Ilustracija (Pexels)
Učenici petog i šestog razreda osnovne škole od ove će se školske godine moći uključiti u izvannastavnu aktivnost “Umjetna inteligencija”, za koji je program razvila Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET.
Cilj je razviti učeničke kompetencije potrebne za razumijevanje umjetne inteligencije (UI), njezine primjene u svakodnevnom životu i utjecaja na ljudske živote.
U okviru tog programa, susrest će se s pojmovima digitalnog bontona, digitalne odgovornosti, digitalnog građanstva, etičke upotrebe umjetne inteligencije….
Konkretno, dobit će vrlo korisne informacije o tome kako zaštititi osobne podatke, kako prepoznati rizične situacije i zlouporabe alata umjetne inteligencije za prepisivanje ili manipulaciju sadržajem, kako prepoznati phishing napad ili što učiniti ako umjetna inteligencija ponudi nešto što je uvredljivo, netočno ili neprikladno.
Doznat će sve o lažnim identitetima, lažnim vijestima, slikama i videosadržajima, upotrebi jakih lozinki i sigurnih mreža… Isto tako, na primjerima će naučiti zašto se osobni podaci ne smiju unositi u alate umjetne inteligencije.
Kurikul je, poručuju iz CARNET-a, fokusiran na poticanje radoznalosti, razumijevanje osnovnih pojmova i prepoznavanje primjena umjetne inteligencije i tehnologija u nastajanju, a učenici će kroz igru, istraživanje i praktične zadatke stjecati temeljna znanja i vještine te razvijati odgovorno ponašanje u digitalnom okruženju.
Kurikul također zagovara razvoj kritičkog mišljenja učenika o utjecaju umjetne inteligencije i tehnologija u nastajanju te osposobljavanje za praktičan, odgovoran i kreativan rad s takvim tehnologijama.
– Umjetna inteligencija jedna je od središnjih tema današnjeg vremena, a naš je cilj kroz kurikul učenicima približiti njezine koncepte i primjenu u obrazovanju, društvu i gospodarstvu te razvijati digitalnu pismenost.
Nakon velikog interesa za kurikul za 7. i 8. razrede, izradili smo i program za 5. i 6. razrede i vjerujemo da će se i on pokazati iznimno korisnim i primjenjivim u praksi, ističe Juraj Bilić, pomoćnik ravnatelja CARNET-a za Sektor za umjetnu inteligenciju.
Provedba novog kurikula o umjetnoj inteligenciji preporučuje se nastavnicima Informatike, ali i svim drugim učiteljima i nastavnicima koji žele u praksu uključiti poučavanje o umjetnoj inteligenciji te pripremiti učenike za život i rad u svijetu tehnologija u nastajanju.
Aktivnost je predviđena za 5. i 6. razred osnovne škole u trajanju od 35 sati godišnje, a sadržaj je moguće implementirati i kroz tematske cjeline u drugim nastavnim predmetima.
Tijekom tih 35 sati, učenici će se upoznati s različitim mogućnostima primjene digitalne tehnologije i umjetne inteligencije te načinom na koji one utječu na njihove svakodnevne aktivnosti.
On će im omogućiti razumijevanje njihove primjene u učenju, čitanju, zabavi, tjelesnoj aktivnosti i drugim područjima te im pružiti znanja i vještine potrebne za razumijevanje i upotrebu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije, kako bi sami postali kritički korisnici i kreatori digitalnih alata i programa koji se temelje na umjetnoj inteligenciji.
Sve će to savladati kroz praktične vježbe, radionice, istraživačke projekte i terensku nastavu, ali i kroz suradnju sa stručnjacima, primjerice policijskim službenicima za prevenciju kibernetičkog kriminala i sigurnost djece na internetu, IT-jevcima i stručnjacima za dječju psihologiju.
Kurikul je rezultat rada radne skupine učitelja i nastavnika različitih područja, od tehničkog do jezično-komunikacijskog, kao i pedagoga, stručnjaka iz područja računarstva, predstavnika gospodarstva, CARNET-a i projektnih partnera na projektu “Primjena digitalnih tehnologija temeljenih na umjetnoj inteligenciji u obrazovanju – BrAIn”.
Prijave za sudjelovanje u projektu otvorene su do završetka projekta, odnosno do 1. rujna 2029. godine. Zainteresirani odgojno-obrazovni radnici trebaju ispuniti web obrazac te učitati potpisani dokument suglasnosti ravnatelja o uključivanju škole u projekt.