BRANKA BENČIĆ

Kustosica iz Pule u pariškom Goethe Institutu: FILMOVI VLADE KRISTLA U PARIZU

| Autor: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA
Iz filma "Arme Leute" Vlade Kristla

Iz filma "Arme Leute" Vlade Kristla


Filmski program "Vlado Kristl: The End of Order" kustosice Branke Benčić iz Pule bit će predstavljen u Auditoriumu Goethe Instituta u Parizu u ponedjeljak 2. ožujka. Riječ je o predstavljanju izbora filmskih radova Vlade Kristla, koji se realizira kao popratni program uz zatvaranje izložbe "Vlado Kristl: Madeleine, Madeleine" koja je u Parizu postavljena od 14. veljače

Filmski program "Vlado Kristl: The End of Order" kustosice Branke Benčić iz Pule bit će predstavljen u Auditoriumu Goethe Instituta u Parizu u ponedjeljak 2. ožujka. Riječ je predstavljanju izbora filmskih radova Vlade Kristla, koji se realizira kao popratni program uz zatvaranje izložbe "Vlado Kristl: Madeleine, Madeleine", koja je u Parizu postavljena od 14. do 29. veljače u Galerie Cité internationale des Arts. Cijeli je program realiziran u okviru kulturnog i umjetničkog programa kojim se Hrvatska predstavlja tijekom predsjedanja Vijećem EU, a ovo je prvi put da se u Francuskoj predstavlja slikar, pjesnik i filmaš Vlado Kristl (1932. - 2004.), jedan od najznačajnijih hrvatskih umjetnika druge polovice 20. stoljeća. Program predstavljanja Vlade Kristla u Parizu organizirali su AMCA-Paris, Društvo bivših studenata hrvatskih sveučilišta (Francuska) i novigradski Muzej Lapidarium.

Suprotstavljanje autoritetima

- Izbor kratkih filmova uključiti će fragmentaran i skokovit pogled na raznoliko filmsko stvaralaštvo i radikalan filmski jezik Vlade Kristla u kontekstu ideja ikonoklazma i antiestetike. Uključuje radove nastale u Hrvatskoj i njemačku produkciju - od animiranog filma "Don Kihot", preko "Generala" i "Arme Leute", te "Madleine, Madleine", "Sekundenfilme", do posljednjeg video rada "Kongres beskućnika" (2003), nastalog u koautorstvu s Carole Reigner i Jonannom Pauline Maier, objašnjava kustosica Branka Benčić filmski program "Vlado Kristl: The End of Order".

Ističe i da "program progovara o antisistemskom i nekonvencionalnom u umjetničkoj praksi Vlade Kristla. Subverzija naracije, pozivanje na tradiciju gega i slapsticka upravo kao anti sistemski protokol, ukazuju na filmski prostor i svijet filma koji se na Kristlov način, čitajući Kristla, suprotstavlja autoritetima ili prilagođava konvencijama. Kako bi sagledali Kristlove filmove u korelaciji s tekstovima poput "Sekndenfilme" razotkrivajući odnos slike i teksta, snimljenog prizora i pisane riječi, "Sekundenfilme" gledamo kao prijedloge, skice, koncepte u nastajanju. Program filmova može predstaviti metodu prelaženja uobičajenih pogleda i interpretacija, historiografije i estetike. Kristlov 'način' ili pogled na vlastitu praksu u različitim medijima sastojao se upravo od ponovnog sagledavanja pozicija, uvjeta i konteksta u kojima je živio i djelovao"

Uvodničari u program bit će Branka Benčić i Chris Dercon.

Nespreman na kompromise

Vlado Kristl (Zagreb, 1923. - München 2004.) karijeru započinje u 1950-im, te uz umjetnike Grupe EXAT 51 uvodi geometrijsku apstrakciju suprotstavljajući se socrealističkoj umjetnosti jugoslavenskih kulturnih prostora, nastavlja slikati u duhu informela i objavljuje pjesničke zbirke. U 1960-im postaje članom Zagrebačke škole crtanog filma, u sklopu koje nastaju njegovi antologijski kratki animirani filmovi. Veliki uspjeh animiranog filma "Don Kihot" donio je autoru svjetsku slavu. Ali, kada je cenzura sasjekla njegov kratki igrani film "General i resni človek" i kada je uvidio koliko je neshvaćen u svojoj umjetnosti, Kristl, nespreman na kompromise, napušta 1963. godine Jugoslaviju te živi u Njemačkoj i Francuskoj.

U Njemačkoj su ga smatrali "genijem mladog njemačkog filma", a njegov opus broji više od 30-ak animiranih, eksperimentalnih i igranih filmova. Bio je cijenjen u filmskim i anarhističkim krugovima, ali i omiljen među studentima Visoke škole za vizualne umjetnosti (HFBK) u Hamburgu, na kojoj je predavao od 1979. do 1996. Na njemačkom je pisao poeziju i prozu, izdanja u vlastitoj nakladi ili izdanja njegovih vjernih izdavača. Od 1965. vraća se crtežu i slici te dosljednom upornošću stvara štafelajna ulja na platnu gotovo do kraja svog života. Prepoznatljiv jezik Vlade Kristla istovremeno je klasičan i avangardan, intrigantan i provokativan, lucidan i humorističan, slobodan i zatomljen.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter