Brod "Romagna"
Istarski list na hrvatskom jeziku "Naša sloga" u broju koji je izašao 30. studenog 1911., objavio je dramatičnu vijest s naslovom "Užasna nesreća na moru - 60 ljudi potopljeno". Priča otkriva nepoznati brodolom uz zapadnu obalu Istre, tri godine prije tragične sudbine putničkog broda "Baron Gautsch" koji je, u istom dijelu mora, 13. kolovoza 1914. potonuo nakon udara u protubrodsku minu.
Članak detaljno opisuje priču koja se nalazila iza takvog naslova: "Prošli petak 24. t. mjeseca oko 4 sata ujutro u visini Rovinja plovio je talijanski parobrod "Romagna" iz Ravenne put Trsta, krcat većinom rižom. Uslijed velikih valova od jugovine najednom se "Romagna" prevalio na bok, napunio vodom i za kratko vrijeme potonuo. Putnici i mornari bili su od nastalog vira povučeni u morsku dubljinu. Utopilo se 60 ljudi, od kojih 13 mornara s prvim kapetanom i 47 putnika. Spasilo se 7 mornara i drugi kapetan te jedan putnik sa petgodišnjim sinčićem, Ercole Savorani, vlastnik kavane Fabris u Trstu, koji su na maloj ladjici parobroda lutali 3 sata po otvorenom moru."
Brod "Tirol"
"U 7.30 plovio je na deset milja od Rovinja Lloydov parobrod "Tirol". Kapetan vidio je sa mosta znakove za pomoć, koje je davala jedna barka prepuna ljudi. Parobrod je zaplovio prema barki, te je spasio ljude i odveo ih u Trst."
"Nesreća se dogodila u 3 i pol sati u jutro i tako, da se tovar riže svalio na jednu stranu, uslijed čega se brod nagnuo, zahvatio vodu te potonuo. Kako spašenici pripovjedaju, trudili su se mornari preko jedan sat sa premještanjem tereta da naravnaju brod, ali bilo je sve uzalud poradi velikih valova, koji su brod bacali amo tamo…
Brod je porinut i ubačen u službu ravenske brodarske tvrtke "Societa Romagnola di Navigazione" iste te 1911. godine. Sagrađen je u brodogradilištu Anconi i glasio je kao prvi miješani teretno-putnički brod s dizel pogonom. Zajedno s ostalim brodovima iste tvrtke, "Ravenna" i "Candiano", služio je na putničkim i trgovačkim linijama između talijanske luke Ravenne i austrougarskih luka Cres, Rijeka i Trst. Brodarska tvrtka postoji i danas pod nazivom "Mediterranea di Navigazione". Olupina potopljenog broda nalazi se na dubini od 42 metra, 12 nautičkih milja jugozapadno od Rovinja.
Brod tršćanskog Austrijskog Lloyda koji je spašavao putnike "Romagne", ?Tirol?, kasnije je služio kao austrougarski bolnički brod u Prvom svjetskom ratu. Godine 1916. naišao je na rotubrodsku minu kod albanskog Drača, s četrdesetak poginulih u tome događaju. Popravljen je i nastavio je ploviti do 1929. godine.
Osim što se na ovaj način prisjećamo jedne zaboravljene pomorske tragedije, ovo istraživanje baca svjetlost i na pomorske putničke i trgovačke putove prije više od jednog stoljeća. Narednih subota pisati ćemo više o prometnoj povezanosti Istre s okolnim krajevima u prošlosti.