(Snimila Vanesa Begić)
"Hrvatska novinska kritika i suvremena nacionalna kinematografija" naziv je knjige Zlatka Vidačkovića koja je predstavljena drugoga dana festivala. Predstavljena su i djela: Tomislav Čegir – "Vrijeme iskupljenja i drugi filmski i televizijski scenariji", o čemu je govorio Veljko Krulčić, "Monografija Lukas Nola", čiji su urednici Tin Bačun, Nikica Gilić i Dunja Ivezić, a nova izdanja Hrvatskog filmskog saveza predstavila je Diana Nenadić.
Vidačkovićeva se knjiga temelji na doktorskoj disertaciji "Trendovi novinske kritike hrvatskog dugometražnog igranog filma od 2001. do 2019. godine" obranjenoj 2023. na Poslijediplomskom studiju informacijskih i komunikacijskih znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, pod mentorstvom doc. dr. sc. Jelene Jurišić i izv. prof. dr. sc. Nikše Sviličića.
U središtu je ove knjige znanstveno istraživanje suvremene hrvatske novinske filmske kritike. Tema disertacije i knjige odabrana je zbog nedovoljne istraženosti hrvatske filmske kritike, kao i suvremenog hrvatskog dugometražnog igranog filma te njegove kritičke recepcije.
Razdoblje od 2001. godine odabrano je jer je početkom tog perioda došlo do značajnih političkih i društvenih promjena koje su se reflektirale na promjenu načina odabira filmskih projekata koji su dobivali državnu i inozemnu potporu.
- S obzirom na to da ova knjiga teži pokazati i osobitosti suvremene hrvatske novinske filmske kritike u teorijskom kontekstu novinske kritike, propitivale su se i teorijske postavke o novinskoj filmskoj kritici. U razdoblju od 2001. do 2019. godine u hrvatskim dnevnim novinama kritička recepcija dugometražnoga igranog filma promijenila se iz pretežno negativne u pretežno pozitivnu.
Novinske kritike hrvatskih filmova, sukladno teorijskim osobitostima, odlikuje dovođenje zaključaka u vezu sa širim društvenim pitanjima, a hrvatski novinski filmski kritičari afirmativnije su pisali o hrvatskim filmovima za koje su smatrali da ukazuju na aktualne društvene probleme, nego o onima za koje to nisu.
Uz to, važno je napomenuti da sada urednički naslovi novinskih kritika hrvatskih filmova nisu više bili senzacionalistički, nego su objektivno odražavali stavove autora. Obavljena su tri intervjua s filmskim kritičarima Jutarnjeg lista (Jurica Pavičić), Večernjeg lista (Arsen Oremović) i Slobodne Dalmacije (Marko Njegić) koji su u tim listovima bili autori najviše kritika o hrvatskom filmu, kazao je Vidačković.
U sastavu festivala, u kinu Valli proglašeni su pobjednici filmskog natječaja koji u sastavu Dana medijske pismenosti organiziraju Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez, a ove se godine uključio i Pulski filmski festival. U osnovnoškolskoj kategoriji pobijedio je "Šumarak direkt", koji su napravili Nola Škrbec, Simona Sermazi i Mihael Šoštarić iz Foto kino video kluba Zaprešić, uz mentora Jadranka Lopatića.
Posebna priznanja u osnovnoškolskoj kategoriji dobili su "Krug sumnje" Filmsko-medijske skupine Osnovne škole Grohote sa Šolte i "Šokantno otkriće" Družine reporterske njuške iz OŠ Svete Ane u Osijeku. U srednjoškolskoj kategoriji pobijedio je film "Bura", koji su napravili Karlo Muškardin i Sanjin Stipić iz Filmske skupine Srednje škole Ambroza Haračića iz Malog Lošinja, pod mentorstvom Ružice Dodig.
Posebna priznanja u srednjoškolskoj kategoriji dobili su "Nerealni prikazi ljepote i načina života" iz Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn iz Rijeke i "Sintetički sram" iz Elektrostrojarske škole Varaždin.