(Foto: Nova Eroica WEB)
Turistički rezultati u Istri za prvomajske praznike i čitavu predsezonu više su nego dobri, a kako nam otkriva Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije, ovogodišnji rezultati pokazuju rast u odnosu na lani.
- Ovdje zasad imamo podatke samo od hotelijera, bez privatnog smještaja. Prema procjenama privatnog sektora, u 2025. godini za Prvi maj ostvareno je oko 65.000 dolazaka i 215.000 noćenja, što je za 5.000 dolazaka i 6.000 noćenja više nego lani. Iako su to mali volumeni, činjenica je da su se datumi dobro poklopili, s nizom spojenih blagdana, istaknuo je Ivošević.
Denis Ivošević, (Snimio Milivoj Mijošek)
U prva četiri mjeseca ove godine, prema podacima Turističke zajednice, realizirano je ukupno 556.000 dolazaka i 1.800.000 noćenja, što predstavlja porast od šest posto u dolascima i noćenjima u odnosu na isti period prošle godine.
- Možemo reći da je predsezona bila dobra, poglavito travanj u kojem su se spojili uskršnji blagdani, nacionalni praznici u Italiji i Sloveniji, kao i prvomajski praznici. To je most od gotovo dva tjedna, dodaje Ivošević.
Na pitanje koji su dijelovi Istre ostvarili najbolje rezultate, Ivošević izdvaja Rovinj, koji je u prva četiri mjeseca zabilježio čak 337.000 noćenja. Slijede Poreč s 325.000 noćenja, Umag s 220.000 i Pula s 150.000 noćenja.
Ipak, najveći porast bilježi Tar-Vabriga s indeksom 128, iako s nešto skromnijih 60.000 noćenja. "Imamo 8 posto bolje rezultate u odnosu na lani u Rovinju, 12 posto u Poreču, 5 posto u Umagu, to su veliki postoci porasta", kaže Ivošević.
Tradicionalna emitivna tržišta i dalje dominiraju, a najviše noćenja ostvarili su Slovenci – njih 403.000 u prva četiri mjeseca, s indeksom 108. Slijede Nijemci s 306.000 noćenja, Hrvati s 280.000 i Austrijanci s 245.000 noćenja.
- Za nove turističke trendove ipak ćemo morati pričekati kraj godine, jer se oni ne mogu prepoznati u volumenu predsezone, objašnjava Ivošević.
Na pitanje s kojih tržišta bi se ove godine mogao očekivati najveći rast, Ivošević ističe kako je to zasad teško prognozirati.
(Snimio Milivoj Mijošek)
- Volumen dosadašnjeg noćenja još je vrlo mali, a znamo da se tijekom srpnja i kolovoza realizira gotovo 40 posto svih godišnjih noćenja. Protekle dvije godine velika su povećanja bilježile Poljska, Slovačka i Mađarska, ali nije realno očekivati da će i treću, četvrtu godinu zaredom ostvariti tako velike poraste. Prave procjene moći ćemo donijeti tek oko 15. srpnja, smatra direktor istarskog TZ-a.
Što se Nijemaca tiče, procjena je da će broj noćenja biti na razini prošle godine ili nešto niži.
- Treba napomenuti da su Nijemci 2022. godine imali ogroman skok, gotovo tri milijuna noćenja više nego rekordne 2019. godine, pa su logično u 2023. i 2024. zabilježili lagani pad od oko pet posto. No, kad usporedimo 2025. godinu, i dalje smo u plusu u odnosu na rekordnu 2019., ističe Ivošević.
Kao najveće konkurentske destinacije Ivošević navodi Grčku, Tursku i Španjolsku, koje su se u 2024. godini u potpunosti vratile na tržište.
- Svi oni izlaze s posebnim ponudama i sniženim cijenama kako bi povratili svoje tržišne udjele, a tu je i niz drugih novih destinacija koje su se razvile posljednjih desetljeća, kaže Ivošević.
(Foto: Weekend Food Festival)
Velik dio posjetitelja u prva tri mjeseca privukle su sportske pripreme, sportski eventi i velika natjecanja, od svjetskih i europskih prvenstava do specijaliziranih natjecanja.
- Preko 50 posto noćenja u zimskim mjesecima ostvareno je upravo kroz sportske manifestacije, napominje Ivošević. Četvrti mjesec donio je gurmanske evente poput rovinjskog Food festivala, manifestacija posvećenih šparogama i vinu te nastavak sportskih događanja.
Od pandemije, primjećuju se, kaže, promjene u navikama turista.
- Ljudi sve više traže sadržaje u prirodi, šetnje šumama, vinogradima, uz more… i ti proizvodi postaju dio atraktivne turističke ponude, kaže Ivošević.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Kao novost ove godine, Ivošević najavljuje veliku biciklističku manifestaciju Eroica, koja će se održati 21. rujna.
- Istra je deseta destinacija na svijetu koja je pristupila ovoj organizaciji, a baza utrke bit će u Novigradu. Biciklistička trasa obuhvatit će područje od Umaga do Buzeta, Motovuna i rijeke Mirne, pa natrag prema Novigradu. Ovo je prvi put da će se ta utrka održati u Istri i vjerujem da će postati jedan od najprepoznatljivijih sportskih evenata u regiji, ističe Ivošević.
Eroica je globalni biciklistički pokret rođen 1997. godine u toskanskom Gaiole in Chianti, inspiriran nostalgijom za klasičnim biciklizmom - vožnjom na oldtimer biciklima, u retro odjeći, po bijelim makadamskim cestama. Danas se uz originalnu "L’Eroicu" održavaju i modernije varijante, uključujući NOVA Eroicu – utrku za gravel bicikle, koje osvajaju sve više poklonika diljem svijeta.
Važno je spomenuti i da čak 80 posto trase vodi bijelim cestama, što ovu biciklijadu čini autentičnom Eroicom – izazovnom, ali i vizualno očaravajućom, u skladu s održivim i odgovornim razvojem, naglašavajući pritom posebno ljepote izvornog istarskog krajolika.
Manifestacija će trajati tri dana, od 19. do 21. rujna, a Novigrad će tada biti domaćin velikog Eroica EXPO sajma s izlagačima, hranom, animacijama i sadržajem za sve generacije. U subotu, 20. rujna, održat će se MINI biciklijada za obitelji te "Tour Ciclo Club Eroica" - vođena tura lokalnim gospodarstvima s degustacijom autohtonih proizvoda.
Glavni događaj zakazan je za nedjelju, 21. rujna, kada će se voziti tri biciklističke rute različite dužine i težine: Truffles Route - 150 kilometara, natjecateljska kategorija, Teran Route - 100 kilometara (također natjecateljska) i Malvasia Route na 60 kilometara (rekreativna/cikloturistička).
(Snimio Milivoj Mijošek)
Na pitanje kakve su najave i očekivanja za glavnu sezonu, Ivošević objašnjava kako su se turističke destinacije u 2024. vratile u normalnu tržišnu utakmicu, no izazova je mnogo.
- Danas postoji preko 7-8 tisuća regionalnih destinacija samo u Europi. Tržišta različito reagiraju - neka se vraćaju tradicionalnim tržištima, druga istražuju nove destinacije. Ključni faktori bit će politička percepcija, cijene, kvaliteta ponude, marketinške kampanje i komunikacija s tržištem, zaključuje naš sugovornik.
Tijekom produženog vikenda povodom Praznika rada, od 1. do 4. svibnja, Rovinj je zabilježio 13.352 dolazaka i 55.682 noćenja. Riječ je, kako ističu iz rovinjskog TZ-a, o rastu od 30 posto u dolascima i 16 posto u noćenjima u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Slovenci su bili najbrojniji, s udjelom od 24 posto u ukupnim noćenjima, dok su Austrijanci i Srbi ostvarili po 15 posto. Gosti iz Njemačke činili su 10 posto, a Talijani 8 posto.
U Puli je, na Dan praznika rada, boravilo 8.424 gosta, odnosno, kako nam kažu iz pulske Turističke zajednice, čak 42 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Najbrojniji među njima bili su gosti iz Slovenije, Srbije, Hrvatske, Italije i Austrije. Što se tiče strukture smještaja, najviše turista boravilo je u privatnom smještaju, potom u hotelima, turističkim naseljima te kampovima.
- U razdoblju od 30. travnja do 3. svibnja Pulu je posjetilo ukupno 9.613 turista koji su ostvarili 28.520 noćenja, što je 38 posto više dolazaka i 23 posto više noćenja u donosu na isti period prošle godine. Odlična popunjenost pratila je našu destinaciju kroz cijeli travanj, a kulminirala odličnim brojkama za prvomajske praznike. Ovi rezultati govore o dobrom početku sezone, poručuju iz pulskog TZ-a.
U Poreču je, prema riječima direktora Turističke zajednice Nenada Velenika, u razdoblju od 29. travnja do 3. svibnja ostvareno 16.500 dolazaka, što predstavlja porast od 20 posto u odnosu na prošlu godinu, dok je broj noćenja dosegao 62.000. Najveći dnevni promet zabilježen je 1. i 2. svibnja, kada je u gradu boravilo po 15.000 gostiju dnevno. Glavna emitivna tržišta za Poreč i dalje su Slovenija, Austrija, Njemačka, Hrvatska i Italija.
Ni Umag nije zaostajao. Direktor umaške Turističke zajednice Milovan Popović istaknuo je kako je samo na sam Praznik rada, 1. svibnja, u gradu boravilo 15.000 prijavljenih gostiju.
- S obzirom da je praznik "pao" u četvrtak, naravno da su gosti to iskoristili i produžili svoj boravak u destinaciji. Tako je u periodu 30. travnja do 4. svibnja ostvareno 14.000 dolazaka i 52.000 prijavljenih noćenja. Namjerno ističem prijavljenih s obzirom na poznatu problematiku neprijavljivanja, pogotovo takozvanih nekomercijalnih turista, kaže Popović.