svi su pošizili

Netipičan predmet u istarskim školama: Bez ispitivanja i testova, a učenici govore o problemima u zajednici

| Autor: Doria Mohorović
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Istarska županija je u školskoj godini 2024./2025. uvela inovativan program Škola i Zajednica (ŠiZ), a ovog je tjedna u pulskom Circolu održana završna svečanost "Gran finale", koja je okupila više od 100 učenika te njihove mentore i profesore iz deset istarskih srednjih škola.

Predmet je to u kojem nema pisanih testova i usmenih ispitivanja, iako ocjenjivanja ima, a u kojem učenici sami kreiraju i predlažu sadržaj - najčešće probleme u zajednici.

(Snimio Milivoj Mijošek)Učenici su bili puni energije, motivacije i volje (Snimio Milivoj Mijošek)

Mladi mogu mijenjati svijet

Događaju su u ime Istarske županije prisustvovale zamjenica župana Jessica Acquavita i pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Patricia Percan sa suradnicima. Obraćajući se prisutnima, zamjenica župana Acquavita je istaknula važnost obrazovanja za Istarsku županiju, od ulaganja u infrastrukturu s ciljem unapređenje uvjeta za učenje i rad pa sve do programa Građanskog odgoja i obrazovanja, Škole i Zajednice ili Zavičajne nastave.

- Kroz ovu školsku godinu pokazali ste kako mladi ljudi, uz podršku učitelja i lokalne zajednice, mogu mijenjati svijet oko sebe. Kroz istraživanja, rasprave, akcije i timski rad, pokazali ste zrelost, odgovornost i hrabrost da otvoreno govorite o temama koje nas sve dotiču.

Uvjerena sam da su vaši projekti konkretni, promišljeni i inspirativni, pravi pokazatelj da su mladi budućnost, ali i sadašnjost našeg društva. Ovo je završna svečanost, ali ovo je tek početak vašeg aktivnog sudjelovanja u zajednici. Nastavite razmišljati kritički, prepoznavati probleme, predlagati rješenja, poručila je učenicima zamjenica Acquavita.

- Tijekom 2024. godine organizirali smo tri ciklusa edukacija za 17 nastavnika iz 11 srednjih škola, a u školskoj 2024./2025. godini, prvi puta je pokrenuto 11 učeničkih skupina u 10 srednjih škola s ukupno više od 100 učenika. Danas je prilika da svi zajedno pokažu što su radili u proteklih godinu dana, dodala je resorna pročelnica Patricia Percan.

Predmet Škola i zajednica namijenjen je učenicima 2. i 3. razreda gimnazijskih i strukovnih srednjoškolskih programa i provodi se kroz 70 sati tijekom školske godine, odnosno dva sata tjedno. Riječ je o inovativnom programu građanskog odgoja i obrazovanja koji učenicima srednjih škola nudi jedinstveno iskustvo učenja kroz aktivno sudjelovanje u zajednici.

Program se provodi u suradnji Sveučilišta u Rijeci, Prve riječke hrvatske gimnazije, Centra za kulturu dijaloga i Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, uz podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske, a voditelj programa je ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu dr. sc. Boris Jokić.

(Snimio Milivoj Mijošek)Psiholog Boris Jokić bio je vidno zadovoljan implementacijom novog programa u Istri (Snimio Milivoj Mijošek)

Pitanja koja se često zanemaruju

- Danas mi je u potpunosti puno srce ovdje u Puli gledajući 10 škola, 11 skupina i 140 učenika koji su tijekom protekle školske godine pozitivno "šizili". Bavili su se onim najboljim mogućim problemima – pitanjima koja i odrasli često zanemaruju. Proučavali su javni prijevoz u Bujama, propitkivali zašto su neke zgrade u Rovinju napuštene, postavljali pitanja zašto neke škole nemaju parkirališta, zašto se baca toliko hrane.

Zanimali su se i za strane radnike koji dolaze u Hrvatsku, i za mentalno zdravlje. Širok spektar tema, a sve ih veže briga za zajednicu. Kada razmišljamo o mladima u Hrvatskoj, pa tako i u Istri, često ih podcjenjujemo, kao da nisu sposobni postavljati ozbiljna pitanja i biti mudri.

A danas ovdje svjedočimo pravoj rapsodiji mladenačke energije, znanja i angažmana. Učenici ne samo da postavljaju pitanja i traže odgovore od političara, već i predstavljaju rezultate svojih istraživanja i, što je možda najvažnije, nude konkretna rješenja. Vjerujem da danas u cijeloj Istri nema pametnijeg mjesta od ovog gdje se trenutno nalazimo, rekao je Jokić.

Upitan o reakcijama djece na ovakav netipičan predmet, odgovara da su učenici reagirali odlično. Ocjenjivanje postoji, ali umjesto ispita, nastavnici ih tijekom godine prate: gledaju kako rade, koliko surađuju, koliko pokazuju inicijativu.

- Takav način rada izrazito pozitivno djeluje na mlade. Samo ih pogledajte danas - puni su energije, istaknuo je Jokić dodavši da, kada se učenicima da sloboda, oni sami određuju sadržaj kojim će se baviti, a ishod i motivacija učenika su, navodi, uvelike drugačiji.

Mia, jedna od učenica koja pohađa Školu za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu, rekla nam je da su isprve bili skeptični prema programu, međutim, prošli su kroz puno problema i kako kaže, vidjeli da su promjene itekako moguće uz malo truda.

Patrik Knezović, učenik Ekonomske škole, istaknuo je da su se u sklopu programa bavili problemom nedostatka parkinga - kako za Ekonomsku školu, tako i za grad Pulu.

- I mislim da smo stvarno dali sve od sebe, da smo stvarno pokucali na sva vrata i dobili jako pozitivne odgovore. Imali smo jako puno rasprava, najviše s vlastima i stvarno smo zadovoljni ishodom, jer se prvi put vidi da mladi nešto mogu napraviti i da je na njima promjena, rekao nam je Knezović, dok je Mia dodala da su se oni, pak, bavili nemotiviranošću učenika zbog neefikasnog obrazovnog sustava.

Oboje su se složili da je predmet zanimljiv i da bi voljeli da se nastavi i u budućnosti. Kažu nam i da su se svi učenici rado uključivali u raspravu.

(Snimio Milivoj Mijošek)Mia i Patrik (Snimio Milivoj Mijošek)

Direktan kontakt s odraslima

Maja Marković, profesorica francuskog i hrvatskog jezika u Talijanskoj srednjoj školi Dante Alighieri Pula, te Josip Lučić, profesor povijesti i predmeta "Škola i zajednica" u Tehničkoj školi Pula, podijelili su svoja iskustva o novom pristupu nastavi i učenju.

- Učenici su objeručke prihvatili ovaj predmet, zato što je to prvi predmet koji nema didaktičkog materijala, koji nema ispitivanja, testova itd. I bilo im je jako izazovno i interesantno, jer su prvi put bili u zajednici, rekla je Marković dodajući da je glavni benefit ovog predmeta što učenici dolaze u direktan kontakt s odraslima, što će oni biti sutra, kao i stvarnim društvenim problemima.

- Stekli su veliko iskustvo, odlazili su na intervju kod gradonačenika, pisali udrugama, posjetili te udruge i prvi puta iskusili situaciju da su oni broj jedan na tom nekakvom predmetu. Nema usmene niti pismene provjere znanja, dodao je profesor Lučić. Naglašava i koliko su učenici njega osobno iznenadili.

- Nadmašili su moja očekivanja. Pokazali su zrelost i ozbiljnost koju rijetko očekujemo od učenika s 15 ili 16 godina. Potvrdili su da stereotip o "lošijim novim generacijama" nije točan. Potrebno je samo raditi s njima i dati im priliku da mogu postići ono što žele, rekao je Lučić.

Na pitanje jesu li se bavili samo jednom temom ili više njih, Marković odgovara da su se fokusirali na jednu temu: integraciju stranaca iz trećih zemalja u Puli, dok Lučić kaže da su se bavili širim pitanjem tolerancije u Puli obuhvativši zaista široku lepezu.
- Htjeli smo vidjeti je li Pula zaista tolerantan grad kakvim se predstavlja, i može li bolje i više, rekao je Lučić.

(Snimio Milivoj Mijošek)Profesor Josip Lučić (Snimio Milivoj Mijošek)

Uključene škole

Nakon Primorsko-goranske i Krapinsko-zagorske županije te Grada Zagreba, Istarska županija je četvrta županija u Hrvatskoj koja je osigurala svojim učenicima sudjelovanje u novom predmetu za hrvatsko školstvo.

Škole koje su ove godine uključene u program su: Talijanska srednja škola "Leonardo da Vinci" iz Buja s dvije skupine te po jednom skupinom Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu Pula, Talijanska srednja škola Dante Alighieri iz Pule, Strukovna škola Pula, Srednja škola Zvane Črnje Rovinj, Srednja škola Mate Blažine Labin, Ekonomska škola Pula, Srednja škola Buzet, Tehnička škola Pula te Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

(Sadržaj realiziran u suradnji s Istarskom županijom)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter