Susret dvaju umjetničkih vizija

FOTO / U Foticusu otvorene izložbe Samira Cerića Kovačevića i Ive Štefanac

| Autor: Zvonimir Guzić


U grožnjanskoj galeriji Fonticus otvorene su dvije samostalne izložbe koje potpisuju autori različitih senzibiliteta, ali podjednako snažnog vizualnog jezika. Pod kustoskim vodstvom Eugena Borkovskog predstavljeni su radovi Samira Cerića Kovačevića, okupljeni pod naslovom "Realnost na upitu", te Ive Štefanac s ciklusom "Trenuci doživljaja". Dvostruko otvorenje privuklo je brojne posjetitelje, kojima je kustos Borkovsky ponudio sažete i promišljene osvrte na suvremeni vizualni izraz dvoje umjetnika čije izložbe, svaka na svoj način, otvaraju vrata dubljoj svijesti o prostoru, vremenu i nama samima.

Nadrealne kompozicije

- Nova serija fotografija Samira Cerića Kovačevića propituje pojam transcendentnosti – svega onoga što nadilazi naša osnovna osjetila. Iako stvarnost najčešće poistovjećujemo s onim što vidimo i percipiramo, umjetnik nas podsjeća da je taj okvir vrlo uzak te da je upravo u pukotinama percepcije moguće otvoriti prostor za novu, izmijenjenu realnost. Kovačevićev rad polazi od prizora koji nam jesu poznati, ali ih preslaguje u nadrealne kompozicije. Realno i imaginarno su u neprekidnoj izmjeni; kadar je stabilan, ali istodobno raspršen, pun ponavljanja motiva i malih pomaka koji stvaraju dojmljiv energetski naboj. Biljni elementi i zelenilo pojavljuju se gotovo posvuda, djeluju poput filtra koji zamagljuje scenu i potiče promatrača na aktivno čitanje prizora – najprije traženje, potom udubljivanje.

(Snimio Zvonimir Guzić)(Snimio Zvonimir Guzić)

Ritam radova gradi se nizovima i serijama, nabrajanjem elemenata koji sugeriraju konstantnu mijenu. Geometrizirane strukture i zrcalno primijenjeni oblici otvaraju slojeve prostora, stvarajući privid poroznosti i nepostojanosti onoga što smatramo čvrstim. Time umjetnik podsjeća da je svijet u stalnom kretanju, te da su naše predodžbe o stabilnosti više kulturni konstrukt nego stvarno stanje, rekao je Borkovsky.

U pozadini izložbe prisutna je i diskretna društvena kritika poput sužavanja životnih prostora pod sustavima kontrole, zlouporaba osobnih podataka, jačanje korporativnih i globalnih utjecaja. No, kako je istaknuo kustos ti motivi nisu izloženi frontalno, nego su upleteni u simboliku prostora, transparentnih zidova i nestabilnih perspektiva. Kovačević pritom ne nudi gotova rješenja, već otvara prostor za pitanja.

(Snimio Zvonimir Guzić)(Snimio Zvonimir Guzić)

- Ako bismo mogli nadići vlastite osjetilne granice, što bi tada za nas bio svijet?, zapitao se Borkovsky.

- Fotografska tehnologija u njegovim rukama postaje sredstvo bilježenja unutarnjeg i vanjskog iskustva, svjesnog i podsvjesnog kao dijelova jedinstvene stvarnosti. Realnost na upitu stoga funkcionira kao poziv na aktivno promatranje i preispitivanje – od početnog prepoznavanja motiva do otkrivanja novih, izmijenjenih "revizualizacija" koje izranjaju iz poznatog, zaključio je Borkovsky osvrt na prvu izložbu.

Trajna mijena

U nastavku je posjetitelje upoznao i sa "Trenucima doživljaja" Ive Štefanac.

(Snimio Zvonimir Guzić)(Snimio Zvonimir Guzić)

- U ciklusu "Titraji Mediterana" Štefanac predstavlja radove koji se mogu nadograđivati novim kombinacijama i likovnim rješenjima. Boje, tonovi i intervencije postavljene su instinktivno, uvijek u skladu s motivom i podlogom. Linije, fleke i kolorirani naglasci tvore vizualne nakupine doživljaja – kratkotrajnih trenutaka svjetla, ritma i titranja prostora. Umjetnica svojim likovnim jezikom oblikuje osobnu viziju mediteranskog svjetla i stalnog titranja priobalja. Iako su radovi vezani uz njezinu primorsku lokaciju, oni istodobno upućuju na trajnu mijenu svega oko nas. U djelima je vidljiva povezanost iskustva i intuicije – onih slojeva percepcije koji nadilaze standardnih pet osjetila. Iva pritom aktivira alate uma: maštu, pamćenje, volju i, napose, intuiciju, kao najfiniji, često potisnuti osjetilni kanal, rekao je kustos, te ističe da čovjek nije samo biokemijska reakcija s pet osjetila, nego bogati, još uvijek nerazvijeni energetski naboj.

(Snimio Zvonimir Guzić)(Snimio Zvonimir Guzić)

- U tom smislu tijelo je veza, ali suvremeni čovjek prestaje ga slušati, potisnut konzumerizmom u kojem imati zamjenjuje biti. Današnji kapitalizam prelazi u tehnofeudalizam: mediji stvaraju stalnu dekoncentraciju, empatija se gubi, odgovornost slabi. Takav svijet postaje posljedica naše spremnosti da dopustimo dominaciju kapitala i odmak od unutarnjih izvora nadahnuća. Upravo zato Iva nudi mir "bijele kocke", prostor u kojem se promatrač može sabrati i ponovno povezati sa suptilnijim percepcijama. Umjetnost za nju nije oponašanje stvarnosti, već interpretacija i odraz doživljaja. Motiv vode, simbolički i iskustveno važan, središnji je element. Voda je pamćenje svijeta, podsjeća Birkovsky te ističe da vjekovima prisutna u umjetnosti, voda se mijenja, prelijeva, smiruje i uzburkava, oponašajući univerzalno kretanje i emotivnu dinamiku.

- Suvremeni čovjek, zatrpan informacijama, teško se više može jasno odrediti prema okruženju. Radovi Ive Štefanac nude suprotnost tom kaosu. Oni hvataju trenutke kojima je umjetnica svjedočila i prenose ih u oblik profinjene čuvstvenosti. Ostaje dojam da ona snažno osjeća prostor u kojem boravi te da nam upravo tim putem kroz boju, titraj i gestu pokušava ispričati svoj doživljeni trenutak, rekao je Borkovsky i proglasio izložbe otvorenim.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama