FONTICUS

Prve samostalne izložbe Dijane Rajković i Željka Jančića Zeca: PROSTORNE KONFORMACIJE I KALEIDOSKOP STANJA

Dijana Rajković pod zajedničkim naslovom "Prostorne konformacije" u Fonticusu se predstavila novijim prostornim vizualizacijama ostvarenim tijekom par proteklih godina. Svi radovi izvedeni su zemljom, keramičkim tehnologijama, te prvi pogled asocira na tajnovito arheološko nalazište * Željko Jančić Zec pod naslovom "Kaleidoskop stanja" posjetitelju nudi niz oslikanih površina snažnog ritma i razigranog kolora, izveden kombinacijom tehnika, slikarskim i crtačkim metodama

| Autor: Luka JELAVIĆ
Poetika valjane gline – rad Dijane Rajković (Snimio Luka Jelavić)

Poetika valjane gline – rad Dijane Rajković (Snimio Luka Jelavić)


Nekako ustaljenim trotjednim ritmom smjenjuju se umjetnici u Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu. Dvije nedavno otvorene izložbe potpisuju mladi umjetnici, Dijana Rajković iz Zaprešića, ali i Grožnjana, te riječki umjetnik Željko Jančić Zec. Dijana Rajković izdanak je poznate obitelji umjetnika koja je svojim djelovanjem dala veliki obol Gradu umjetnika, od njegovih prvih dana. Danas živi i radi u Zaprešiću, ali i u Grožnjanu. Iako je mnogo puta sudjelovala u zajedničkim projektima i prezentacijama, ovo je njena prva samostalna izložba keramike u galeriji Fonticus, gdje se pod zajedničkim naslovom "Prostorne konformacije" predstavila novijim prostornim vizualizacijama ostvarenim tijekom par proteklih godina. Svi radovi izvedeni su zemljom, keramičkim tehnologijama (majolika, saggar, raku, goli raku…). Iako su elementi nastali svaki za sebe, oni, poredani u nizove, čine promišljene, atraktivne cjeline. Prvi pogled asocira na tajnovito arheološko nalazište.

Prostor i mijene

- Njen istraživački nerv koristi nekoliko vrsta gline. Tako i predmeti nose raznorodne karakteristike materijala: crna, bijela, šamotna glina, terakota, kojima autorica ne sakriva karakteristike. Uz to, Dijana znalački koristi efekte koji se događaju obradom, pečenjem, izgaranjem, hlađenjem, intervencijama na ugrijani oblik. Spomenuto posezanje za bojom uvijek je promišljeno. Prevladavajući naturalni kolor prirodne, pečene gline oplemenjuje iskaz i ne opterećuje forme. Ova dosljednost doprinosi doživljaju elementarnog oblika predmeta, kazao je uz ostalo o radovima Dijane Rajković kustos izložbe Eugen Borkovsky ističući da se kod nje uklapanje u recentnu likovnu poetiku događa na spoznajnom i tehnološkom nivou.

- Dijana Rajković nudi program kojim propituje područja prostora i mijene. Elementi nekih radova zauzimaju prostor ispunjavanjem, dok drugi elementi samo naznačuju moguće, neblokirane prostorne odnose. Sjenama koje nastaju uz prirodno ili galerijsko osvjetljenje potencira se dinamika volumena i prostora koji rad zauzima, rekao je Borkovsky.

Mlada zagrebačko – grožnjanska umjetnica bila je zadovoljna što je nakon nekoliko mjesta, samostalnu izložbu pripremila i u Grožnjanu.

- Sudjelovala sam nekoliko puta u skupnim izložbama, a ovo mi je prva samostalna izložba u Fonticusu. To me svakako raduje, a pripremila sam radove od prije dvije godine, a neki su noviji. Prilikom postavljanja izložbe podijelili smo ih na forme, neke su pune forme, šuplje, napete i oble, dok su plošni radovi oblikovani od valjane gline tako da ih označava sjena i sastoje se od više dijelova koji se mogu sastavljati u kompozicije. U Zaprešiću, gdje živim, imam svoj atelje, a keramiku izrađujem u Grožnjanu, u obiteljskoj galeriji, pojasnila je nakon otvorenja izložbe Dijana Rajković koja u Zagrebu predaje keramiku u Centru za kulturu POU Zagreb. Završila je Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, odjel kiparstva. Sudjelovala na brojnim prezentacijama i edukaciji o tehnikama paljenja keramike u Hrvatskoj i Italiji, te na nizu skupnih i samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.

Emotivni doživljaji

Udrugom dijelu galerije svoju prvu samostalnu izložbu u Fonticusu pripremio je riječki umjetnik Željko Jančić Zec. Pod naslovom "Kaleidoskop stanja" posjetitelju je ponuđen niz oslikanih površina snažnog ritma i razigranog kolora, izveden kombinacijom tehnika, slikarskim i crtačkim metodama. Umjetnik najčešće koristi akril. No, uz namaze boja, često oblike definira potezima olovkom, grafitom, pastelama, olovkama u boji, flomasterima… Ponekad koristi sprej u boji, ugljen.

Foto

Odraz unutarnjeg stanja u radu Željka Jančića Zeca (Snimio Luka Jelavić)

- Formati su ispunjeni intervencijama pa često sami moramo pronalaziti i izdvajati oblike. Ipak, na svim radovima ponuđeno je prepoznavanje motiva, varijacije oblika lica. Oni su uronjeni u konglomerate gestualnih likovnih intervencija. Ponegdje je prisutan slovni zapis koji je spontan, bez težnje za iskazom. Umjetnik dozvoljava razigranim oblicima izlazak iz formata ne poštujući uvijek pravila perspektive. Neke karakteriziraju geometrijske formacije, a neke prostoručno oblikovanje. Na radovima očitavamo stilske karakteristike grafita ili uličnog slikarstva, ilustracije, plakata, stripa. Linija se pojavljuje kao samostalna činjenica, nosilac oblika ili kao ispuna. Autor miješa planove i uvjetuje ih smislom. On ne poštuje dosljednost, već kombinira fleku, liniju ili crtež kako mu to nalaže trenutak izgovora misli. Umjetnik polazi u propitivanje svijeta krećući od lica. Vizualizacije govore o reskim trenucima. Očitavamo raspoloženja, utiske, odbljeske svijesti. Autor kao da nas želi upozoriti da nam se život odredio društvenim konvencijama i konformizmom, prenio je svoje dojmove kustos izložbe Eugen Borkovsky o radovima Željka Jančića Zeca.

- S ovim sam projektom počeo 2018. godine, radi se o mojim emotivnim doživljajima, kao da sam nagovijestio kasnije nedaće, pandemiju i sada rat. To što sam u tom razdoblju stvorio puno radova, odraz je mog unutarnjeg stanja, kao refleksija svih događanja i teških trenutaka u posljednje vrijeme. Drago mi je da sam to sve mogao prezentirati u galeriji Fonticus, a ovo su radovi koji su sada prvi put objedinjeni u jednoj galeriji, rekao je Željko Jančić Zec koji je nakon srednje škole u Rijeci, diplomirao u Amsterdamu. Od početaka devedesetih godina okušao se u više medija: slikarstvo, fotografija, film, koreografija, režija itd. Od 2000. godine u svom radu naglašeno koristi fotografiju i video. Bavi se edukacijskom djelatnošću. Predstavio je nekoliko slikarskih ciklusa, fotografskih projekata i snimio niz kratkih eksperimentalnih filmova. Izlagao je i nastupao u mnogim zemljama na nekoliko kontinenata, a za svoje radove dobio je niz visokih priznanja. Živi i radi u Rijeci i u Beču.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter