(N. LAZAREVIĆ)
Sukladno smjernicama Europske komisije o pravima putnika u slučaju otkazivanja leta, zračnog se prijevoznika obvezuje da svim svojim putnicima ponudi mogućnost povrata novca u iznosu cijene karte, mogućnost preusmjeravanja prvom prilikom ili preusmjeravanja na kasniji datum po izboru putnika
U jeku globalne pandemije koronavirusa, europski je prometni sektor teško pogođen, kao i putnici čija su putovanja otkazana ili više ne smiju putovati. Upravo su mjere radi maksimalnog sprječavanja širenja bolesti, poput ograničenja ili potpune zabrane putovanja uzrok tome, a prometni bi sektor, uz turistički, mogao biti jedan od najpogođenijih pandemijom koronavirusa. Europska unija svoje je putnike zaštitila nizom prava, bilo da je riječ o letu zrakoplovom, željeznicom, autobusom ili brodom. Za komentar o tim mjerama pitali smo istarskog europarlamentarca Valtera Flega člana parlamentarnog Odbora za promet i turizam.
"Na vama je odluka hoćete li odabrati drugi termin putovanja, ali najvažnije je da znate da svatko od vas ima puno pravo za otkazani let dobiti i povrat novca. Svatko tko je organizirao put i uplatio novce bilo za let avionom ili neki drugi oblik prijevoza, može zahtijevati povrat novca. Ponudi li vam prijevoznik voucher, vi svejedno to možete odbiti i odlučiti se za povrat novca", kaže Flego, koji se obratio i Europskoj komisiji s apelom da vodi računa da u skladu sa zakonom građani nipošto ne smiju plaćati uslugu koju nisu dobili.
Naime, i određeni broj Istrana planirao je proljetna putovanja u europske destinacije, a velik broj njih dobio je informaciju od aviokompanije da imaju mogućnost prebacivanja termina leta, ali ne i povrata novca. To je vjerojatno iz razloga što im let još nije službeno otkazan, a velika je vjerojatnost da će biti. Kompanijama je naravno u interesu da plaćeni let pravovremeno odgodite, što vrlo vjerojatno i potiču takvim tipom obavijesti.
Srećom po europske građane, Komisija je već donijela jasne smjernice o pravima putnika u kontekstu razvoja situacije s COVIDOM-19. Jedini slučajevi u kojima ovi europski propisi ne vrijede jesu kada putnici ne mogu putovati zbog osobnih razloga odnosno kada žele otkazati put na vlastitu inicijativu. U tom slučaju, o mogućnosti povrata novca odlučuje sam prijevoznik, prema već prethodno definiranim uvjetima prijevoza. Europske smjernice koje vrijede za sve vrste prijevoza tako kažu da svaki putnik ima pravo izabrati između preusmjeravanja i povrata novca.
Što se preusmjeravanja do predviđenog odredišta tiče, trenutno je nemoguće procijeniti kada bi bila prva moguća prilika za takvo što, stoga bi putniku puno bolja opcija bila potpuna refundacija novca za kartu ili preusmjeravanje na kasniji datum po njegovom izboru.