SVETO TROJSTVO HRVATSKOG TURIZMA

Istarski kapital u pohodu na Hrvatsku


"Sklapanje ugovora o kupoprodaji udjela i strateškom partnerstvu kojim je rovinjska Adris grupa postala vlasnikom 77,78 posto udjela u Expertusu, većinskom dioničaru hotelske kuće HUP-Zagreb, odličan je posao za obje strane, odnosno dobar potez i za Vlahovića i za Leku" – komentirajući vijest o jednoj od najvećih transakcija u hrvatskom turizmu kazao je dr. Ivo Kunst sa zagrebačkog Instituta za turizam.

Za Adris je to odličan posao, drži Kunst, jer je ta kompanija portfelju pridodala 9 hotela visoke kategorije u Zagrebu i Dubrovniku, gradovima od kojih je prvi, prema broju ostvarenih turističkih noćenja, jedna od najbrže rastućih turističkih destinacija u Europi, dok je drugi grad brend i jedno od najprepoznatljivijih vizura ne samo hrvatskog već i turizma na čitavom Mediteranu.

Leko s druge strane, smatra Kunst, tim poslom može biti zadovoljan jer je dobro naplatio odličan posao koji je više od dva desetljeća radio u turizmu, te zadržavanjem udjela u Expertusu osigurao obitelji dio prihoda od budućeg poslovanja, ali i zato što je ispunio vlastitu želju i svoje „dijete“ HUP prepustio u ruke domaćoj kompaniji. Stoga i ne čudi da se nakon objave informacije nije previše trudio objasniti razloge sklapanja posla s Adrisom već je javnosti i zaposlenicima samo kratko poručio da je Adris grupa financijski jedna od vodećih domaćih tvrtki, čija će snaga zasigurno doprinijeti daljnjem rastu i razvoju portfelja HUP-a Zagreb te dati dostatnu razinu sigurnosti svim zaposlenicima i dioničarima.

Gradska destinacija

Iako se vrijednost transakcije i iznos kod kojeg su pregovarači jedan drugom stisnuli ruku može samo nagađati, Adrisovo „osvajanje Zagreba“ jedan je od najznačajnijih iskoraka kapitala iz Istre u turistički sektor izvan granica poluotoka. Ekspanzija rovinjske tvrtke u tom smjeru bila je najavljivana i očekivana nakon odustajanja od nekadašnjeg „core businessa“ duhana i prodaje Tvornice duhana Rovinj BAT-u. Već prilikom kupnje Croatia osiguranja 2014. godine procurile su informacije o Adrisovoj navodnoj želji i namjeri za širenje na hotelskom tržištu Zagreba, a nepune četiri godine kasnije partnerstvom s Anđelkom Lekom to im je i omogućeno.

Svojevrsno "sveto trojstvo" hrvatskog turizma koji uz Adrisovu Maistru čine porečke Valamar Riviera i Lukšićeva Plava laguna dosad je svoja poslovna carstva gotovo isključivo širilo na obali, te je ovo i prvi iskorak jedne top domaće turističke kompanije i na kontinent. Za Adris dodatno značajan, jer iz destinacije s turizmom isključivo sezonskog karaktera, kakav je Rovinj, radi značajniji iskorak u segment gradskih hotela i sredina koje bilježe posjete tijekom čitave godine.

Odgovor na globalizaciju

Okrupnjavanje turističkog sektora prema mišljenju dr. Kunsta nije neočekivano i svojevrsni je hrvatski odgovor na globalizaciju koja se širi u svim sferama pa tako i u turizmu. Velike turističke kompanije šire se na najznačajnije turističke resurse u pojedinim sredinama osiguravajući si sigurnost eksploatacije tog resursa na dulje razdoblje i u principu ne pokušavaju jedna drugoj previše ulaziti u područje interesa.

Izuzev Poreča iz kojeg su potekle dvije od tri najveće hrvatske turističke kompanije i Dubrovnika, u kojem su se svojim akvizicijama sve tri susrele, na Jadranu nema destinacija u kojima tri najveće kompanije direktno konkuriraju. Svojim širenjem dakle, pogotovo u manjim sredinama poput Rovinja, Vrsara, Umaga ili Rapca, vodeće turističke kompanije drže na sigurnoj udaljenosti velike globalne igrače, ali i jedni druge, odnosno lokalnu konkurenciju.

Stoga je za svaku od tri velike kompanije važno stići prvi na neko područje i kroz tu prizmu Adrisov ulazak u Zagreb, svakako i u smislu potencijala širenja, nosi dodanu vrijednost. Slično je i u Splitu u kojem je koncem prošle godine tvrtka Adria Resorts, koja posluje u sastavu Adris grupe, od austrijskog društva Heta Asset Resolution otkupila potraživanja osigurana hipotekama na nekretnini hotela Marjan. Svojevrsno nadmetanje triju kompanija čija se sjedišta nalaze u radijusu od dvadesetak kilometara na zapadnoj obali Istre, s njihovog „igrališta“ na polutoku proširilo se na veći dio turističke Hrvatske.

Igrači su iskusni, utakmica neizvjesna, a jedini nesporni dobitnik, s milijunima uloženih kuna u rast standarda i kvalitetu smještaja, zasad je hrvatski turizam. (Milan PAVLOVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama