno djelo na Animafestu, nastupio je sa stalnim suradnicima Handspring Puppet Company u programu Eurokaza još 2002., s operom „Zenove ispovijesti“.
Među istaknutim gostima bili su i Robert Wilson, Sasha Waltz, Akram Khan, Israel Galvan, Faustin Linyekula, The Wooster Group, bečki Burgtheater, berlinska Schaubühne, Deutsches Schauspielhaus iz Hamburga, pariški Théâtre Gerard Phlippe de Saint-Denis.
Na digitalizaciji su radili umjetnička voditeljica festivala Gordana Vnuk, suradnica za digitalizaciju Iva Brižan te programer i web dizajner Boris Vidošević, a rezultat se može vidjeti i na https://digitalarchive.eurokaz.hr