(Hina/EPA)
Fotografska izložba "Potapanje brodova" Jasenka Rasola, koja se otvara 15. svibnja u zagrebačkoj Galeriji Spot, donosi autorov pogled na Brodarski institut u propadanju, s fokusom na fenomen nestajanja.
Brodarski institut u zagrebačkoj četvrti Siget još je jedan primjer inovativne poslijeratne izgradnje koji je stradao u procesima pretvorbe i privatizacije devedesetih, a od prije nekoliko godina je u postupku likvidacije.
"Bez obzira što prostor nije razrušen u onolikoj mjeri kao neki drugi industrijski kompleksi, fotografije prikazuju posttranzicijsku pustoš. I dok je još krajem 90-ih godina dvjestotinjak zaposlenika svakodnevno boravilo na ovom mjestu, recentno doba obilježeno je odsustvom ljudi", napomenula je u predgovoru Tena Starčević.
Po njezinim riječima, premda će dokumentarna vrijednost tih fotografija s vremenom samo rasti, umjetnička veličina projekta upravo leži u senzibilitetu autora za samu temu, "jer ponekad nismo svjesni zašto nešto fotografiramo, ali se gotovo intuitivno prepuštamo porivu za snimanjem".
Izložba se sastoji od šest fotografija tiskanih na samoljepivoj foliji i apliciranih na pod galerije te svojevrsnog friza na zidu s nazivima objekata koje je zatekla slična sudbina.
Starčević objašnjava kako tim simboličkim činom umjetnik nastoji uspostaviti dijalog s posjetiteljima koji se susreću s pitanjem gaze li “samo” fotografije ili ovaj postupak zrcali naš odnos prema industrijskom nasljeđu i povijesti.
"Na taj način društvena igra Potapanje brodova postaje igra društva protiv države, a nastavi li se praksa nemara prema industrijskom nasljeđu, slobodno možemo proglasiti kraj igre. Bez obzira na naše napore da očuvamo Brodarski institut u kolektivnom sjećanju", zaključila je.
Jasenko Rasol (Zagreb, 1969.) je free lance snimatelj i fotograf. Diplomirao je filmsko i TV-snimanje na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, od 1992. do 1996. snimao je za Reuters TV, od 1997. radi dokumentarne i reportažne projekte, a od 2000. snimatelj je igranih, dokumentarnih, eksperimentalnih i plesnih filmova u Hrvatskoj.
Više od trideset godina prisutan je i na suvremenoj fotografskoj sceni, na kojoj kontinuirano izlaže. Realizirao je šest fotografskih knjiga, a fotografije mu se nalaze u muzejskim zbirkama i privatnim kolekcijama.
U okviru njegove izložbe, koja će biti otvorena do 9. lipnja, održat će se fotografska radionica "O mjestima koja smo izgubili" na kojoj će polaznici u pratnji umjetnika posjetiti kompleks zagrebačkog Vjesnika i snimiti zatečeni interijer.
Izložba će biti otvorena do 9. lipnja.