DRASTIČNE MJERE

Ministarstvo briše plovila iz Upisnika zbog neplaćanja naknada. U Istri ih je lani obrisano 826, a ove godine moglo bi biti izbrisano više od tisuću

Podatak da od ukupno 6.362 plovila (5.223 za osobne potrebe, 1.025 gospodarske namjene i 114 jahti), koja su lani uklonjena iz Upisnika zbog neplaćanja naknada, niti stotinjak njihovih vlasnika nije zatražilo ponovni, odnosno prvi upis, može značiti da je Ministarstvo dobro odradilo svoj posao i da polako uvodi red

| Autor: Bojan ŽIŽOVIĆ
Ilustracija (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Ilustracija (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Više od tisuću plovila u Istarskoj županiji moglo bi biti izbrisano iz Upisnika brodova Republike Hrvatske zbog dvogodišnjeg neplaćanja naknada za sigurnost plovidbe i zaštitu mora od onečišćenja. Lani ih je, otkako je izmijenjen Pomorski zakonik, u Istri obrisano 826. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture navode i da je najviše brisanih plovila bilo u Splitsko-dalmatinskoj - 1.439, a najmanje u Ličko-senjskoj - 275.

Podatak da od ukupno 6.362 plovila (5.223 za osobne potrebe, 1.025 gospodarske namjene i 114 jahti), koja su lani uklonjena iz Upisnika zbog neplaćanja navedenih naknada, niti stotinjak njihovih vlasnika nije zatražilo ponovni, odnosno prvi upis, može značiti da je Ministarstvo dobro odradilo svoj posao i da polako uvodi red. No, naš sugovornik Neven Iveša iz Premanture, čije je plovilo lani brisano iz Upisnika, smatra da ti podaci možda i nisu najprecizniji. Od njih se, uostalom, ograđuje i Ministarstvo iz kojeg, na naše pitanje koliko je lani bilo zahtjeva za prvim upisom onih čiji su plovni objekti brisani zbog neplaćanja naknada, odgovaraju da taj podatak nije moguće utvrditi, dok na upit za koliko plovila nije nikada zahtjevan prvi upis nakon što su brisani iz Upisnika, ponavljaju da to "nije moguće točno utvrditi, ali se procjenjuje do 6.292 jahti i brodica".

Palo na sudu

- Po meni je taj broj na jako klimavim nogama. Gotovo sam siguran da je više onih koji su poput mene tražili ponovni, odnosno prvi upis zbog neplaćanja naknada. Jer što je onda s tim tisućama plovila koja su obrisana? Kontrolira li netko gdje se ona nalaze, zauzimaju li mjesta u lukama…, pita se Iveša.

On je lani zbog brisanja brodice iz Upisnika podnio žalbu Upravnom sudu u Rijeci, ali mu ona, kaže, nije prihvaćena, kao ni većini onih koji su to isto učinili. U međuvremenu je pokrenuo postupak prvog upisa, koji je na koncu i napravio. No, dobio je uvjet da u određenom vremenskom roku svi oni koji su to napravili moraju od Hrvatskog registra brodova dobiti certifikat o usklađenosti s jednom europskom direktivom, što će u konačnici morati i platiti. Prvi upis ne košta puno, otkriva nam, ali još uvijek ne zna koliko će morati izdvojiti za navedeni certifikat. "Za neke će, ovisno naravno o veličini plovila, to biti značajni trošak, ali još se ne zna koliki", kaže Iveša, koji je svoje plovilo ponovno upisao u Upisnik, dobio novu registracijsku oznaku i plovidbenu dozvolu.

- Sretan sam što su nam omogućili prvi upis, ali sam nezadovoljan što se zbog jednog malog propusta, neobavještavanja ljudi o neplaćanju zapravo sitnih naknada, rade takve drastične mjere, ističe.

Već smo upozoravali na slučajeve da uplatnice koje su odaslane iz Ministarstva nikada nisu došle na adrese nekih vlasnika plovila. Upravo je to iskusio i Iveša. Logično je da se čovjek, uz sve ostale obaveze i račune koji pristižu, ne može sam sjetiti platiti godišnje naknade za sigurnost plovidbe i zaštitu mora od onečišćenja. Iveša upozorava i da je bilo slučajeva kada su ljudi i platili naknade, ali su im svejedno brisali plovila iz Upisnika pa su naknadno morali dokazivati da su bili uredni platiše. Zato valja još jednom napomenuti da je popis imena i/ili oznaka svih jahti i brodica za koje nisu plaćene uplatnice iz 2020. i 2021. godine moguće pronaći na internetskoj stranici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, na Elektroničkoj oglasnoj ploči upisnika brodova.

Rok do 15. prosinca

Iveša kaže da nema ništa protiv toga da se uvede red u Upisnik, odnosno u lukama, no način na koji se to čini djeluje mu prilično neozbiljno. "Činjenica je da su na kraju po repu dobili ljudi koji uredno plaćaju vezove, poreze na plovila…", zaključuje.

Podsjetimo da bi, prema trenutnom stanju dugovanja u 2022. godini, moglo biti obrisano ukupno 8.829 brodica i jahti u cijeloj Hrvatskoj. Što se tiče Istre, najviše je takvih plovila u Puli - 556, 187 ih je u Poreču, 119 u Rovinju, 90 u Rapcu, 82 u Umagu i 32 u Novigradu. Ministarstvo je zbog toga pozvalo vlasnike čija se plovila nalaze na listi za brisanje da "najkasnije do 15. prosinca podmire svoja dugovanja ili dostave potvrde o provedenim uplatama ukoliko su naknade plaćene, ali nisu ispravno evidentirane".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter