ANALIZA POSLOVNIH REZULTATA U 2018. TE PLANOVIMA ZA 2019.

Turističke tvrtke očekuju pad dobiti i smanjenje investicija

| Autor: Alenka JURIČIĆ BUKARICA
(N. LAZAREVIĆ)

(N. LAZAREVIĆ)


Turističke kompanije u ovoj godini očekuju usporavanje godišnje stope rasta prihoda za 11,4 posto pa bi prihodi trebali biti tek 7 posto veći nego lani. Najviši rast prihoda po krevetu očekuje se u kampovima

Neizvjesnost na ključnim emitivnim tržištima i nekonkurentna poslovna klima čine pritisak na hrvatske turističke kompanije pa, bez značajnije promjene poslovnog okruženja, one očekuju - pad neto dobiti i smanjenje investicijskog potencijala. Poruka je to s jučerašnjeg predstavljanja analize poslovanja hrvatskog turističkog sektora Turistički impuls koje je u Zagrebu organizirala krovna turistička udruga Hrvatska udruga turizma (HUT). Naime, HUT je u tijekom ovog mjeseca proveo anketno istraživanje među članicama - 15 vodećih turističkih kompanija u Hrvatskoj, s ciljem utvrđivanja trendova ključnih poslovnih rezultata i investicija u 2018. te planovima za 2019. Navedeni uzorak generira 40 posto ukupnog prihoda koji se ostvaruje na hrvatskom tržištu pružatelja smještaja, te sudjeluje sa 47 posto u troškovima rada i 81 posto u ostvarenoj dobiti hrvatskog turizma.

Pad profitabilnosti

Istraživanje je pokazalo da prema svojim poslovnim planovima, najveće hrvatske turističke tvrtke očekuju usporavanje rasta prihoda te smanjenje profitnih marži i raspoloživih sredstava za investiranje. Konkretno, najveće turističke kompanije u ovoj godini očekuju usporavanje godišnje stope rasta prihoda za 11,4 posto pa bi prihodi trebali biti tek 7 posto veći nego lani. Zanimljivo, najviši rast prosječnog prihoda po krevetu očekuje se u kampovima.

Posljedica usporenog rasta prihoda je pad očekivane godišnje stope profitabilnosti. Dok su najveće turističke tvrtke lani poslovale s 19,1 posto rasta dobiti, ove godine računaju na smanjenje dobiti od 4,8 posto. Paralelno bi rast troškova rada trebao nadmašiti rast prihoda, što će negativno utjecati na profitabilnost i smanjiti investicijski potencijal sektora, ali i šireg gospodarstva. Vodeće turističke kompanije ove godine su planirale smanjenje investicija za 20 posto, no posebno je zabrinjavajuće da se i u narednom razdoblju, odnosno u 2020. i 2021., uslijed otežanih uvjeta poslovanja i nekonkurentne visine poreznih opterećenja, očekuje daljnje smanjenje investicija po stopi od čak 33 posto.

Podizanje kvalitete

- Dominantno obilježje početka ove turističke godine s tržišnog aspekta je neizvjesnost. Ono u što možemo biti sigurni jest da je razdoblje visokih stopa rasta fizičkih turističkih pokazatelja iza nas, kazao je Veljko Ostojić, direktor HUT-a. Na slabije očekivane poslovne rezultate, uz nekonkurentnu visinu poreznog opterećenja sektora, utjecat će sigurno i aktualna neizvjesnost na najjačim emitivnim tržištima. Naime, ključna emitivna tržišta Njemačka, Italija i Velika Britanija, koja donose gotovo 30 posto ukupnih noćenja u Hrvatskoj bilježe gospodarsko usporavanje. Godišnji kumulativ rezervacija na njemačkom tržištu bilježi minuse u odnosu na prošlu godinu, a primjerice, a u prva dva mjeseca turističke rezervacije Britanaca na Mediteranu su pale u prosjeku do 10 posto.

- Naš odgovor na povećanje neizvjesnosti na emitivnim tržištima mora biti podizanje kvalitete. Jeftinim istočno mediteranskim destinacijama ne možemo konkurirati cijenom jer bi to dovelo do devastacije hrvatskog turizma. No, za podizanje kvalitete nužne su investicije koje je potrebno potaknuti poboljšanjem poslovne klime, zaključio je Ostojić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter